Gå til innhold

Er nye konsoller grunn for å droppe PC-versjoner?


Anbefalte innlegg

At de fleste hadde valgt TV over mindre PC skjerm, og med at mindre utviklingen av TV da hadde gått raskere hadde utvikling av pc-spill stagnert da det selvsagt ville blitt fokusert der publikum lå, slik som i dag. Det skal selvsagt tjenes penger. Og det ville heller ikke vært noen konkurranse fra for eksempel konsoller, så det hadde ikke vært nødvendig å stresse såpass med utvikling. For ikke å si hvor lang tid det kunne tatt før pcen hadde blitt like brukervennlig som det konsollene var, noe som selvsagt brakte spill ut til folket.

 

Nå er selvfølgelig ikke konsoll nødvendig lengre, men herregud så viktig konsollene har vært for utviklingen til spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det samme skjer i dag i mindre grad. 1920x1200 vs 1920x1080.. (ok kanskje ikke helt korrekt)

 

Men se for deg en verden der flertallet av PCer er koblet til 480i skjermer og de fleste spillte der? Man ville fått ca samme situasjon som i dag med konsoller.

 

Alle disse PC gaming er dødt diskusjonene hadde vært løst om Valve/Steam frigjorde salgstall... :thumbdown:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

At de fleste hadde valgt TV over mindre PC skjerm, og med at mindre utviklingen av TV da hadde gått raskere hadde utvikling av pc-spill stagnert da det selvsagt ville blitt fokusert der publikum lå, slik som i dag. Det skal selvsagt tjenes penger. Og det ville heller ikke vært noen konkurranse fra for eksempel konsoller, så det hadde ikke vært nødvendig å stresse såpass med utvikling. For ikke å si hvor lang tid det kunne tatt før pcen hadde blitt like brukervennlig som det konsollene var, noe som selvsagt brakte spill ut til folket.

 

Nå er selvfølgelig ikke konsoll nødvendig lengre, men herregud så viktig konsollene har vært for utviklingen til spill.

 

Så hvorfor har da konsollene vært viktig tradisjonelt? Vil ikke de da alltid henge etter, og utviklingsmessig være ganske uviktige?

 

Og på amiga var det slett ikke sånn at alle brukte TV, selv om de hovedsaklig spilte, TVer er veldig ofte mindre enn monitorer i praksis (dvs de dekker mindre av synsfeltet)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konsoller begynner å bli mer og mer like PCer ja. Og når Valve får skikkelig gang på Bigpicturemode og trådløs HDMI blir mer vanlig, så er det lite eller ingen grunn til å holde seg til konsoller. Med fare for å gjenta meg selv: de fleste som har konsoller har også en PC. En gaming PC gjøre begge jobbene, så en må kombinere prisen på konsollet og husholdningsPCen før man klager på at GamingPCer er så mye dyrere. Og da er det ikke nødvendigvis tilfellet. Spesiellt om man gjør litt andre ting på PCen enn bare å surfte på nett.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Så har man de som liker å sitte i sofaen og game på tv-skjermen sin. Og ja, det funker fett å koble en pc til TVen, men det er ikke alle det er like praktisk. Det kan være grunner som at man har kjæreste/kone, barn, at man må bruke pcen til jobb/skole og dermed ikke kan okkupere TVen helt for seg selv til enhver tid, det kan være grunner som at man vil prioritere mobilitet og dermed har en laptop, og det blir endel dyrere for en gaming-laptop enn en stasjonær PC. Osv osv.

Lenke til kommentar

Så har man de som liker å sitte i sofaen og game på tv-skjermen sin. Og ja, det funker fett å koble en pc til TVen, men det er ikke alle det er like praktisk. Det kan være grunner som at man har kjæreste/kone, barn, at man må bruke pcen til jobb/skole og dermed ikke kan okkupere TVen helt for seg selv til enhver tid, det kan være grunner som at man vil prioritere mobilitet og dermed har en laptop, og det blir endel dyrere for en gaming-laptop enn en stasjonær PC. Osv osv.

 

Greit nok, jeg syns også det på mange måter er mer fair å sammenlikne prisen på en helt egen ny enhet i tillegg til evt PCer man har fra før (men da vil jeg ikke høre noe om at konsoll er bedre fordi man kan sitte i sofaen :)), men jeg synes fortsatt ikke det er så mye penger å spare på konsoll, jeg tjener raskt inn noen tusenlapper i forskjell på at spillene er mye billigere på PC.

 

AtW

Lenke til kommentar

? Hvorfor skal rockstar slite med en pc-versjon når nye konsoller vil ha god nok grafikk?

 

 

 

Lett.

 

Fordi det er ikke god nok grafikk på konsoll.

 

Gi meg samme tekstur oppløsning som på Crysis 3 PC versjonen, og samme ytelse som jeg har på min maskin med 7970 GHz edition så skal jeg vurdere konsoll.

Lenke til kommentar
Så har man de som liker å sitte i sofaen og game på tv-skjermen sin. Og ja, det funker fett å koble en pc til TVen, men det er ikke alle det er like praktisk. Det kan være grunner som at man har kjæreste/kone, barn, at man må bruke pcen til jobb/skole og dermed ikke kan okkupere TVen helt for seg selv til enhver tid, det kan være grunner som at man vil prioritere mobilitet og dermed har en laptop, og det blir endel dyrere for en gaming-laptop enn en stasjonær PC. Osv osv.

 

Som sagt. Steam big picture mode og trådløs HDMI er på vei. Kombiner det med en trådløs kontroller og det er like behagelig som konsoller.

 

Og det er ikke alltid like praktisk å ha gamingmuligheten koblet til TVen, når unga/kona skal se TV. Den fungerer begge veier.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Foretrekker PC, PC har et stort utvalg av spill samt RTS-spill. Sitter med 27", større skjerm vil være overkill. Det hjelper ikke å ha 42" TV når du sitter en mil unna... Faktisk dekker 27" mer av synsfeltet mitt enn en 46-55" TV ville ha gjort. Da skjermen står mye nærmere når man spiller PC. PS3 kosta 7000kr når den var ny. En ny PC koster det samme. Spill og tilbehør er også dyrere på konsoll. Over tid vil ikke PC være dyrere enn konsoller, du vil også få mer ut av PC. Da det har et bredere utvalgt av spill, bedre kontroller, og mye bedre grafikk. PC-spill støtter også modifikasjoner til spill, og du har STEAM-salg :)

Lenke til kommentar

Lett.

 

Fordi det er ikke god nok grafikk på konsoll.

 

Gi meg samme tekstur oppløsning som på Crysis 3 PC versjonen, og samme ytelse som jeg har på min maskin med 7970 GHz edition så skal jeg vurdere konsoll.

 

Nå sitter folk flest ikke med et 7970 skjermkort, så blir litt feil å dra slik ekstrem hardware inn i bildet. Det er faktisk kun 0.52% av brukere på Steam som har et slikt skjermkort.

 

Det blir litt som å sette en som liker musikk og hører det på en stereo til 4000kr mot en som er lyd entusiast og ikke ser et problem ved å bruke 50.000kr på en skikkelig stereo.

 

Det er jo uten tvil at entusiasten er i et gigantisk mindretall :p

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Nå sitter folk flest ikke med et 7970 skjermkort, så blir litt feil å dra slik ekstrem hardware inn i bildet. Det er faktisk kun 0.52% av brukere på Steam som har et slikt skjermkort.

 

Det blir litt som å sette en som liker musikk og hører det på en stereo til 4000kr mot en som er lyd entusiast og ikke ser et problem ved å bruke 50.000kr på en skikkelig stereo.

 

Det er jo uten tvil at entusiasten er i et gigantisk mindretall :p

 

 

Poenget var at PC gir alltid mulighet for bedre grafikk og det er veldig kjipt når kanongode spill ikke kommer til PC men kun konsoll. Slik som feks Halo serien. Har aldri prøvd det, men hadde det vært å få tak i til PC hadde jeg garantert villet teste det ut :)

 

Andre spill som Red Dead Redemption og Forza som ikke kom til PC var jo veldig kjipt. Og det er spesielt kjedelig at det ikke kommer til PC når PC brukere VET at grafikken ville kunnet være bedre enn på konsoll, som forøvrig bare har gromseteksturer og lorteoppløsning :p

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Poenget var at PC gir alltid mulighet for bedre grafikk og det er veldig kjipt når kanongode spill ikke kommer til PC men kun konsoll. Slik som feks Halo serien. Har aldri prøvd det, men hadde det vært å få tak i til PC hadde jeg garantert villet teste det ut :)

 

Andre spill som Red Dead Redemption og Forza som ikke kom til PC var jo veldig kjipt. Og det er spesielt kjedelig at det ikke kommer til PC når PC brukere VET at grafikken ville kunnet være bedre enn på konsoll, som forøvrig bare har gromseteksturer og lorteoppløsning :p

 

Å slik ja, da er jeg med. Enig i punktene dine, selv om en del konsoll spill kan faktisk se ganske så utrolig bra ut. Som fks Uncharted osv..spesielt når en har i bakhode hvor gammel hardwaren er.

Lenke til kommentar

Å slik ja, da er jeg med. Enig i punktene dine, selv om en del konsoll spill kan faktisk se ganske så utrolig bra ut. Som fks Uncharted osv..spesielt når en har i bakhode hvor gammel hardwaren er.

 

Jada, det ser bra ut tatt hardwaren i betraktning, men når man er vant til Far Cry 3, Crysis 3, Arma II og andre spill med ekstremt høyoppløste teksturer med alle grafikk options på maks så blir spill på Xbox fælt i forhold.

 

Det vil selvsagt bli LANGT bedre på de nye konsollene men det vil fortsatt aldri kunne overgå grafikk på PC.

Lenke til kommentar

Å slik ja, da er jeg med. Enig i punktene dine, selv om en del konsoll spill kan faktisk se ganske så utrolig bra ut. Som fks Uncharted osv..spesielt når en har i bakhode hvor gammel hardwaren er.

Heh, husker vi ble fortalt på innrykkstesten at verdensrekorden for 90-åring i 3000m var på 18 og et halvt minutt, "det er kanskje imponerende om man er 90 år, men dere bør klare litt bedre enn det."

Lenke til kommentar

Mye fordi spill primært utvikles for konsoll og så portes over til PC. Mye slarvent arbeid der ute med portingen, + designen av spillet i seg selv tar utgangspunkt i konsollenes begrensde hardware. Det er begrenset hva høyere res textures o.l. kan gjøre om spillet i utgangspunktet er "laget for å se ræl ut"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akuratt det er jo ganske fascinerende. Pcene sitter nå med hardware mange ganger så kraftig som konsollene, likevell er ikke forskjellen i grafikk så voldsomt stor.

 

Ehh jo, forskjellen er voldsomt stor.

 

Prøv Crysis 3 på Xbox og PC med alt på fullt før du sier noe.

 

Eller hvis du syntes det eksempelet er for ekstremt, prøv GTA IV med alt på fullt på PC kontra xbox, ENORM forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...