Klasse40 Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Hei. Er på jakt etter ny bil. Vurderte først å kjøpe brukt toyota til rundt 160-170 k, men fant nå nylig ut at jeg faktisk kan få en helt ny bil samme pris. Snakker da om enten: -Kia Picanto 2013 Exclusive versjon Pris 177.000kr ... eller... -Hyundai i20 2013 Comfort Pris 175.000kr Etter enn del prøvekjøring har jeg lagt meg opp ved følgende tanker rundt bilvalget: Kjøremessig vil jeg påstå at Kia'en er hakket lettere i styring og kjøring generelt. Hyundaien er større innvendig og har et tildels større baggasjerom Picantoen er litt mer utstyrt (soltak, keyless go, bluetooth...) Selve formen er hyundaien er penere. De har like mange hestekrefter, men hyundaien er 200kg tyngre, (84hk, og ca800kg vs 1000kg). Begge merker har 7års garanti, men i tillegg får jeg 5 års veihjelp fra hyundai(hva enn det er verdt?). Pris på forsikring er omtrent lik for begge bilene. Generelt sett nå så "heller" jeg litt mer for hyundaien. I hovedsak pga. Plass og form. Så det jeg lurer på er om noen har noen erfaring med disse to bilene, eller har hørt noe om dem som kan hjelpe meg med avgjørelsen? Hvordan er egentlig hyundai? Har søkt litt på nettet og funnet en del motstridende meninger rundt garantien deres? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Hyundai har kommet seg enormt de siste årene og er helt på høyde med alt annet. Kia synes jeg tar seg alt for godt betalt for de 7åra med garanti. Det er ihvertfall definitivt ikke gratis med denne ekstra garantien. I denne størrelsen/prisklassen så ville jeg også vurdert Citroen C3, muligens DS3. Lenke til kommentar
Klasse40 Skrevet 24. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2013 (endret) Takk for ditt raske svar. Skal ta en titt på hva citroen har å tilby. Budsjettmessig har jegi teorien satt en grense på rundt 175.000kr. Er 20 år og dette blir min første bil og må egentlig holde både hestekrefter og pris nede pga forsikring. Endret 24. februar 2013 av Klasse40 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Hadde tatt Kiaen av de to. Jeg hadde ikke klart tanken på 200 kg ekstra i andre bilen... Lenke til kommentar
Klasse40 Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Hadde tatt Kiaen av de to. Jeg hadde ikke klart tanken på 200 kg ekstra i andre bilen... Så du mener at en så stor differanse i vekt vil gi merkbart stor forksjell i kraft nå hk er 85 på begge bilene? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Har 130 hk i min bil, og den går helt greit når jeg kjører alene. 2 passasjerer å litt bagasje å bilen er treg å daff, så noen hundre kilo merkes veldig godt. Skal du ha såppas lite hestekrefter, så burde du tenke på vekt.. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 200 kg forskjell merker du godt ja, og du merker det mer i en mindre bil. Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Spørsmålet er vel om man også merker det på kvaliteten. Har selv kjørt Hyundai i10, som virket ganske velbygd og solid. Skal ikke uttale meg om Kia, men den generelle oppfatningen er jo at dette er en mer "ribbet" variant. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Picanto og i20 er to biler i litt forskjellige klasser, og dermed er det ikke så rart at Hyundaien er både større og tyngre (du vil merke forskjellen i vekt). En epler mot epler-sammenligning ville heller vært i10/Picanto og i20/Rio. Det skal også sies at Hyundai og Kia er en del av samme konsern, så veldig mye av delene er felles. Det inkluderer blant annet motor og drivverk. Endret 26. februar 2013 av Tee-Zee Lenke til kommentar
festen Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Jeg har kjørt i20. Likte den ikke. Den hadde dårlig selvoppretting. Uansett holder jeg muligheten oppe for at det var relatert til at den var ny og at det er annerledes på den nye modellen. En feil jeg har lest litt om er at de på den gamle modellen hadde dårlige tannstenger for servostyringen. Jeg leste om det i forhold til diskusjoner i India, hvor den er populær. Det er kanskje ikke noe å tenke på i forhold til garantiene som finnes, men ingenting kommer gratis, og bilene selges ekstremt dyrt i Norge. Egentlig er de for dyre i Norge, relativt til de relative prisene mellom europeiske og koreanske biler i f.eks Tyskland. Lenke til kommentar
Klasse40 Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Er fullt klar over at de er to forskjellige klasser. Har også lest endel rundt denne feilen, men har også funnet at de nye tannstengene(?) i den nye hyundaien har så langt fikset problemet for de fleste, og det har ikke dukket opp enda i2013 modellen. Ivertfall ikke hos de aktive på forumene. Lenke til kommentar
festen Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Jeg tror den gamle ble lagd i India, og den nye lages i Tyrkia. Endret 26. februar 2013 av festen Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Kia Picanto blir produsert i Korea, ihvertfall. Når det er sagt så er det viktig å huske på om du kjøper en bruktimportert bil så vil nok spesifikasjonene være vesentlig dårligere enn hva som er standardutstyr i Norge. Jeg hadde lett gått for en Picanto eller Rio, da jeg synes utseendet til de fleste Hyundaiene er litt traust. Men jeg hadde heller valgt en Rio enn en Picanto, både pga. størrelse og utseendet. Jeg kjørte en Rio fra Oslo til Kongsvinger, og jeg var kjempeimponert over bilen og motoren (1,1 diesel). Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Har du oversikt over hva slags forbruk du fikk til? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 I denne størrelsen/prisklassen så ville jeg også vurdert Citroen C3, muligens DS3. Det finnes også mange andre alternativer når grensen er 175' kr, både av de helt små og de litt større. Her må ditt behov avgjøre, men alternativer som VW up! (og basisversjon av Polo for litt over 180'), Opel ADAM, Agila og Corsa, Ford Ka (og basisversjon av Fiesta), flere modeller fra Fiat og Peugeot, og små japanske, bør vurderes også. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Har du oversikt over hva slags forbruk du fikk til? Jeg kjørte ikke spesielt økonomisk, men jeg havnet vel på 0.41 t/r, og var veldig overrasket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Jeg kjørte ikke spesielt økonomisk, men jeg havnet vel på 0.41 t/r, og var veldig overrasket. En så liten bil med en så liten motor bør ikke bruke mer. Min 2008 MB B180CDI går på 0,42 l/mil på langtur, normal kjøring (ca fartsgrenser), og tom bil. På tilsvarende kjøring bruker min 2012 Audi A3 med bensinturbo ca 0,5, noe jeg synes er akseptabelt. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 En så liten bil med en så liten motor bør ikke bruke mer. Min 2008 MB B180CDI går på 0,42 l/mil på langtur, normal kjøring (ca fartsgrenser), og tom bil. På tilsvarende kjøring bruker min 2012 Audi A3 med bensinturbo ca 0,5, noe jeg synes er akseptabelt. Ikke spesielt økonomisk er type 100-110 i 80-sonen med forbikjøring etc. Lå vel på 0,39 frem til jeg kjørte på motorveien på vei tilbake og lå i 120-ish i 100-sonen. Små motorer bruker mindre i lavere hastighet, men presser du de i høyere hastigheter så vil de erfaringsmessig bruke mer drivstoff. Om man vil så kan man nok presse forbruket videre ned, men jeg har aldri sett behovet for det, da den månedelige utgiften på drivstoff ikke er spesielt høy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå