Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skademelding

mafsa

Anbefalte innlegg

Hei. Var ute å kjørte noen arbeidskolegaer for ca. en halv time siden. Stedet der det skjedde: https://maps.google.no/maps?q=stavanger&hl=no&ll=58.971811,5.736709&spn=0.001149,0.002411&sll=58.936214,5.83447&sspn=4.712424,9.876709&hnear=Stavanger,+Rogaland&t=m&z=19&layer=c&cbll=58.971734,5.736933&panoid=vCQbEHRNNuaD7gwoQIQgJA&cbp=12,307.21,,0,0

Det som skjedde var at jeg lå bak personen, han blinket til høyre i rundkjøringen og svingte halvveis av, men stoppet opp. Jeg bremset ned og stopped ca. 1 meter ifra bilen hans, da han plutselig setter i revers og begynner å rygge. Begynte å tute, men for sent. Spyledysen på venstre side ble ødelagt, riper rett ved reg skiltet, og sprekk i plastikkgrillen slik at det nå er et hull der.

Ettersom jeg aldri har vært borte i noe slikt, ei heller skademelding ble vi enige om å ta det på søndag, da eieren av bilen var rimelig full ( var en venn som skulle hente ham, som kom bort til der vi hadde parkert for å snakke). Tok bilder av skadene, reg. nummer og har også tre personer som satt i bilen min som kan være vitne hvis det blir nødvendig.

Regner med at dette blir hans skyld 100%, men er det også en mulighet for de å nekte dette, selv med vitner i verste tilfelle slik at de slipper å betale for skadene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra forklaringen din ser det ut som om det er 100% hans skyld.

Par spm. som jeg lurer på angående denne saken er:

Har du forsikring (evt. del eller helkasko)?

Har den andre parten forsikring?

Hvorfor rygget han egentlig (hindring foran osv.)?

Var det biler/kom biler bak deg?

Hadde du muligheten til å rygge?

Lenke til kommentar

Det lureste hadde vært å skrive skademelding der og da, selv om eieren av den andre bilen var full. Det er uansett føreren av den andre bilen som skal fylle ut skjemaet sammen med deg. I verste fall kan de i ettertid ha kokt sammen en historie hvor han ikke rygget, bare stanset, og du kjørte i ham bakfra.

Men når det er sagt, så tror jeg dette ordner seg. Og skriver dere skademeldingen slik du husker hendelsen, så er det 100% hans skyld.

Lenke til kommentar

Ut i fra forklaringen din ser det ut som om det er 100% hans skyld.

Par spm. som jeg lurer på angående denne saken er:

Har du forsikring (evt. del eller helkasko)?

Har den andre parten forsikring?

Hvorfor rygget han egentlig (hindring foran osv.)?

Var det biler/kom biler bak deg?

Hadde du muligheten til å rygge?

Forsikringen står i moren min sitt navn, jeg har ikke helkasko.

Den andre har forsikring også. Vi stod en stund og snakket, viste papirer osv.

Han rygget fordi han hadde kjørt feil. Han skulle egentlig videre rett frem, og fant ut da han var halvveis ute av rundkjøringen at han hadde kjørt fei og bestemte seg for å rygge tilbake til der han kom fra. Tror ikke han sjekkket speilene før han gjorde dette.

Rimelig sikker på at det ikke var noen biler bak meg, gikk veldig fort og tenkte egentlig ikke på å rygge da jeg var sikkert på at han så meg og bare skulle rygge nok slik at han fikk plass til å fullføre rundkjøringen istedet.

Lenke til kommentar

Det er bra å høre at begge har forsikring. Siden det var hans feil, så spiller det ingen rolle om du har forsikring, siden det er han som skal erstatte for skadene. Problemet blir da om de koker sammen en falsk historie som Exiter la frem. Da hadde det vært fint om du hadde hatt helkasko. Siden hendelsen skjedde så kjapt, så er det nok ikke noe du kunne ha gjort, og det er hans feil at han rygga uten å se på speilet sitt og krasja i deg. Når du skriver skademeldingen be han legge frem førerkortet og diverse papirer (for å være sikker at opplysningene han gir er sant). Lykke til!

Lenke til kommentar
da han plutselig setter i revers og begynner å rygge

...og derfor har jeg kamera montert i bilen min! Nå ser det ut som det løser seg fint for deg, men det finnes de som vil nekte skyld i slike situasjoner fordi det ser ut som en vanlig kjørt-på-bakfra-situasjon. I går klarte jeg å miste minnekortet til kameraet i bilen et sted. Jeg tør ikke lenger å kjøre uten å filme, så jeg måtte gå inn og stjele minnekortet fra nettbrettet til datteren min før jeg kunne kjøre.

Lenke til kommentar

Var det eier som kjørte bilen eller venn av eier :?

Hvis eier hadde vært sjåføren, hadde jeg ringt politiet da de er ganske stabile vitner.

Uansett bra for at det ser ut som det ordner seg =)

Endret av Woltox
Lenke til kommentar

Det ordnet seg ganske så bra :) Ringte til forsikringsselskapet i dag og fikk beskjed om at jeg skulle ta bilen på verksted for å få taksering på skaden. Full skyld på den andre personen. Satser på at jeg ikke trenger å skrive flere skademeldinger, men skal huske på å få gjort dette på stedet hvis noe skulle skje. Ha en fortreffelig helg! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...