fiflamp Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Hei, Noen som har erfaringer eller vet noe om psykologistudie i Indonesia eller Thailand? Hvordan er det? Ønsker å studere i et eksotisk og annerledes land. Land som Belgia, Tsjekkia, Danmark, Tyskland er uaktuelle - men ønsker en utdanning av samme kvalitet som det du ville ha fått her. Lenke til kommentar
Krisdian Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Du tenker vel på å ta ein Bachelor der nede? Ein ting ein kan gjøre er å bli student i Norge, så reiser du ned til Thailand eller Filipinene (Indonesia er for farlig) og bur der med venner som vil det samme. Motta levebrød fra lånekassen og lev godt. Kom så tilbake for å ta eksamen. Dersom du tar med fleire, kan jo leie av et hus m. baseng bli aktuelt? pluss - der nede får du kjøpt cognitive enhancers Var på nippen til å gjøre det, men så fekk eg meg dame. Alt var 'set'. Endret 25. februar 2013 av Krisdian 1 Lenke til kommentar
Cie Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Indonesia er da ikke farlig! Men jeg ville ikke dratt dit ene og alene for å ta en hel grad. Dra på utveksling, ja, men kvaliteten på studiene der er ikke så bra at det er verd å ta en hel grad der (kommer litt an på hva man vil studere da, men psykologi er nok ikke noe sjakktrekk). 1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Det er en grunn til at de aller fleste asiatere kommer til europa for å studere. Lenke til kommentar
Krisdian Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Indonesia er da ikke farlig! Men jeg ville ikke dratt dit ene og alene for å ta en hel grad. Dra på utveksling, ja, men kvaliteten på studiene der er ikke så bra at det er verd å ta en hel grad der (kommer litt an på hva man vil studere da, men psykologi er nok ikke noe sjakktrekk). Med farlig mener eg at de aller fleste øyene (som ikkje er av kristen bosettelse). Steder som Bali er jo paradis forsåvidt. Men du møter gjerne korrupsjon i ulike former. Ein bekjent av meg blei påkjørt idet ein bilist gjorde ein feil i et veikryss. Han sjølv blei anklaga for hendelsen med logikken "hadde du ikkje kommet hit, ville dette aldri ha skjedd." Min psykologiprofessor som har budd mykje i området fraråda meg sterkt fra å reise dit. Sjølv med venner. Han begrunna det med at kvite mennesker (der nede) blir sett på som pengesekker, og hvis de finner ein måte å utnytt deg på, vil de ofte lykkes. Politiet er angivelig heller ikkje så vennlige mot utlendinger. 1 Lenke til kommentar
fiflamp Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Åå, det her hjalp!! Tusen takk:-) Lenke til kommentar
Cie Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Med farlig mener eg at de aller fleste øyene (som ikkje er av kristen bosettelse). Steder som Bali er jo paradis forsåvidt. Men du møter gjerne korrupsjon i ulike former. Ein bekjent av meg blei påkjørt idet ein bilist gjorde ein feil i et veikryss. Han sjølv blei anklaga for hendelsen med logikken "hadde du ikkje kommet hit, ville dette aldri ha skjedd." Min psykologiprofessor som har budd mykje i området fraråda meg sterkt fra å reise dit. Sjølv med venner. Han begrunna det med at kvite mennesker (der nede) blir sett på som pengesekker, og hvis de finner ein måte å utnytt deg på, vil de ofte lykkes. Politiet er angivelig heller ikkje så vennlige mot utlendinger. Jeg har bodd i landet selv (ikke på Bali, og Bali er forøvrig svært lite paradis sammenlignet med andre steder i landet), og mitt råd er å ikke ta alt du hører fra andre for god fisk. Jeg flyttet dit selv etter råd fra en professor som mente at det var kjempetrygt, så lenge man lot vær å kjøre motorsykkel, men heller tok den latterlig billige taxien, eller syklet. Flere skoler i Norge har avtale med et universitet i Indonesia, og anser det ikke som farlig å bo der. Alle, både hvite og lokale, vil oppleve korrupsjon. Men ja, det forventes at en rik person betaler mer enn en fattig person, fornuftig nok. Politiet er (i hverdagssituasjoner) ikke nødvendigvis mindre vennlige mot hvite, jeg opplevde heller det motsatte - jeg slapp unna der en lokal person ville fått en bot (eller måtte betalt seg ut av situasjonen) fordi jeg ikke snakket språket, og hadde en vakker, fransk venninne med meg. Men korrupsjon i seg selv er ikke farlig, det er bare en uting, som man dessverre vil oppleve i mange, mange land. Norge er ikke akkurat på toppen over korrupsjonsfrie land, heller. Som nevnt tidligere anbefaler jeg ikke å ta en hel grad i utlandet pga kvaliteten på studiene, men å påstå at Indonesia er farlig er bare tull. Noen steder er farlige ja, men det kan du si om Thailand også. Mange steder er derimot svært rolige, ufarlige og ikke minst svært godt vant til internasjonale studenter. Indonesia er enormt, og i det enorme landet finner du en del trygge byer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå