medlem-165337 Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2013 Jeg har sagt det til selger muntlig, men de har bare avvist det. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Jeg har sagt det til selger muntlig, men de har bare avvist det. Denne tråden din er fra februar. Du har ikke gjort noe mer enn å kontakte selger muntlig? Det er mulig du har en sak her, kanskje ikke. Vil du komme noen vei må du imidlertid sende en ordentlig reklamasjon snarest mulig. Ellers kan du velge å legge saken død. 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Denne tråden din er fra februar. Du har ikke gjort noe mer enn å kontakte selger muntlig? Det er mulig du har en sak her, kanskje ikke. Vil du komme noen vei må du imidlertid sende en ordentlig reklamasjon snarest mulig. Ellers kan du velge å legge saken død. Han har ingen sak lenger ettersom han er for treg. Oppdager eller mistenker man mangler skal man snarest mulig reklamere til selger (ikke bare si det til selger). Denne fristen kan ikke være kortere enn to måneder, men ettersom dette er en tilstand som forverres over tid og derfor blir dyrere å rette opp for hver dag som går, kan ikke fristen være særlig lenger enn to måneder heller. Fra han skrev innlegget her har det riktignok bare gått to og en halv måned til nå, men han har hatt mistanke om det i lenger tid ettersom han har overvåket og målt over tid. Ikke alle selgere er klar over eller gidder å bry seg om denne fristen, så for all del kan det være han får gjennomslag for saken. Men får han avslag på grunn av to-måneders fristen, er det hans egen skyld. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Han har ingen sak lenger ettersom han er for treg. Oppdager eller mistenker man mangler skal man snarest mulig reklamere til selger (ikke bare si det til selger). Denne fristen kan ikke være kortere enn to måneder, men ettersom dette er en tilstand som forverres over tid og derfor blir dyrere å rette opp for hver dag som går, kan ikke fristen være særlig lenger enn to måneder heller. Fra han skrev innlegget her har det riktignok bare gått to og en halv måned til nå, men han har hatt mistanke om det i lenger tid ettersom han har overvåket og målt over tid. Ikke alle selgere er klar over eller gidder å bry seg om denne fristen, så for all del kan det være han får gjennomslag for saken. Men får han avslag på grunn av to-måneders fristen, er det hans egen skyld. Spesifikt i denne saken kan det hende du har rett, men rent generelt: Kan du kanskje forklare litt kjapt hva som er forskjellen på å "reklamere" og å "bare si det til selger"? For jeg klarer ikke helt å se at det er noe spesielle krav til reklamasjonen i avhendingsloven § 4-19, annet enn at man skal si fra at det foreligger en mangel og at man ønsker å gjøre den gjeldende. Det er ikke noe skriftlighetskrav, og når selger har "avvist det" så tyder jo dette på at de har fått med seg at man mener at dette er en mangel. For øvrig har Høyesterett i 2006 konkludert med at det ikke kan stilles strengere krav til reklamasjonens form og innhold enn etter fkjl § 27. Så hva mener du man må gjøre, annet enn å "si fra" til selger? "ikke kortere enn 2 måneder" ønsker jeg også å vite hvor du har i fra. Jeg ser bare et krav om rimelig tid, og ikke noen absolutt frist à la forbrukerkjøpsloven. 2 Lenke til kommentar
Lightbulb Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Et like nærliggende spørsmål er vel om et eventuelt mangelskrav uansett er foreldet jf. foreldelsesloven § 2 (jf. dog § 10). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå