Gå til innhold

Ny pc til svigerfar - hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Krav:

lcd, sony dvd-brenner og max 20.000, kun fra komplett

hk: Abit IC7

cpu: P4 2,4c

Minne: Corsair TWINX 512 pc3700 dual

Skjermkort: PowerColor Radeon 9600 256MB 128bit

Skjerm: Samsung SyncMaster 191T 19"

hdd: Seagate barracuda 120GB 8MB cache

dvd-rom: Sony

dvd-brennerSony DRU510A

Legg til logitech desktop optical mx, og floppy så blir det 19950,- uten kabinett. Forslag til innstramminger/endringer som _IKKE_ overskrider rammene?

Gudene vet hva han skal med den, det er jobben hans som betaler - han er trinnleder på en ungdomsskole, og skulle ha en fet maskin...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om jeg gidder sette opp et amd-alternativ. Tror han er Intel mann... Maskinen skal uansett ikke superklokkes. Har tatt med pc3700 ram bare fordi man da har muligheten til å klokke. Om det noen gang skjer er jeg mindre sikker på.

Men er det ingen som har forslag til forbedringer/endringer på noen punkter?!?

Jeg tviler sterkt på at jeg har valgt ut det beste på all områder, innenfor prisgrensen...

PS, jeg tviler på at dette blir en kabalmaskin. Skolen han jobber på er med i et prøveprosjekt hvor teknologo, som pc er tatt mye mer i bruk enn til vanlig.

Lenke til kommentar

Du har vel glemt kabinett? Hvis man skal ha en "fet" PC, så har det vel noe med utseendet å gjøre også? Hva med en Shuttle barebone PC eller lignende? Da får du kun plass til en optisk enhet. Det er vel ikke allverdens overklokkings egenskaper på disse systemene, så du behøver ikke kjøpe så dyrt minne.

Ellers så er Seagate Barracuda 7200.7 meget stillegående, men ikke de raskeste i verden. Samsung 191T har jeg selv, men du får ikke bedre oppløsning enn på en 17" LCD (1280x1024). Men bevares, skjermen er fin den.

Lenke til kommentar

Har med kabinett, hadde bare ikke valgt det ut da jeg skrev posten... Maskinen skal stå under et skrivebord på et overlesset kontor så utseende er ikke så viktig. Men tanken er god - shuttle ser unektelig bra ut.

Vet at hdd ikke er verdens raskeste, men marginene er ikke så store.

Skjermen var det jeg bar mest usikker på, men finner ingen som har noe vondt å si om den. brukte anbefalingene til hw som frunnlag.

Takker for all input hittil. Keep it coming!

Lenke til kommentar

ganske åpenbart at du her kjøper en pc som er betydelig bedre enn bruken skulle tilsi (noe du forøvrig ikke avkrefter selv heller), MEN det er jo greit når en først kjøper en ny pc at en "har litt å gå på" når det har gått noen måneder for å si det slik...

et par ting du kan muligens endre..

Personlig er jeg enig med de som sier at dvd-rom er unødvendig. HAr selv tenkt på samme måte i mange år, men i praksis er det vel uhyre sjelden at en faktisk har behov for to optiske enheter. Men vil man ha det, så er det selvsagt greit det.

Der du kan spare litt penger, er på skjermvalget. Jeg kjøpte en Hansol 19 lcd H950 på komplett (ukestilbud 5000, koster nå og vanligvis 5500). Dette er en skjerm som ser veldig bra ut og en får veldig mye for pengene. Den skjermen du har valgt ut kan muligens være hakket bedre på fargegjengivelse, MEN i praksis vil en ALDRI merke stor forskjell.

Test av H950 finner du her: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...light=test+h950

Velger du hansol skjermen har du spart en 1000-lapp og merker i praksis ingen forskjell. Hansol har selvsagt både vga og dvi.

Lenke til kommentar

Han sa han ville ha en fet (mann på 50 bruker ordet fet!!) maskin og hadde 20.000 på budsjettet, så jeg satte sammen en fet maskin. Maskinen har jo en turnover på 3 år i kommune så det er greit å ha det lille ekstra.

Greit med to potiske enheter når man vil brenne "on the fly". Jeg bruker faktisk begge mine endel - hører på cd og bruker den andre til å kjøre spec programvare rett fra cd (nå blir vel dette litt spesielt for meg da...). Synes allikevel at brenneing "on the fly" er verdt den lille ekstra summen - faren min har kun brenner, og jeg blir vill og gal hver gang jeg skal kopiere en cd hos han...

Takker for tipset på skjermen. Den tror jeg havner på mitt eget kontor (når jeg får plass) :D

Det jeg stusser på er at ingen kommer med kommetarer angående skjermkortvalget mitt :)

Lenke til kommentar
ser ikke helt behovet for en dvd rom når den allerede skal ha dvdbrenner. ellers funker det sikkert fint.

Nå er ikke jeg helt oppdatert på dette emnet, men min Plextor 16x brenner har betraktlig dårligere responstid og leseytelse enn min LG DVD-spiller. Derfor bruker jeg brenneren kun til brenning, DVD'n til lesing og min gamle 40x CD når det passer slik. Funker ypperlig, villle ikke hatt færre enheter.

Lenke til kommentar

Den skjermen du har valgt er bra (har den selv) men du vet at den kjører 1280x1024?

For mange eldre blir tekst osv for liten.. (kan jo selvsagt sette den opp)

Men kan bør kanskje teste den først hvis han ikke har godt syn.. vet godt hvor forbanna noen blir ved å bruke mange tusen på en skjerm som ikke holder til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...