torbjornen Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 I nettbanken min ligg det ein gammal efakturaavtale for eit telefoniabonnement som er sagt opp. Denne burde difor ha vore sletta, men eg lurer på om den tilhøyrande delen av efakturaarkivet i nettbanken forsvinn ved ei eventuell sletting av avtalen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Såvidt jeg vet er det ikke banken din som har efakturaarkivet, men tjenesteleverandør (altså telefonselskapet). Banken har bare funksjonaliteten for å linke efakturaer til betalingssystemet. Hvorvidt efakturaene dine forsvinner når du sier opp efakturaavtalen beror på den enkelte tjenesteleverandør. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) Jeg er litt usikker på hva som skulle forsvinne... Det at man sletter avtalen, kan umulig fjerne transaksjonene som har skjedd. Og logisk sett, vil jeg tro at bilagene for disse transakjsonene vil ha noe i nærheten av samme levetid som informasjonen om transaksjonene selv. Så jeg lurer altså egentlig på hva som skulle kunne forsvinne her... Jeg tror ikke egentlig jeg har helt forstått hva det er man spør efter her... Addendum: Like efter at jeg trykket 'Post', forsto jeg hva man sannsynligvis mener her: Jeg vil tro at dokumentene med detaljspesifikasjoner for fakturaen, vil kunne ha en kortere levetid enn den formelle delen av fakturaen. Men logisk sett burde man ha krav på at tilgangen til info om de betalte fakturaene ikke skulle kunne endres av om man har en aktiv efaktura-avtale eller ikke - har man først gjennomført transaksjoner på en sånn avtale, må man ha rett til innsyn i det som faktisk er bilag til eget regnskap. Addendum 2: Hvis man tror dette vil kunne bli et problem, skulle man kunne ta seg et par kvelder og laste ned disse dokumentene til egen lagringsenhet, slik at man har bilagene på eget utstyr. Forøvrig burde også de relevante kundetjenestene kunne svare på dette... Endret 25. februar 2013 av akroev Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2013 (endret) Eg har sendt spørsmål til (Ya-)banken, som seier at i følgje Terra vert fakturaane liggande i 16 månader etter at avtalen er sletta. Eg har no fjerna den aktuelle avtalen, og fakturaane er framleis å finne under "Arkiv". Endret 1. mars 2013 av torbjornen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå