Gå til innhold

Ekstra lydkort - en nødvendighet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte Asus Xonar D2X ( http://www.komplett....aspx?sku=343991 ) for en stund tilbake og jeg hører nesten ikke forskjell. Maks volum er faktisk lavere med Asus lydkortet. Jeg sitter med QPAD-1339 headset og 2.1 Corsair PC-høyttalerne. Vil tro de integrerte lydkorta har kommet seg såpass at det ikke er noe poeng i å kjøpe et eksternt, med mindre man har et sykt lydanlegg.

Husker jeg kjøpte et SB-kort for 10år siden, det var helt rått i forhold til det integrerte.

Edit: Ser en har skrevet brukeranmeldse av kortet på komplett; "Når jeg har på 10% volum, får jeg like mye lyd som 100% med det integrerte lydkortet."

Overhodet ikke sant, med mindre han hadde verdens dårligste lydkort fra før av.

Endret av fluks1
Lenke til kommentar

Har sjølv gått til innkjøp av eit Asus Xonar Essence STX, samt QPad QH-1339. I forhold til mitt integrerte er det i alle fall milevis forskjell. Ikkje berre i volum, men i klarheten, kor presis lyden er osv, samt romfølelse.

Jeg har også dette kortet og er veldig fornøyd med lydkvaliteten. Det er et hav av forskjell. Jeg har et par aktive hyllehøyttalere som koster rundt 5000. Da er dette kortet til tusenlappen en veldig god investering, om man ønsker god kvalitet på musikk. Kombiner med FLAC Lossless av CD og LP og det er som en helt ny verden.

På spill synes jeg ikke dette har så mye å si.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Takker for svar! Ser ut til å være delt i to leirer her, som ellers. Jeg bruker utelukkende hodetelefoner (Steelseries), og nesten bare til spill. Kom på at det var et SB Live! Audigy som satt i min forrige pc, og at volumet i hvert fall kunne skrus betraktelig høyere enn jeg ser ut til å kunne gjøre nå. Om det er stor forskjell i lydkvalitet, tør jeg rett og slett ikke påstå, derfor interessant å høre andres mening. Noen vil påstå til døyan dag at den integrerte audio-chipen på dagens hovedkort er blitt så bra at forskjellen til et dedikert kort ikke er verdt prisen, og vanligvis ikke kan høres.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Ser ut til å være delt i to leirer her, som ellers. Jeg bruker utelukkende hodetelefoner (Steelseries), og nesten bare til spill. Kom på at det var et SB Live! Audigy som satt i min forrige pc, og at volumet i hvert fall kunne skrus betraktelig høyere enn jeg ser ut til å kunne gjøre nå. Om det er stor forskjell i lydkvalitet, tør jeg rett og slett ikke påstå, derfor interessant å høre andres mening. Noen vil påstå til døyan dag at den integrerte audio-chipen på dagens hovedkort er blitt så bra at forskjellen til et dedikert kort ikke er verdt prisen, og vanligvis ikke kan høres.

De som sier at dedikert lydkort ikke er verdt det, har feil med øra.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er rimelig stor forskjell på integrert lydkort og dedikerte selv på helt nye hovedkort. Selv med gamle lydkort hører du tydelig forskjell mellom integrert og dedikert. Lyden er langt klarere og du hører mye mer detaljer i spill.

Jeg skulle sette inni et capture kort som tok opp pci express porten til lydkortet for noen måneder siden, jeg endte opp med å sende kortet tilbake pga jeg nektet å bruke integrert lyd. Så sinnsyk forskjell var det.

Nå sitter jeg med et heftig Sennheiser headsett da men, men er du overhodet musikk interessert og er opptatt av god lyd, skaff deg lydkort!

• Liker 2
Lenke til kommentar

De som sier at dedikert lydkort ikke er verdt det, har feil med øra.

De fleste av hovedkortene jeg har hatt opp gjennom tidene har hatt integrert lydchip og ingen av de har etter mine ører kunnet konkurrere med tidligere/mitt nåværende lydkort på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Problem identifisert.

Jeg lo. Men man må jo respektere at ikke alle er interessert eller har økonomisk mulighet til å bruke mye penger på lyd.

Så for å svare trådstarter, ja du vil høre forskjell, men du bør nok i så fall bruke minst like mye på headsettet som på lydkortet, helst dobbelt så mye og oppover. Det hjelper ikke om pc-en leverer kremlyd, hvis hodesettet ikke er i stand til å spille den av.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

De fleste av hovedkortene jeg har hatt opp gjennom tidene har hatt integrert lydchip og ingen av de har etter mine ører kunnet konkurrere med tidligere/mitt nåværende lydkort på noen som helst måte.

Nettopp. Hvor mange synes integrert grafikk er god nok til spilling? Ikke mange, de fleste kjøper dedikert skjermkort...

Integrert lyd gir kreft i øra.

Lenke til kommentar

Om man sender digitalt ut til en ekstern receiver med SPDIF, TOSLINK etc., så digital-til-analog-konverteringen skjer der istedenfor på den kjipe DAC'en på et integrert lydkort, skal det i utgangspunktet ikke være noe problem å bruke det - men analogutgangene på de er ofte ganske ræva.

Personlig kjører jeg et dedikert FireWire-kort.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Finnes ingen tvil om at man bør kjøpe lydkort for å få mye bedre lyd og tilkoblings muligheter. Kommer selvfølgelig an på hva kjøperen trenger det til. Ikke alle føler de har behov for dedikert lydkort for hjemmekontoret sitt, mens andre trenger dedikert lydkort til å lage musikk, lytte til musikk i lossless kvalitet, se film med HD lyd i ekte 7.1 surround og ikke minst spille med fet lyd.

Endret av DigitalDaniel
Lenke til kommentar

Finnes ingen tvil om at man bør kjøpe lydkort for å få mye bedre lyd og tilkoblings muligheter. Kommer selvfølgelig an på hva kjøperen trenger det til. Ikke alle føler de har behov for dedikert lydkort for hjemmekontoret sitt, mens andre trenger dedikert lydkort til å lage musikk, lytte til musikk i lossless kvalitet, se film med HD lyd i ekte 7.1 surround og ikke minst spille med fet lyd.

Du kaller deg selv "DigitalDaniel", men du har tydligvis ikke så mye peiling på hvordan ting fungerer digitalt. Ved avspilling av "ekte HD lyd" brukes alltid digitale utganger, og da er det alltid receiveren som gjør jobben, så da spiller det ingen rolle hvor godt lydkort du har, det sender bare ut 0er og 1ere uannsett.

Bruker man forsatt headset med mini-jack utgang kan man dog dra nytte av lydkort.

Lenke til kommentar

Du kaller deg selv "DigitalDaniel", men du har tydligvis ikke så mye peiling på hvordan ting fungerer digitalt. Ved avspilling av "ekte HD lyd" brukes alltid digitale utganger, og da er det alltid receiveren som gjør jobben, så da spiller det ingen rolle hvor godt lydkort du har, det sender bare ut 0er og 1ere uannsett.

Bruker man forsatt headset med mini-jack utgang kan man dog dra nytte av lydkort.

Glemte å skrive at jeg bruker minijack med headset for det aller meste ja.

Lenke til kommentar

Jeg lo. Men man må jo respektere at ikke alle er interessert eller har økonomisk mulighet til å bruke mye penger på lyd.

Så for å svare trådstarter, ja du vil høre forskjell, men du bør nok i så fall bruke minst like mye på headsettet som på lydkortet, helst dobbelt så mye og oppover. Det hjelper ikke om pc-en leverer kremlyd, hvis hodesettet ikke er i stand til å spille den av.

Tvert imot: jeg har både stor interesse av lyd (tro det eller ei), og økonomisk mulighet til å bruke penger på det. Imidlertid er jeg ikke interessert i å bruke veldig mye penger på det, det finnes utrolig mye annet rart å bruke penger på i tillegg. Men det er vel den sedvanlige hifi-arrogansen som prater ;) - jeg var selv en gang der hvor jeg var villig til å jakte perfeksjonen av velklang, penger ingen hindring.

Det jeg imidlertid nå er ute etter, spesielt i forhold til lyd, er noe som låter "helt greit" på samme måte som et Koss Portapro-sett låter "helt greit" når man er ute og reiser. Jeg synes faktisk også at et steelsound-sett låter "helt greit" i spillsammenheng, da det kun er her det blir brukt. På stereoen bruker jeg Sennheiser. Mistanken min har dog vært at mitt gamle SB-kort leverte hvassere lyd enn det nåværende integrerte, innbiller meg i hvert fall at det hadde bedre separasjon, luft og "trøkk" på både lyd og musikk til tross for sin ærverdige alder av ca 8 år eller mer. Så jeg ender nok opp med en mellomløsning, kanskje SB Z, til ca 600,- da det tross alt nesten bare er spilling på pc-en, og ikke mye av det heller for tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har lurt litt på å kjøpe et dedikert lydkort selv en stund. Sitter per i dag med Logitech G35 headset, men vurderer å finne noe annet (med mikrofon) dersom lydkvaliteten er drastisk bedre.

Nå er det sikkert langt mellom folk som har gått fra G35 til f.eks. Asus Xonar + headset, men jeg spør likevel etter erfaring på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...