Gå til innhold

Ekstra lydkort - en nødvendighet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs vel hva man forventer. Men når det gjelder lyd er det jo en kjensgjerning at de som har brukt penger hører forskjell nesten uansett hva de har brukt dem på (kabler etc). Det eneste man kan stole på er egentlig skikkelige blindtester.

Dyre kabler er kanskje oppskrytt, men det har ikke vært tema heller. Noen er mer opptatte av god lyd enn andre, akkurat som noen er mer opptatt av god mat enn andre. Personlig synes jeg begge deler er ren nytelse. Da jeg hadde fått mitt nye lydkort i pcen fikk jeg nesten tårer i øynene, så vakker var musikken. Du skal få problemer med å hevde at hva slags lydkort man har ikke har noe å si. Det kan vi sikkert finne mange blindtester på også, om det er det om å gjøre.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det ikke har noe å si. Jeg sier at opplevelsen er svært subjektiv. Men lydkort er trolig av de tingene som faktisk utgjør en forskjell (det hadde vært morsomt å se blindtest riktignok). Poenget er at selv om mange sier de hører forskjell er ikke det noe bevis på at forskjellen egentlig er hørbar. Jeg tror ikke folk som sier at de hører stor forskjell på de nye, dyre kablene lyver heller. De tror det helt sikkert selv, selv om ingen klarer å bevise det i blindtester. Hvis man forventer en forskjell vil man trolig også høre en forskjell. Placebo er kraftige saker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det ikke har noe å si. Jeg sier at opplevelsen er svært subjektiv. Men lydkort er trolig av de tingene som faktisk utgjør en forskjell (det hadde vært morsomt å se blindtest riktignok). Poenget er at selv om mange sier de hører forskjell er ikke det noe bevis på at forskjellen egentlig er hørbar. Jeg tror ikke folk som sier at de hører stor forskjell på de nye, dyre kablene lyver heller. De tror det helt sikkert selv, selv om ingen klarer å bevise det i blindtester. Hvis man forventer en forskjell vil man trolig også høre en forskjell. Placebo er kraftige saker.

Fair nok at du mener ting må bevises. Fant bare én test, som var nokså klar i sin dom, men er jo lavt antall deltakere da.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Faktum er at at hvis man ønsker gromlyd så må man enkelt og greit investere, både i lydkort og i noen skikkelige hodetelefoner. Det funker ikke å gå halve distansen. Har selv koblet mine hodetelefoner til hovedkortet og forskjellen var mer en merkbar. Gratis er det ikke, men hvis man er over snittet interessert i god lyd, er det uten tvil verdt pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...