Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kræsj, kræsj og mer kræsj

Anbefalte innlegg

Først: Så at det var mange andre tråder med denne bsod meldingen som fokus, tenkte jeg skulle dele min opplevelse.

For en 3 års tid tilbake begynte jeg å gå lei av daværende rigg, så gikk til

innkjøp av helt nytt utstyr. Gikk for samme sokkel som før, 775, med en i5 750 prosessor. Landet på hovedkort fra Evga, som jeg mener, hvis jeg husker riktig, kostet hele 1.800kr. Grunnet budsjett havnet jeg på GTX 465, også fra Evga. Slet litt med å finne minnemoduler som matchet systemfrekvensen og alt det der, men fant til slutt noen brikker som så lovende ut fra OCZ.

Helt siden første dag, har det fryst og hengt seg jevnlig. På det verste, flere ganger om dagen. Første indikator på at noe var galt med minne kom opp på feilmeldinger når WoW kræsja. "Memory could not be read" sto det. Restart og fyr opp igjen. Gjør ikke noe stort ut av bsod, for det er jo så demotiverende å få den i trynet at det nesten er morsomt. Mener å huske at minne var årsaken til kræsjen, uten at jeg husker den eksakte meldingen.

Har nå gått til innkjøp av nytt oppsett igjen, i grevens tid tydeligvis. Jeg har aldri vert noe fan av overklokking og slikt, men har alltids syntes det har vert spennende, så har eksperimentert litt i fortiden med cpu. I går fikk jeg ett lite kick og bestemte meg får å se hvilke tider jeg kunne få med super pi 1M. Det var morsomt å se tiden forbedre seg med frekvensen. Har kjørt prosessoren på 2.6GHz, noe den var satt op med fra fabrikk, så ga meg på 4GHz. Da var det på tide å restarte og sette ned frekvensen til det normale igjen, men ville maskinen det? Nei.

"Page fault in nonpaged area" leste jeg på den blå skjermen. Dro fram ipaden (flaut nok) og tastet det inn på google. For sikkerhets skyld koblet jeg fra harddiskene, det optiske drevet og resatte bios. Prøvde igjen kun med os disken uten hell. Tilbake på google sto det at man kunne prøve i safe mode eller å gjenopprette til sist fungerende konfigurasjon. Inget hell der heller. Videre nedover på siden konkluderte de med at det var sannsynligvis feil med minnemodulene, og at man skulle fjerne en av de for å avdekke feil. Utrolig nok, etter jeg tok ut den ene, kom jeg endelig til login skjermen igjen. Løst!

Vet ikke hvordan jeg skal konkludere dette. Det var åpenbart en defekt på minnebrikken jeg tok ut. Det er vel sånt som kan skje med minnebrikker fra alle produsentene, men har en liten kniv i siden på OCZ.

Nå havner jeg på gode gammle 16 sekunder på 1M og lever nå på hele 2GB ram i et win7 system i vente på nye superkomponenter som spiste store deler av månedslønna!

Som referanse er det disse minnebrikkene som er installert i dag. Bare en av dem da selfølgelig..: OCZ3G10664GK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...