Pallantir Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Jeg pendler mye mellom hjemme, hytta og diverse reiser. Problemet er at jeg alltid må huske å bytte SMTP-server for mailen ut fra hvor jeg er, ellers klarer jeg ikke å sende post, og da går jeg glipp av oppdrag. Jeg er i en brutal bransje, og hvis jeg glemmer å gjøre det og så oppdager det etter en halvtime, er det for sent. Jeg har epost hos Telenor, bredbånd hjemme hos Ventelo og bredbånd på hytta fra Agder Breiband. I tillegg kjører jeg med 3G når jeg er på veien. Og ingen av disse går om hverandre. 3G-innstillingen for Telenor funker noen ganger hjemme, men ikke alltid. Jeg har snust litt etter SMTP-programmer for pc-en, så jeg skal slippe å tenke på dette. Jeg har funnet Free SMTP Server fra Softstack.com og PostCast SMTP Server Free Edition. Problemet er at jeg har problemer med å finne nøytrale uttalelser om dem, og jeg er jo redd for at de skal inneholde en skjult funksjon som sender kopier til et eller annet sted. Paranoid? Kanskje litt... Men er det noen som har erfaring med disse eller lignende programmer, helst gratis? Det bveste ville vært åpen kildekode, men det har jeg ikke funnet ennå. Det fins jo versjoner til bruk på servere, men det er ganske overkill i dette tilfellet... Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 SMTP server på egen maskin vil garantere at du går rett i spam hos de fleste mottakere, samt at de aller fleste ISPer sperrer for at du skal ha egen SMTP server. Skaff deg heller et domene med SMTP server du må logge inn på for å bruke. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 24. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2013 (endret) Det visste jeg ikke... Takk! Jeg har innlogging på online.no, men det virker likevel ikke fra andre steder. Jeg prøvde med Gmail en stund, men det var noe dill, for det ble ofte Gmail-kontoen (som jeg bare har for å handle apper til nettbrettet, jeg stoler ikke på noen oppbevaring av mail som ligger i USA) som sto som avsender, og så fikk jeg ikke svarene, eller de kom forsinket. Er det noen andre alternativer til sånt som faktisk bare fungerer? Jeg har et .no domene på One.com som jeg selv eier, men det vil vel like lett havne i spammen? Endret 24. februar 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 (endret) Er jo ingen grunn til at mailen fra .no domener havner i SPAM filterene. Jeg bruker f.eks .me, .ca, .com, .no, .be osv til mine epost kontoer. Bruker myhosting.com sine Exchange servere til så og si all epost både for meg selv, og for kunder. Er jo ikke noe problem å ha eposten i USA (eller Canada for min del) når det er snakk om vanlig epost. Driver du å planlegger terror eller noe annet snusk så tror jeg nok det blir fanget opp på Telenor sine servere også. Fordelen med Exchange er jo at alt er helt oppdatert både på pcen (med Outlook), på webmailen, på telefonen(e) mine og på nettbrettet. Sender jeg en epost fra telefonen ligger den i sendte elementer på alle andre enheter øyeblikkelig. Epost markert som lest på en enhet blir markert som lest på alle andre, så ingen dobbel lesing. Det er mange som tilbyr Exchange løsninger både i utlandet og i Norge. Jeg foretrekker alltid utlandet på grunn av pris (har en del epost kontoer) og at jeg stoler mer på at tjenestene er oppe i utlandet enn her i Norge. Beste eksempel er vel Active24 som tilbyr Exchange løsninger her i Norge som har hatt mange store problemer de siste årene. Jeg har brukt myhosting.com de siste 5 årene uten et eneste problem. Bruker også Godaddy.com sin Exchange løsning, også den uten problemer de siste 5 årene. Endret 24. februar 2013 av myhken 1 Lenke til kommentar
mandelbrev Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Bytt smtp port til 587 Lenke til kommentar
Mariushl Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Et annet problem du bør ta med det hvis du har tenkt å sette opp en egen SMTP-server er at det som noen har nevnt over at epostene LETT havner i spamfiltrene til mottakeren. Litt av årsaken til dette er at spamfiltrene faktisk sjekker opp om SMTP-serveren har en IP som blir delt ut som DHCP (automatisk fra ISP), OG om denne har reverse DNS. Hvis du ikke har reverse DNS, er sjansene meget store for at mottakeren ikke får eposten din. 1 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Hmmm... Mye å ta hensyn til. Kanskje det enkleste blir å bruke one.com, hvis jeg får det til å funke. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Det gikk ikke. Kan bare bruke one.com når jeg har adresse@mittdomenepåone.com som avsender. Men jeg fikk det til å virke hjemmefra ved å bruke SSL på Telenor (altså mobilkontoen). Hvis det faktisk også virker på hytta, er problemet løst. Mobilt virker det iallfall! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hvorfor ikke gå for en Exchange løsning da? Virker garantert på tvers av alle plattformene dine, og virker med et hvilket som helst domene, inkludert norske .no domener. Etter 5 år med bruk kan jeg anbefale myhosting.com og Godaddy.com når det kommer til Exchange løsningene de leverer. 1 Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Jeg har testet det for noen år siden (med en annen epostadresse enn den jeg har brukt de siste årene), men det første til en forsinkelse på omtrent ett minutt i mottaket av eposten. I min bransje kan det bety at man ikke får et oppdrag. Har ikke du noen forsinkelse på din? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til noen forsinkelse, men så hadde jeg vel ikke lagt merke til 1 minutt heller. Må være en slitsom bransje du er i når du kan miste et oppdrag om eposten kommer 1 minutt forsinket. På den andre siden burde jo da Exchange med active sync være et must i en slik situasjon. Det at epost kan bli "forsinket" avhenger jo også av serveren den blir sendt fra. Men i det øyeblikket eposten kommer inn i Exchange boksen, er den synca på alle enheter i alle fall. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Forsinkelse på e-post kan skje i mange ledd, hvor POP3 levering/henting er den tregeste. Er det så kritisk at e-post kommer ASAP så bruker man Exchange med minimalt med e-post(syncer kjappest). Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Myhken, ja, det er en slitsom bransje. De fleste holder bare ut i noen få år, jeg hadde 20-årsjubileum i forrige uke. Det er fordi jeg alltid har ligget ett hakk foran de fleste på teknologien. Jeg fikk f.eks. SMS-varsling av epost i det øyeblikket Telenor opprettet det. Så selv om det er utenfor vanlig arbeidstid/kontortid, er jeg som regel den første som svarer på ting som skulle komme (da er det som regel akutt og tilsvarende bedre betalt). Jeg går stort sett ikke noe sted uten fullt utstyr, mobil er lite effektivt til å gå igjennom et skjema på et par sider med oppdrag. Så sent som torsdag sikret jeg meg noen ganske fete oppdrag mens jeg sto på flyplassen og ventet på kofferten! Nomore, jeg har nesten aldri noen forsinkelse på POP3, jeg har en leser som er satt opp til å sjekke mail hvert 20. sekund. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Blir jo veldig nysgjerrig på hva du driver med.... Ellers, er det eposter med store vedlegg? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) He-he. Det er så pass få som driver med det at det i så fall vil være for lett å finne ut hvem jeg virkelig er, og det orker jeg bare ikke. Ikke fordi jeg er så hemmelig, men fordi det da kommer et lass med folk som prøver å komme inn i bransjen og maser på meg. Opplevde det en gang før ved et uhell på et annet forum, og da måtte jeg bytte epostadresse! Men det er innenfor medier. Og alle ungdommer innbiller seg at alt med medier er dødskult og noe de vil inn i. Men som sagt er det ikke mange av dem som holder ut lenge... Og nei, det er ikke store vedlegg. Oppdragslistene kommer som integrerte tabeller. Endret 25. februar 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Kan ihvertfall støtte meg til de som anbefaler å ikke sette opp egen SMTP-server. Jeg har min egen SMTP-server, men på en "ordentlig" server med fast IP-adresse og korrekt oppsatt DNS. Det hadde vært helt håpløst uten. Du har mange alternativer. Som nevnt en Exchange-løsning, eller f.eks Google Apps for ditt eget domene. Enhver "vanlig" mailtjeneste med SMTP, POP3 og IMAP støtter som regel sending av mail fra "hvorsomhelst" hvis du er innlogget (SMTP authentication). Vil ikke anbefale noen som ikke har stålkontroll på det de gjør å hoste sin egen mailserver. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 25. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2013 Det blir nok helst å se om ikke jeg faktisk kan bruke smtp.online.no med SSL på hytta også. Det kan være det bare var den lille biten som manglet. Det med egen SMTP-server droppet jeg tenken på da jeg fikk høre av meitemark hvilke vansker det kan skape. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå