Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Materiale for å lime fast toalett?

Anbefalte innlegg

Heisann,

er iferd med å bytte ut toalett. Dro opp den gamle og materialet som var under var helt gjennomsiktig og lignet silikon. Jeg tviler imidlertid på at det bare var vanlig silikon. Jeg forsøkte å lime den nye med hvit silikonlim, men dette fungerte bare i et par dager, antagelig pga. manglende fleksibilitet når det stivnet.

Er det noen som har forslag til materiale som bør brukes? Gulvet er anti-skli, altså ruglete, og er mye vått fordi det er rett ved siden av dusj.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste bruker faktisk vanlig silikon til å feste med, og det er en av de mer fleksible tetningsmassene som finnes. Hvis du ikke er fornøyd og vil ha noe som hefter bedre, mister du også fleksibiliteten. Du kan prøve limprodukter som Bostik MaxiBond hvis du vil være sikker. Denne er lite elastisk, men samtidig så sterk at du sannsynligvis må hugge vekk toalettet i biter, hvis du skal fjerne det etter den har herdet. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Unnskyld meg! Limer dere fast et vannklosset? Trodde virkelg, at det skulle skrues fast til gulvet med skruer.

Silikon/fugemasse i overgang gulv/toalett, er kun brukt for å hindre bakterier under toalettet. Det ville blitt en bakteriebombe, samt forårsaket unødig lukt.

Unnskyld meg, er du fra 80-tallet? Toalett skrus aldri fast mere, da det både ødelegger membran, og fare for å treffe varmekabler. Toalett blir aldri skrudd.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, er du fra 80-tallet? Toalett skrus aldri fast mere, da det både ødelegger membran, og fare for å treffe varmekabler. Toalett blir aldri skrudd.

Varmekabler er da ikke noe nytt, det ble brukt så tidlig som 70-tallet. Med riktig prosjektering (planlegging), er det da ikke noe problem å legge varmkablene utenfor området til VC. Om en bruker tynn påstøp og kombinert membran, er det egne rutiner for slikt, som andre gjennomføringer gjennom membran. Andre steder, har vi da brukt egnede "muffer" (tror jeg det heter).

Er det noen rørleggere her, som kan utdype, eller kommentere Hennrikenn?

Det er da ikke mer enn noen få år siden, jeg med selvsyn så min metode.

Lenke til kommentar

Ja er sikkert mulig å skru den uten å ødelegge membran, men hvorfor? Når den kan limes og det sitter like godt og er mindre problemer. Er vel skjeldent du står å sparker i siden på dassen for å brife hvor godt den sitter.

Metoden er ukjent for meg.

Er du rørlegger, eller bygningsarbeider?

Og hvis CV skal skiftes, er det bare å løfte den vekk, uten å skade noe på gulvet? :) Eller må belegg/fliser legges om?

Lenke til kommentar

Bad er våtrom og gulvet skal tåle at det står vann på det.

Selv den minste prekk eller brudd i membranen vil føre til at fukt trekker ned i gulvet langs skruene og starter en fuktskade som ligger og godgjør seg under toalettet.

Det finnes i dag elastisk lim som kan holde toalettet med mange tonn om det hellimes så styrke er noe man ikke burde være redd for.

I tillegg er det mange som foretrekker å ha det varmt på gulvet i umiddelbar nærhet av dassen.

Kjipt å sitte på skåla med kalde føtter.

Og selv om man limer toalettet så skal det ikke mere til en en olfakniv til for å få skåret opp limet.

Noen bruker til og med tråd til dette.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Metoden er ukjent for meg.

Er du rørlegger, eller bygningsarbeider?

Og hvis CV skal skiftes, er det bare å løfte den vekk, uten å skade noe på gulvet? :) Eller må belegg/fliser legges om?

Er elektriker. Forsikrer meg alltid før varmekabel legges, at dassen skal limes.

Skjære vekk limet med tapetkniv, no problem.

Lenke til kommentar

Er elektriker. Forsikrer meg alltid før varmekabel legges, at dassen skal limes.

Skjære vekk limet med tapetkniv, no problem.

Ok, nye metoder tatt i bruk. Og det er jo greit, når det fungerer. :) Og verden går videre.

Ellers vet jeg jo at med bruk av silikon , eller lignende, er det bare skjære i mellom massen for å få løsnet WC. Det har vi gjordt siden 70/80-tallet! :) Vet da at vanlig silikon fjernes greit, på fliser og noen belegg. Men det jeg lurer på, er om restene mot gulvet blir vanskelig å fjerne, med andre limtyper? Bytter folk et WC, er det normalt ikke samme "bunn" som går ned mot gulvet og da må det være mulighet for å fjerne allt av gammelt lim, uten å skade fliser/belegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...