CasterAnd Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Haha, Cooler Master er dyrest men fungerer dårligst Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 I min mening er det for lite data her til å si noe som helst om forskjeller mellom produktene. Det eneste klare som kommer frem er at «en vanlig type termisk tape, eller pad» er kraftig underlegent. Men står det i det hele tatt hva en slik «en vanlig type termisk tape, eller pad» er for noe? Tips til fremtiden: Sjekk tilbake i arkivet til overklokking.no for tips til hvilke data som kan samles inn og presenteres for å kunne gi en mer vitenskaplig korrekt vurdering av kvaliteten. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Noen kan kanskje også få noe ut av denne artikkelen: http://www.dansdata.com/goop.htm (Stikkord: Fungerer også tannkrem og Vegemite som termisk pasta?) Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Denne?http://www.hardware.no/artikler/ek-tim-indigo-xtreme/111366 Ikke helt sikker om det er snakk om indium eller blanding av indium+gallium, men det er nok omtrent det samme. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Brukte selv NT-H1 på min første selvbygg, og ser bra resultater med det, men jeg tror jeg tok litt for mye på. Lenke til kommentar
Feenyx Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Kjører en stock 2600K selv, med en Arctic Freezer Pro CO (Kobber, http://www.arctic.ac/en/p/cooling/cpu/422/freezer-13-pro-co.html), og Noctua NT-H1 i mellom der Dette står i et Fractal Design Define R3 XL kabinett. Med stuetemp på ca 21 grader så får jeg idle-temp på rundt 33-35, mens ved gaming-load ligger jeg på rundt 55; som jeg føler er ganske komfortabelt. Jeg finner det litt merkverdig at artikkelen ikke nevner om temperaturene som er oppgitt, er ved idle eller load. Og videre så lurer jeg på hvorfor ikke begge deler er testet, slik at eventuelle styrker/svakheter ved gitte temperaturer kommer bedrer frem? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 "Innenfor en tidsramme på 30 minutter med Prime95", mao. under load. Temperaturene indikerer også tung belastning, om ikke testen da har blitt foretatt i en badstue Idle-temperaturer er veldig unøyaktige og har heller ingen relevans, slik jeg ser det ihvertfall. Lenke til kommentar
hu3cakewalkhu3 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Veldig bra test Hardware MEN, hvor lenge har dere hatt kjølepasten på CPU'en? Jeg vet i alle fall at Noctua kjølepastaen blir bedre etter 24timer+ Den ble i alle fall det hos meg. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 De skriver 30 min i artikkelen. AS5 har vel ifølge produsent en innkjøringstid på ca. 200 timer. Hvor mye bedre den yter etterpå vites ikke, men jeg mener å huske at tempen sank med et par grader. Lenke til kommentar
thunea Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Jeg er omtrent halveis i min første og eneste kjøpte tube. Det er drøye saker. Har hatt den siden XP kom husker jeg. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Har noen prøvd uten goop på en planslipt prosessor? Kunne vært morsomt å prøve, jeg plansliper i alle fall prosessorene mine Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Har noen prøvd uten goop på en planslipt prosessor? Kunne vært morsomt å prøve, jeg plansliper i alle fall prosessorene mine Hvordan pleier du å planslipe da? Har gjort det før, og kommer sikkert til å gjøre det igjen, men da gjerne litt for å komme direkte ned på kobberet. Men at den blir mer plan har jeg dog min lille tvil om. Men i såfall så burde man vel ha en form for måletstyr som er sensitivt nok til å måle ytterst små variasjoner? Samt utstyr som sliper planene enn moderne IHS'er. Sandpapir og hånd som jeg har brukt ser jeg ikke akkurat for meg produserer stort planere overflate i hvert fall. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg plansliper med vann og våtsmergel på kåkens planskive (glasset i stekeovnsdøra). Dette funker knall og gir helt klart en MYE rettere overflate enn originalt. Jeg sliper også ned til ren kobberforbindelse. Grovretter med 400-600-korning og avslutter med 1200. Føler jeg meg litt jålete tar jeg en sluttfinish med Autosol, men det er mest for morro skyld, det blir ganske blankt da :-) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Ja, ikke dumt. Brukt noe lignende, men aldri i stekovnsdøra. kjøpte no autosol i går faktisk. Fungerer så trolig mye bedre enn den medfølgende smørja til dremel. Sinnsyk finish på kobberrørene, kobber/plexi-tanken (jeg fikk til halv pris pga små korrosjonflekker fra butikken) og krom-rørene. <3 Noen som har tips til vannblokk som virkelig er av syk kvalitet. Vurderer å kjøpe en peltier-elementer etterhvert, i tillegg til kompressorkjølingen, for å få tempen enda lavere. Problemet er jo egentlig at jeg ikke får fjernet varmen raskt nok fra CPU-kjernen, så ved å øke temperaturforskjellen mellom CPU og kjøleblokka (som da blir peltier) OG øke temperaturforskjellen mellom vannblokk og varmeenheten (som nå blir peltier istedenfor CPU), så håper jeg jeg på en del bedre temperaturer. Problemet er jo nå at vannblokken må kvitte seg med 3-400W ekstra varme (rundt 700-750W totalt), men som heldigvis er fordelt utover et større område, så trenger jeg den kraftigste vannblokken som tillater så god flow som overhode mulig,, men også som er massiv nok til at det blir nok kjøleoverflate. Any Ideas? Edit: Fordelen med systemet er jo at jeg sannsynelig har kvittet meg med kondensjonsproblemet på forhånd, så sånn sett kan ikke en peltier skade akkurat. Endret 27. februar 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg så en gang... tror det var på overklokking.no en som jobba med et noe spesiellt prosjekt. CPU-kjølinga skulle da være i flere lag, som følger: CPU - kobberplate - peltierelement - kobberplate med 4 ganger større areal - 4 peltierelement - hjemmelaget vannblokk med 4 ganger større areal (for å dekke over de 4 elementene). Den store flata på vannblokka gjør det kanskje mulig å overføre såpass mye varme. Jeg kan ikke huske å ha sett prosjektet ferdigstillt, men det må da absolutt ha hatt potensial. I the good ol' days før vannkjøling ble allemannseie kjøpte gutta massive kobberstykker, sagde dem i to, borra eller fresa kjølekanal, gjenga opp for nipler, planslipte og lodda sammen på stekeovnsplata. Mange fikk da til ganske bra kjølere, mener én brukte en bilradiator som han hang ut av vinduet på gutterommet på vintern Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Om du vil ha lave temperaturer, så kan jo dette produktet være noe å se på. Dyrt men meget bra(best) i følge en graf jeg kom over http://rakett1.no/index.php?route=product/product&product_id=197 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Jeg så en gang... tror det var på overklokking.no en som jobba med et noe spesiellt prosjekt. CPU-kjølinga skulle da være i flere lag, som følger: CPU - kobberplate - peltierelement - kobberplate med 4 ganger større areal - 4 peltierelement - hjemmelaget vannblokk med 4 ganger større areal (for å dekke over de 4 elementene). Den store flata på vannblokka gjør det kanskje mulig å overføre såpass mye varme. Jeg kan ikke huske å ha sett prosjektet ferdigstillt, men det må da absolutt ha hatt potensial. I the good ol' days før vannkjøling ble allemannseie kjøpte gutta massive kobberstykker, sagde dem i to, borra eller fresa kjølekanal, gjenga opp for nipler, planslipte og lodda sammen på stekeovnsplata. Mange fikk da til ganske bra kjølere, mener én brukte en bilradiator som han hang ut av vinduet på gutterommet på vintern Hehe, ja ikke sant. Det var nok tider det tenker jeg! Synd jeg ikke hadde så peiling på den tiden. Var innom Overklokking.no men, var ymse greier rent personlig. Har hatt veldigl yst å lage egen vannblokk, men har ikke kobber eller kraftig nok utstyr for å produsere så store ting. Massiv radiator ut av vinduet derimot, det gjør jeg enda det. ^^ Om du vil ha lave temperaturer, så kan jo dette produktet være noe å se på. Dyrt men meget bra(best) i følge en graf jeg kom over http://rakett1.no/in...&product_id=197 Når jeg skal ferdigstille prosjektet så blir det garantert noe slikt, om jeg ikke lodder fast hele driten da. Klarer intel å lodde fast IHS, så må da jeg også kunne klare noe lignende? Varme opp kobberflate til 400 grader for så å smelle på prosessoren, for så å kjøle ned med noe vann så fort som fy tåler den sikkert. i7 920'en begynner jo å dra på årene og har valgt seg ut som en god kandidat for å si det sånn! Edit: Nå er jo sølv ganske mye bedre leder av varme enn tinn (15-20 ganger ca), så kanskje et sølvloddetinn om det ikke tar livet av prosessoren (pga økt smeltepunkt...) Endret 27. februar 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg har også sett vannkjøleblokker i sølv(?) på microplex, men husker ikke hvilket merke det var. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Aquacomputer har en, kanskje flere blokker der ihvertfall bunnplaten består av .925 Sterling sølv. Etter eget utsagn yter den ca. 10% bedre enn de med kobber. Om dette er verdt de ca. 300$ den koster er jeg ikke så sikker på Lenke til kommentar
kennethx Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Skulle likt å sett en testresultatene, etter 1 mnd, 3 mnd, 6 mnd i "drift" (varme). Reduseres effektiviteten over tid, er det store forskjeller her fra pasta til pasta? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå