Gå til innhold

Økonomiproblemer herper livet mitt

Phil3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du vært hos legen for å sjekke om det finnes et lovlig medikament mot smertene?

Er det noen spesiell grunn til at nav kuttet stønaden?

Noen todo ting jeg hadde gjort hvis jeg hadde vært i den situasjonen;

1. Skaffe deg jobb (uansett om det er å vaske doen på sykehjem) (motivasjon; få ryddet opp i økonomien, flytte vekk derifra)

2. Når du har skaffet deg jobb, prøv å kontakt de som du skylder penger til for å prøve å ordne en avtale slik at de får pengene og du har penger til å leve.

Endret av Woltox
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare å stemme i med forrige taler. 90000 er mye når du ikke har noen inntekt å snakke om, når du får deg en jobb og holder utgiftene lave er dette borte på noen måneder. At du ikke har veldig lett for å finne jobb kan godt stemme, men det finnes en hel del stillinger der man er kjempefornøyd med å finne en som (i) er ute etter å gjøre en ærlig innsats og (ii) kan norsk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jobb er et godt alternativ, men du har fortsatt krav på penger til livsopphold fra NAV til du kan forsørge deg selv. Om du vil kan du ta kontakt med helsetjenesten i kommunen. Det er som regel veldig greie mennesker. Det kan være greit å ha noen å snakke med og ha en som kan hjelpe deg i kontakt med NAV. Du trenger ikke å gjøre alt selv, selvom det er best om du makter det. Høres ikke ut som om NAV har vært mye til hjelp utover økonomisk støtte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det at NAV har kuttet støtten til deg fører til at du får deg jobb så er det kanskje det beste som kunne skje.

Gjelda di er ikke større enn at den kan betales ned med en hvilken som helst lønn fra full jobb.

Korrekt d. Men d er vanskelig å få jobb i og med at jeg ikke har noe arbeidserfaring og vise til samt at cv'en min ikke er særlig imponerende. Ingen relevant skolegang heller og d at jeg nå bor i ei lita bygd med 1700 innbyggere hjelper ikke heller. Men jeg prøver jo. Snakka med de fleste butikker i nærområdet. Har du non tips på hvordan en fyr som meg som har så lite å vise frem kan få seg en jobb?

Endret av Phil3
Lenke til kommentar

Korrekt d. Men d er vanskelig å få jobb i og med at jeg ikke har noe arbeidserfaring og vise til samt at cv'en min ikke er særlig imponerende. Ingen relevant skolegang heller og d at jeg nå bor i ei lita bygd med 1700 innbyggere hjelper ikke heller. Men jeg prøver jo. Snakka med de fleste butikker i nærområdet. Har du non tips på hvordan en fyr som meg soum har så lite å vise frem kan få seg en jobb?

Må vel være en matbutikk/bensinstasjon i nærheten?

Gå innom alle å si at du ønsker å jobbe... Trenger ikke cv eller erfaringer for å jobbe i matbutikk akkurat så lenge du kler deg ok og er rimelig oppegående.

Hvis du fortsatt ikke finner noe må du bare ta ansvar for den situasjonen du er i å flytte et sted du finner deg en jobb rett å slett.. :)

Lenke til kommentar

1. Skaff jobb.

2. Se om du kan samle alle utgiftene under et lån over lang tid, med en levbar rente.

3. betaler du noe, eller sponser faren din deg? - Spør evt. om han kan dekke utgifter mens du betaler ned gjelden.

Får du dette til, burde du være gjeldsfri før neste år.

Om alt feiler, har man alltids en siste løsning:

Ulempen med det, er at du sannsynligvis vil slite vanvittig med å få huslån i fremtiden.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Avvikle/Konkurs/Hva-innebarer-personlig-konkurs/

Lenke til kommentar

1. Skaff jobb.

2. Se om du kan samle alle utgiftene under et lån over lang tid, med en levbar rente.

3. betaler du noe, eller sponser faren din deg? - Spør evt. om han kan dekke utgifter mens du betaler ned gjelden.

Får du dette til, burde du være gjeldsfri før neste år.

Om alt feiler, har man alltids en siste løsning:

Ulempen med det, er at du sannsynligvis vil slite vanvittig med å få huslån i fremtiden.

https://www.altinn.n...sonlig-konkurs/

Jobb er vel den beste muligheten jeg har her, Min far kan jeg ikke spørre om hjelp, med å bo her strekker jeg grensene for hans toleranse nok som det er. Dessuten tror han at å støtte meg med penger vil være å gjøre meg en bjørnetjeneste og at jeg ikke vil lære noe av det (hans egne ord) hjelp til selvhjelp kaller han det vel.

Umulig for meg å samle all min gjeld over til ett lån, denne tanken har selvfølgelig slått meg men det finnes ikke en bank i Norge som vil gi meg et lån da jeg har en betalingsanmerkning.

Vil helst unngå å slå meg personlig konkurs om mulig, Jeg er bare 22år gammel, har liten lyst til å herpe livet mitt allerede nå, dessuten har jeg for liten gjeld til å få innvilget noe slik iflg dem jeg har snakket med på f.eks NAV.

Lenke til kommentar
Dessuten tror han at å støtte meg med penger vil være å gjøre meg en bjørnetjeneste og at jeg ikke vil lære noe av det (hans egne ord) hjelp til selvhjelp kaller han det vel.

Han har faktisk rett. Det du bør spørre om, er om du kan få leve på hans regning. Altså at han dekker dine nødvendige behov, som busskort, mat og hygiene.

Dersom dere er på god talefot, kan du jo spørre om det hjelper at han får innsyn i økonomien din, slik at han ser hvor mye du betaler ned av gjelden din.

Dessuten tror han at å støtte meg med

Umulig for meg å samle all min gjeld over til ett lån, denne tanken har selvfølgelig slått meg men det finnes ikke en bank i Norge som vil gi meg et lån da jeg har en betalingsanmerkning.

Aldri si aldri.

Jeg hører konstant en reklame fra Bank2 (https://www.bank2.no/) om dette. Ta å hør rundt med alle banker. Jo mer innsats du gjør, jo høyere er sannsynligheten for at du kan lette på problemene dine.

Dessuten tror han at å støtte meg med

Vil helst unngå å slå meg personlig konkurs om mulig, Jeg er bare 22år gammel, har liten lyst til å herpe livet mitt allerede nå, dessuten har jeg for liten gjeld til å få innvilget noe slik iflg dem jeg har snakket med på f.eks NAV.

Jeg forstår deg godt, ta en telefon til diverse banker snarest, så hører du litt med andre banker hva de kan gjøre.

Så hopper du på den første jobben du finner, og evt. snakker med faderen din. :)

140k gjeld er fortsatt et problem du kan bli kvitt raskt om du går inn for det. - Bare sørg for å gjøre en innsats.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...