Hardrocktarzan Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg liker det sånn at i demokratiske Norge at alle stemmer like mye værdt med mindre du holder med noen som ikke over 4% av befolkningen holder med. 2 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Uten sperregrensen så får små partier alt for mye makt og kan gjøre det vanskelig å skape regjering. F.eks. hva om dette er resultatet Rødt 3 SV 10 AP 56 SP 10 V 8 KRF 8 Høyre 45 FRP 24 Demokratene 2 Pensjonspartiet 3 SUM 100 169 I dette tilfellet får høyresiden 84 mandater, venstresiden får bare 76 mandater, 79 med Rødt. Om venstresiden skal få makt må de få med seg rødt og V/KRF. Derimot om høyresiden skal få makt kan de enkelt samarbeide med pensjonspartiet. Det partiet vil ha utrolig mye makt, fordi uten dem så er det utrolig vanskelig å lage en regjering. Ergo et 1% parti vil få like mye makt som om de var et 10% parti. Det er årsaken til at vi har sperregrensen. Det reduserer makten til småpartier. Sperregrensen gjør demokratiet mer demokratisk, ikke mindre. Jeg mener også at hvis du ikke klarer en gang å få 4% i støtte så har du ikke rett til noe makt. Dette er direkte feil. Sperregrense gjør "demokrati" mindre demokratisk. Du har 3 partier(disse er fantasi partier, ikke de ekte): Venstre med 49% oppslutning Høyre med 48% oppslutning Rettfram med 3% oppslutning Rettfram kan nå få igjennom mye av sin politikk fordi høyre og venstre er to partier som hater hverandres politikk. H og V velger å ikke samarbeide. Siden H og V gjenspeiler folkes vilje om intet samarbeid så er Rettfram sin makt en konsekvens av folkes vilje. Alså demokrati. Dette er mer demokrati enn ved 4% sperregrense. Da ville Rettfram fortsatt hatt 3% av folkets oppsluttning men langt under 3% oppslutning på tinget. La oss si at det fører til 0.5% oppslutning på tinget og Venstre får 50.5% og Høyre får 49%. Nå kan 49% av befolkningen overkjøre resten av de 51% nettop kun fordi et system sikrer mindretallet makt. 1 Lenke til kommentar
PcT Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Ja, lenge leve den fremtidige to-parti-staten. Da har vi muligheten til å mariginalt påvirke visse saker til en liten retning, nøyaktig ett valg, av mininmal betydning, mer enn klassiske diktaturer. Illusjonen av et demokrati der den reelle folkemakten er ikke-eksisterende, men hvor vi kan fokusere hele vår nasjonalfølelse rundt det å være landet til de frie! God bless For du tror det er så mye bedre med partikulturen vi har her i Norge? Tviler på at de fleste nordmenn kan engang ramse opp sine representanter på Stortinget. (da altså fra ditt fylke) Her i Norge finnes det ikke individer i politikken, kun partier. Land som USA hvor de har to dominerende partier, så har dem iallfall veldig stor fokus på de individuelle politikerne og hva de faktisk står for. Da feks Ron Paul fra republikanerne kan ikke sammenlignes med f.eks Jeb Bush. Nå skal jeg på ingen måte påstå at USA har et perfekt demokrati - langt derifra. Her i Europa er vi også livredde for å la vårt folk si sin mening. Vi kan for eksempel aldri la folket bestemme via valg, om homofilt ekteskap skal være lovlig, om cannabis skal være lovlig, om vi skal ha dødsstraff og lignende. (dette er noe dem har i USA) Skulle ønske vi kunne komme til en politisk verden hvor de individuelle politikerne trenger støtte i folket, da spesielt i sin del av landet. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Tviler på at de fleste nordmenn kan engang ramse opp sine representanter på Stortinget. (da altså fra ditt fylke) Mine representanter: 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Min liste er like kort. Venstre har to representanter, Tenden og Skei Grande, ingen av dem fra mitt fylke. Geir 1 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Skremselspropaganda så det tyter ut av ørene, og du har slukt agnet. ? Kven er det som held i snøret, meiner du? - Hva får deg til å tro at tusenvis av individuelle importører skal bryte sammen samtidig noen sinne? - Hva får deg til å tro at tusenvis av individuelle transportører skal bryte sammen samtidig noen sinne? Olje og gass er ikkje ein uendeleg ressurs. Kva skjer når naturkatastrofe/sabotørar hindrar tilgang på olje/gass/elektrisitet eller skadar viktig infrastruktur? - Hva får deg til å tro at det noen sinne skal bli 0 personer i Norge med peiling på matproduksjon? - Hva får deg til å tro at det noen sinne skal bli 0 personer i Norge med peiling på videreforedling av mat? Om dagens utvikling held fram, så blir det i allefall ikkje nok folk med kunnskap til å berge det norske folk med mat. Då hjelp det ikkje om ein har folk nok til å forsyne ei promille av befolkninga. - Hva får deg til å tro at vanlig industri (konvensjonell type stor) skal ta knekken på jorda? - Hva får deg til å tro at det biologiske mangfoldet skal bryte sammen? - Hva får deg til å tro at kunstgjødsel og plantevernmidler ikke viser miljøvennlig retning i framtida, når det har gjort det i fortida? - Hva får deg til å tro at småbruk er bedre enn storbruk? Eg trur ikkje. Eg veit. Dette er pensum for oss agronomar. Levande jord har eit rikt mangfald av organismar og næringsstoff, og gjev best vilkår for sunne produkt. Tungt maskineri og reiskap pakkar jorda, og med tida gjer det utfordrande for organismane i jorda å vedlikehalda jorda. Og då vert livet i jorda redusert. Og kva skjer då? Det er organismane som bind jorda saman. Då vert meir og meir erodert, og mykje meir utsett for utvasking/bortblåsing, og naturkatastrofar. Plantevernmiddel kan også ha den langtidseffekten at han redusera livet i jorda. Og kva hender med honningbia vår? Oss veit ikkje kvifor bestanden verda over går ned. Langtidsverknad av plantevernmiddel? Stråling? Eitt eller anna er det som forstyrrar antennene til biene som gjer at dei ikkje finn vegen heim til rett bol. Gløymde eg å seie at honningbia er verdas viktigaste bestøvar, som blant anna tek hand om epla og tomatane? Det vil bli totalt krise fram til nokor anna insekt for fult tek over bestøvinga av nett desse blomane. Plantevernmiddel som ikkje står av stoffkombinsjonar som allereie finnast i naturen, er skadeleg for naturen. Ingen veit kva for langtidsverknad dagens plantevernmiddel har på lang sikt. Og her går det fint an å ta med ozonlaget som ein parallell. KFK-gassen var også miljøvenleg i sin tid, ikkje sant Simen? - Hva tror du at du vet om meg som får deg til å påstå at "sånne som meg" kommer til å skape trøbbel for framtida? De er totalt uvitande og kunnskapslause. Nett som ein blind trikkeførar. Resten har eg ikkje tid til å svara på. Bioforsk. Endret 27. februar 2013 av Staketten Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Du vil skjøne det den dagen import/transportsystema bryt saman, og det ikkje finnast ein einaste ein i Noreg som har peiling på å produsera og vidareforedla matvarer. Den dagen den konvensjonelle storindustrien tek totalt knekken på jorda, og det resterande biologiske mangfaldet bryt totalt saman i eit hav av kunstgjødsel og kjemiske plantevernmiddel. Den dagen var det nok greitt å ha ein bonde på småbruket som vart asfaltert. Det er slike som deg som kjem til å skapa trøbbel for framtida. I den grad det blir ei framtid for våre neste. Og her vil du dra inn fisk? Joda, så fort ein får tømd havet for absolutt alt som kan brukast til mat, så er ein like langt. I mine auga er Senterpartiet heller ståande av slappfiskar enn av ekstremistar. Snart må nokon tørre å stå for å få stogge jorda si befolkningsvekst, skal det bli nokor framtid. Dette mener jeg at jeg såg på en film engang - og da gikk alt bra til slutt. Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Dette mener jeg at jeg såg på en film engang - og da gikk alt bra til slutt. Hollywood-produsert da, eller? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Hollywood-produsert da, eller? Tror det ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå