geir__hk Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Hei. I en av mine gamle maskiner har jeg vært plaget med at det samles opp støv inni kabinettet over tid. Av vifter så kabinettet fra før av utstyrt med: Bzerk PSU med doble 80x80mm vifter. Justert på lavt turtall. 120mm vifte (1278 RPM målt med Speedfan), blåser ut. That's it. For å få bukt med dette støvproblemet så bestemte jeg meg for å gjøre to endringer med kabinettet: Snu 120mm vifta under PSU slik at den blåser innover og sette filter på utsiden av kabinettet. Plassere en 80x80mm vifte på sidedøren på kabinettet. Sidedøren har allerede en lufteåpning i øvre bakre del av døra, men denne er ikke tilpasset fir viftemontasje. Denne åpninga skal det også monteres støvfilter på. Siden jeg bestemte meg for å gjøre alt på billigste måte så fant jeg ut at jeg skulle droppe kjøp av viftefilter og istedet lage selv. Ikke bare er det billig, men jeg slipper å vente på postegang. Problemet var bare at jeg hadde lite som faktisk egnet seg som støvfilter. Hadde jeg visst om noen gamle bilvtrak i nærheten så kunne jeg kanskje ha tilpasset et luftfilter, men her finnes det ikke gamle bilvrak (og uansett er det en sjanse for at man kan bli tatt for å drive med tyveri om man prøver). Det ble til at jeg brukte en firstprice universalklut (finner ikke bilder av det på nett, men dere skjønner sikkert hva jeg mener). Til vifta bak så lagde jeg en ramme på 11x11 cm (for å tilpasse det på utsiden av kabinettet) av papp og limte kluten i folder. Del 2 av prosjektet - Tilpassing av 80mm vifte på sidedør. Jeg skal gjøre følgende: Lage en enkel monteringsramme i papp for å tilpasse vifta så den kan dra luft inn gjennom det øverste hullet i døra på kabinettet. Sette et støvfilter (universalklut) på utsiden av kabinettdøra, men på innsiden av "pynten". Flens på monteringsramma, både ved innsug og utblåsing fra vifta. Jeg skal plassere en monteringsramme mellom kabinettdøra og vifta av to grunner. Det ene er at vifta ikke passer ordentlig over hullet, og den andre grunnen er at jeg skal sette inn en flens mellom hullet i døra og vifta. Hensikten med flensen er å hindre lufta mellom vifta å spinne rundt, slik at vifta får bedre "grep" på luftstrømmen og at vifta derfor blir å jobbe mer effektivt. På grunn av begrenset plass mellom åpninga i døra og pynten over hullet på utsiden, så lar det seg ikke gjøre å legge kluten i folder. Det vil derfor bli større luftmotstand enn om jeg hadde brukt et "ordentlig" filter tilpasset 80mm vifter. Ferdig Da vifta bak var snudd og vifta i sidedøra var på plass kan jeg trekke følgende slutninger: Sjenerende støy, mest sannsynlig på grunn av vifta på sidedøra med flenser. Dette ville sikkert ha forsvunnet helt eller delvis om jeg hade fjernet flensene. Men da ville samtidig luftstrømmen ha blitt redusert fordi lufta inni monteringsstykket ville ha kunne rotert fritt. Trykket i kabinettet er omtrent null. I front av kabinett og ved andre lufteåpninger flyter det så å si ikke luft. Dette betyr at begge viftene til sammen flytter omtrent like mye luft som PSU-viftene. Har ikke tilgang til avanserte målere, så litt forskjell på trykket er det nok, men det er ikke merkbart. Ved full belastning på CPU (AMD Athlon 4400 x2) så ligger temperaturen CPU-temp ca 10 grader høyere enn slik det var før. Konklusjon Vanskelig å trekke noen konklusjon ennå. Jeg føler uansett at jeg burde ha bytta ut den selvlagde flensen på vifta i lufteåpninga på sidedøra med et konvensjonelt luftfilter, om ikke annet så får jeg bukt med støyen. Bilder: Ramme av papp til det som skal bli luftfilter bak på kabinettet: Innsiden av kabinettet. Viser vifteåpninga bak på kabinettet: Filter bak på kabinettet ferdig limt sammen (2 bilder): Lufteåpning i sidedør på kabinett, sett fra innsiden. Festebraketten på plastikken kommer i veien for en 80x80mm vifte, slik at jeg må lage en flens Monteringsstykke montert på vifta. Flens på begge sider er påsatt for å øke effektiviteten på vifta. 3 bilder: Vifte med monteringsstykke limt på plass på sidedøra Kabinettet sett fra siden etter endringer. Lufteåpninga nederst på døra i kabinettet er det kun satt et enkelt filter på. Der er det heller ikke montert vifte på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå