LED2 Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Hei.skal montere noen spotter ute over taket på verandaen og lurer på om dere har noen lure tips hva jeg burde bruke? sett at noe er 12v, kan jeg koble dette selv ? Er det noe særlig og bruke ute? Vil og ha mulighet til og dimme Har handlet noe her : http://www.elektroimportoren.no/ og vert fornøyd der, men kom gjerne med tips til andre plasser Må vel ha en 10-12 spotter ca Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Ta kontakt med et elektriker firma hvis du selv ikke innehar fagbrev og jobber med elektro. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Sånn egentlig skal en elektriker gjøre dette, men om du velger å gjøre det selv ville jeg gått for 230v LED. Du slipper styr med å bytte pærer og trafoer, og det er ikke lenger noe problem med og dimme LED. Vi bruker ofte ABB sin LED dimmer, den funker fint. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 12V DC kan man jo koble selv uten å måtte betale en elektriker, så der kan man jo spare en hel masse gryn. tar de ikke over 1000,- kr per spot? Men jeg tror man IKKE kan dimme 12V spotter (håper jeg tar feil!) Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 (endret) 12V DC kan man jo koble selv uten å måtte betale en elektriker, så der kan man jo spare en hel masse gryn. tar de ikke over 1000,- kr per spot? Men jeg tror man IKKE kan dimme 12V spotter (håper jeg tar feil!) Feil. Han må ha elektriker for å få det godkjent. Kan montere opp til 200w effekt uten elektriker, men slik det er beskrevet blir det mer enn dette. 12V kan dimmes. Lavvoltsanlegg (under 50 V) kan utføres/monteres av ikke-faglærte personer dersom: Effekten ikke overstiger 200 VA (ca. 200W), og monterings- og bruksanvisning følges nøye, og hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og tilkopling til 230 V-nettet forestås av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt. EDit: La på mer info. Endret 8. mars 2013 av TheHawk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå