Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å leve med urininkontinens

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Mann 24, Student på universitet, Meget god helse.

Vannlatet i sengen som barn, men vokste det av meg.

Jeg lever med en inkontinens som medfølger urinlekkasje etter toalettbesøk. Det som trigger lekkasjen er muskelsammentrekninger, at jeg går tilbake til sofaen og sitter eller legger meg i senga for å sove.

Når jeg kjører bil eller går hjem fra skolen kan jeg også føle en sterk trang for å urinere, som bare bygger seg kraftig opp. Når jeg kommer inn døren til leiligheiten står jeg bare å tripper og får et høyt stressnivå for så å pile til toalettet for å urinere.

Alltid etter toalettbesøk føler jeg at jeg ikke klarer å tømme blæren. Som resulterer i at jeg presser lokkemuskelen og drar forhuden fram og tilbake for å melke "siste rest".

Jeg sliter også med å ha mange toalettbesøk, med stor variasjon av tissemenge.

Jeg har vært til urolog der vi foretok en trykkhetsmåling på urinstrålen som kommer ut av penis. Første gang jeg var innom var trykket på strålen for lav - noe som kunne være et resultat fordi jeg måtte tisse en time før timen. Andre gang var resultatet av målingen normal. Etter jeg tømt meg den ene gangen foretok urlogen en ultralyd for å se om blæren var tom. Ultralyd resulterte i at blæren var tom.

Vi foretok en ukestest for å måle hvor mange toalett besøk og ML urin for hvert toalettbesøk i en uke. Resultatet ble 4 til 9 toalettbesøk om dagen og 20 til 450 ML urin. Urologen konstanterte at dette var helt normalt.

Urinologen konkluder med at siden jeg kan føle at jeg ikke blir tom er det en ubalanse mellom indre og ytre lukkemuskel. Dette gjør at det blir liggende urin i urinrøret mellom disse musklene og når yttre muskel åpnes vil urinen rinne ut - derav urinlekkasje. Han sier at det er ingenting å gjøre med dette evt. ta steppeøvelser.

Er det noen som er i samme jævlige situasjon? Eller som har fått vellykkede behandlinger?

Anonym poster: f9f0ad712dc6f99928605e11bf239a46

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fuck off da "Knullepetter"... må du trolle alle trådene på helseforumet? Dette er en person med et alvorlig og dypt personlig problem :hm:

Problemet du har trådstarter er ganske uvanlig. Jeg slet litt med at jeg måtte tisse hele tiden pga. kronisk prostatitt og overvekt, men det var aldri slik at jeg mistet kontroll. Måtte bare holde meg.

Det går ann å få medisiner som gjør at du tisser mindre. Så på "Pinlige Sykdommer" på NRK3 at det også mulig å få et apparat du fester til penis som mellomlagrer for deg. Men klart at dette er pinlig og gjør sosiale sammenhenger vanskelig.

Jeg synes det høres ut som om urologen ikke har gjort en god nok jobb. Har du fått en 'second opinion'?

Endret av omnomnomnivore
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Urologen jeg dro til nå var den beste i fylket. Uansett har jeg et ønske om å dra til flere for å høre hva de sier.

Men, erfaringer fra andre er det jeg virkelig er ute etter.

PS: Jeg tror Knullepetters intensjoner var gode :)

Har det noe å si for vannlatingen, måten du later vannet på? (sitte eller stå)

Lenke til kommentar

Ja, faktisk. Hvis du sitter og tisser får du tømt deg bedre. Visstnok sunnere for helsa på mange måter. Men jeg står likevel :-)

Ikke trådstarter, men vil gjerne være anonym i denne forumkategorien. Anonym poster: f2c32ca0cf6e315757d9684f3258556f

Lenke til kommentar

Jeg har levd med dette i 3 år og ikke kjent forskjell på sittende eller stående stilling.Jeg vil kanskje si at har vært en forskjell de siste månedene er at går med forhuden bakover trukket, slik at penishodet kommer fram. Noe som gjør at det blir mindre følsomt... Anonym poster: f9f0ad712dc6f99928605e11bf239a46

Lenke til kommentar

Muskelsammentrekninger?

Da tenker jeg med en gang på massasje, akupunktur, soneterapi, etc.

All form for behandling som kan gjøre at du får mer kontroll på musklene og slipper slike muskelsammentrekninger. Kanskje kan det også gjøre slik at du får "tømt deg" skikkelig når du er på do...

Kanskje er det så enkelt som å trene opp musklene som du mener trekker seg sammen... finnes sikkert spesialøvelser for slikt.

Lenke til kommentar

Muskelsammentrekninger?

Da tenker jeg med en gang på massasje, akupunktur, soneterapi, etc.

All form for behandling som kan gjøre at du får mer kontroll på musklene og slipper slike muskelsammentrekninger. Kanskje kan det også gjøre slik at du får "tømt deg" skikkelig når du er på do...

Kanskje er det så enkelt som å trene opp musklene som du mener trekker seg sammen... finnes sikkert spesialøvelser for slikt.

Muskelsammenstrekninger var kanskje feil ord å bruke av meg. Men jeg mente at det blir trigger når jeg setter meg eller legger meg. Urologen sa at det hadde en sammenheng med at da slappet ytre lokkemuskel av og derfor rant urinen ut... Anonym poster: f9f0ad712dc6f99928605e11bf239a46

Lenke til kommentar

Som én over sier så tømmer du blæren mye bedre om du sitter og tisser. Om noen synes det er emaskulerende så lurer jeg på om de også står oppreist når de driter ;)

Jeg synes det er rart at urologen ikke presenterte deg for flere muligheter.

Urologen presenterte ingen løsninger og at det var bare slik at noen fikk 'dette problemet'...Og det uroer meg veldig!

Lenke til kommentar

Urologen presenterte ingen løsninger og at det var bare slik at noen fikk 'dette problemet'...Og det uroer meg veldig!

Det tror jeg nesten ikke noe på :O

I verste fall burde han presentert den muligheten jeg forela over. I beste fall vil jeg tro det går ann å ta en operasjon for å fikse denne muskelen. Eventuelt gjøre deg om til kyborg med implantat du kan trykke på for å urinere. Så hvertfall det på Discovery Channel, men mulig det ansees å være "eksperimentelt". Fremtiden din er hvertfall mye lysere enn denne legen forespeilet deg. Synes du burde snakke med en annen urolog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...