kennethx Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Klarer intel å lodde fast IHS, så må da jeg også kunne klare noe lignende? :pVarme opp kobberflate til 400 grader for så å smelle på prosessoren, for så å kjøle ned med noe vann så fort som fy tåler den sikkert. Høres ut som en perfekt oppskrift på kaldlodding =) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Høres ut som en perfekt oppskrift på kaldlodding =) Blir prøving og feiling til man får det til. Husk dog at (om du tar av IHS), så er blokken du lodder på plass godt og vell 20 ganger massen til CPU-kjernen, som vil varme seg veldig raskt opp, nærmest umiddelbart, og på 400 grader så bør kobberblokken ha nok energi til å holde tinnet smeltet til det fester seg i kjernen. I teorien vel og merke. I praksis, kanskje du må enda litt opp i temperatur, men på et stadium så bør det gå. I værste fall så holder du blokken oppvarmet mens du plasserer kjernen ned på det allerede smeltede tinnet, og lar den stå lenge nok til at tinnet fester seg. Ja, ikke minst om man ikke er sparsommelig på loddefettet. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 31. juli 2013 Del Skrevet 31. juli 2013 Lurer på hvordan gammel pasta hadde gjort det i denne testen. Har en tube Arctic Silver 3 som har ligget i skuffen i sikkert 5-6 år.. Har en liten historie... fra nå nettopp: For et par dager siden hadde jeg på noe Arctic Silver (1)... aner ikke når den var innkjøpt men den var som størknet lim på tuba. Fikk tilslutt trykket ut noe som ikke var helt forsteinet (etter litt graving med en syl) og skrapet det utover prosessoren. Har slitt med problemer i det siste som viste seg å være PSU. I dag var den skiftet og alt ble på stell så da var det å prøve seg på litt overklokking. Etter å ha kjørt prime95 en liten stund viste det seg at prosessoren var like under 90 grader(!!!). Tanken slo meg ikke at det var eldgammel kjølepasta jeg hadde smurt på noen dager før. Må nevnes at jeg var oppe i nesten 1.6v (AMD 1090T BE). Satt volten på Auto i bios (viser ca 1.5v i CPUID) og fikk da 75 grader... Lenge siden jeg har holdt på med overklokking og sett noe særlig på temperaturene men dette hørtes fremdeles gale ut. Jeg koblet fra PCen og prøvde å ta av CPU kjøleren... dønn fast. Sta og i mangel på tolmodighet så dro jeg bare videre, helt til kjøler og CPU poppet av socketen. Måtte noen krefter til for å CPU av kjøleren. Etter noe om og men fikk jeg separert dem og rengjort begge flatene, men selvfølgelig i kampens hete så jeg at det var blitt bøyd noen pinner på CPUen. Det ordnet seg heldigvis etter jeg fant frem tolmodigheten og et mikroskopisk flatt skrujern. Jeg fant heldigvis ei annen tube med Arctic Silver 3 som fremdeles var fin i formen. Kanskje på tide å gå til innkjøp av noe nytt? Anyway, smurte utover. Koblet til. Fyrte opp og as we speak viser temperaturen 55 grader med 100mhz extra. (Kjøleren er en Corsair H80) Om hw.no vil ha resten av tuba/ene med AS(1) og AS3 for testing så får dere bare si ifra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå