Gå til innhold

Er nye konsoller grunn for å droppe PC-versjoner?


Anbefalte innlegg

Sett noen filmer av dishonored og brodern har vist meg det, men for å si det mildt, det så ekstremt trøtt og døll ut, så nei takk, jeg likte det ikke.

Ironisk nok hadde jo han fått brent spillet til xbox.

 

Men nå skal det jo visstnok bli enklere å ta oss skumle pirater som dreper og voldtar for å spille spill, så da blir vel dere skinnhellige personer der ute glade. :)

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du quota jo hele innlegget første gangen.

 

Ja, jeg kan jo se det at industrien tapte millioner på mine nedlastinger, sett bort ifra at det er 3-4 spill totalt fordelt på 5år.

Og da antar jeg, at siden du sier alt dette, at du aldri overhode har lastet ned noe selv?

Jeg er en hykler, ingen trenger å påpeke det, men industrien får også slutte å bruke kopi maskinen, dette er mitt bidrag til det, de hadde ikke tjent noe mer penger om jeg lot være å både laste ned og kjøpe, de hadde tjent like lite.

 

https://fbcdn-sphoto...507449171_n.jpg

 

Du forstår sikkert at du er en av flere. Du er trossalt ett oppegående menneske.

 

Jeg sier ikke at jeg aldri har lastet ned noe selv, men jeg skylder ikke dermed på konsoller el. Å laste ned spill for så å late som om pcspill sliter kun på grunn av konsoll blir mildt sagt komisk.

Lenke til kommentar

Jada, det fins også større "pirater" enn meg der ute, jeg kommer ikke til å bryte sammen i gråt over mine valg heller.

Men jeg har jo strengt tatt aldri sagt at, "ånei, konsoller er roten til alt ondt, derfor laster jeg ned", det er gratis, eneste grunnen til å gjøre det.

Kanskje jeg bare ikke har råd?

Litt som er argumentasjonen for å kjøpe en konsoll også, dvs inntil du trenger en skjerm, så har du betalt like mye som en gjennomsnittlig bra maskin som kjører det meste på det folk kaller "fult".

 

Men det kan neppe være noen bra ting at en PS3 som var på topp for 8år siden, er det som liksom er det beste på konsoll fronten per nå?

Det er alltid noen som vil lide, enten konsoll folket eller PC folket og det har ekstremt liten sammenheng med pirat kopiering.

Nå veit ikke jeg hvordan det er på PS3, men på xbox siden så piratkopieres det jo over en lav sko, gå å hakk litt på de også.

Lenke til kommentar

Jada, det fins også større "pirater" enn meg der ute, jeg kommer ikke til å bryte sammen i gråt over mine valg heller.

Men jeg har jo strengt tatt aldri sagt at, "ånei, konsoller er roten til alt ondt, derfor laster jeg ned", det er gratis, eneste grunnen til å gjøre det.

Kanskje jeg bare ikke har råd?

Litt som er argumentasjonen for å kjøpe en konsoll også, dvs inntil du trenger en skjerm, så har du betalt like mye som en gjennomsnittlig bra maskin som kjører det meste på det folk kaller "fult".

 

Men det kan neppe være noen bra ting at en PS3 som var på topp for 8år siden, er det som liksom er det beste på konsoll fronten per nå?

Det er alltid noen som vil lide, enten konsoll folket eller PC folket og det har ekstremt liten sammenheng med pirat kopiering.

Nå veit ikke jeg hvordan det er på PS3, men på xbox siden så piratkopieres det jo over en lav sko, gå å hakk litt på de også.

 

Men det er lov å se sammenhenger. Å klage overat konsoll ødelegger for pc mens man laster nedbør litt komisk, mildt sagt. At ps3 fortsatt er noe av det raskeste blandt konsoller sørger for at flere får spilt spillene, på bekostning av hardwarenerdene. Tough call? Ikke egentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er egentlig uinterresant hvilke formater ett spill kommer på. Så lenge spill fordummes på den måten som er vanlig i dag så nytter det ikke med penere grafikk for skjule at resten av innholdet mangler. Men om en skal gi skylden for det til konsollene eller den generelle medieutviklingen er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Ligger ikke nok penger i PC, hørt om piratkopiering?

 

Konsollspill lider mer under piratkopiering enn PC-spill. Piratkopiering er altså folk som lager fysiske kopier og selger på gaten. Dette går utover det vanlige salget.

 

Nedlasting derimot har ingen spesiell effekt på salgstall fordi det som regel er folk som ikke hadde tenkt å kjøpe spillet alikevel, og netteffekten kjøres inn av det faktum at det funker som gratis reklame. Mindre utgivere spesielt tjener gode penger på at folk laster ned.

 

http://www.techdirt.com/articles/20121116/16481921080/house-republicans-copyright-law-destroys-markets-its-time-real-reform.shtml

 

"Update: Wow. It took less than 24 hours for the RSC to fold to Hollywood pressure. They have now retracted the report and attempted to claim that it was not properly vetted."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at folk flest ikke har råd og/eller interesse til å punge ut 10k+ på en gamer PC.

 

Konsoller er billigere og enklere å bruke, derfor selger det. Uten konsoller så hadde utviklingen gått enda tregere, fordi spill da hadde vært et nisjeprodukt.

 

Her i Norge er vel en av få land hvor det er sykt dyrt å ha en PC fra øverste hylle, men igjen handler mye av dette om prioriteringer. Jeg har venner som både med og uten grunn går på nav og kan vel rett og slett kalles fattige, men som allikevel har greid å ta seg råd til en PC fra mer eller mindre øverste hylle. Så hvordan kan man egentlig si at man ikke har råd til en god pc? Prioriteringer er alt det går på.

Utviklingen hadde neppe gått tregere, for om PC hadde vært eneste spillmedie på markedet og utgiverene hadde vært færre hadde og spillutviklingen foregått mer på lidenskapen rundt spill og ikke lidenskapen rundt profitt. Det siste er noe som nok holder tilbake utviklingen. Om det er mye eller lite anes ikke.

 

Også får man pc med lik eller bedre hardware enn en ps4/xbox720 for mindre eller samme pris om man kjøper på lanseringsdagen til disse konsollene. Så det argumentet ditt har ikke rot i virkeligheten.

Og de fleste som greier å bruke en konsoll greier og å bruke en PC da dette er like lett, om ikke lettere, å bruke.

 

På en måte litt relatert, men alikevell ikke:

Star Citizen har fått inn over 8 millioner Dollar (ca 46 mill) fra brukermassen, til tross for at dette er et spill som aldri vil komme til konsoll.

Mannen bak sa og tidligere i en av mange intervjuer rundt spillet at han aldri ville greie å utvikle spillet etter sine ambisjoner og forventninger på grunn av at hardwaren ville holde han tilbake. Selv om PS4/x720 ble lansert med det råeste av det råe av hardware når dette kommer.

(kilde: http://www.robertsspaceindustries.com/)

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her i Norge er vel en av få land hvor det er sykt dyrt å ha en PC fra øverste hylle

Hva baserer du denne uttalelsen på egentlig?

Hardware er slett ikke dyrt i Norge, selv om man ser utenom lønnsnivået. For 10 tusen får man en bra maskin som holder følge i 3-4 år. Med kun små oppgraderinger til et par tusenlapper underveis vil denne holde bra nivå i 5-6 år.

Si 10 tusen for en maskin som varer i 3 år. Da er man til og med litt kresen. Jeg syns slett ikke det er dyrt, faktisk ganske billig. En kjenning kjøpte en iPhone 5 ifjor til 8 tusen. Han klagde ikke på prisen på den. Sånne ting ser folk ut til å kunne betale hva som helst for. Men en PC sitter merkelig nok lengre inne. Det handler vel om å være "kul".

Før var det en viss status å ha stasjonær av et visst kaliber. Det er lenge siden det har vært det nå. Alt folk snakker om er iPad og Samsung LED 3D. Dette er ting de er villig til å blø dyrt for, likevel sitter de igjen med langt mindre glede av dette enn en habil stasjonær.

Poenget er at et PC er ikke bare for spill. Den kan brukes til omtrent alt. Det kan ikke en konsoll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde inntil nylig ps3, Xbox 360 og wii. Solgte de med alle spillene. Holder med spill PC nå - hadde ikke rørt noen av konsollene med unntak av sjeldent vorspiel med noe quiz, wii eller kinect dansing på flere år.

 

Saken er rimelig enkel da ...

 

En gaming PC holder i en 5-6 år hvis du kjøper en bra en, og bytter skjermkort en gang underveis. Så kan du kjøpe ny. Og en konsoll vil være kraftigere enn den PCen kun hvis det kommer ny konsoll i siste halvdel av levetida.

 

Så konsollene som kommer nå vil nok være litt kraftige enn spill pcen min, fordi den begynner å dra på åra..

 

Personlig funker dette utmerket for meg ...

 

Har en PC kjøpt i 2009 (med ssd), med oppgradering av skjermkort til GTX 680 2GB i fjor. Og regner med at den holder til 2015 (kanskje slutten av 2014). Hvor da selvsagt en ny spill PC vil knuse alle konsollene. Noe som passer meg ypperlig, da jeg regner med å kjøpe konsollene (blir nok en wii u snart, skal bare spille meg drittlei på heart of the swarm først) i år og neste år.

 

Kjøpte alle konsollene på lanseringsdag i den generasjonen som kom rundt 2005/2006, og de var generelt omtrent som spill PCen min på lanseringsdag den gangen. I hovedsak fordi jeg ikke kun ser på ytelse, men også andre faktorer som støy (hvor 360 sugde, ps3 var dårlig, og wii var ok).

 

Da jeg kjøpte ny spill pc i 2009 knuste den selvsagt alle konsollene, på alt. Det som irriterte mest den gangen var lastetider, og SSD var løsningen for å si det mildt. Hvis den typen oppgraderinger var mulig på konsoller hadde det vært strålende, men ... den gang ei.

 

Ser ingen grunn til å være så opphengt i den PC vs Konsoll debatten ... jeg piratkopierte masse før når jeg var student. Fikk jobb og tjener bra, slutta med det. Hadde jeg ikke piratkopiert før hadde jeg ikke hatt spillinteressen i dag. Men nå som jeg har råd syntes jeg det er helt naturlig å kjøpe.

 

Selvsagt vil PC stort sett alltid være kraftigere og råere enn konsoll ... i tillegg er jeg stor tilhenger av genre som generelt er bedre på PC (MMORPG, RTS, til en viss grad RPG - som noen genre er bedre på PC, andre på konsolll. FPS er jo eid av PC også når det kommer til spillbarhet, mens racing og beat em up etter mitt syn normalt er bedre på konsoll - selv med 360 kontroller til PCen).

 

Men konsoller tror jeg fint vil fortsette å være mer sosiale, og velegnet til type synge, bevege, quiz, osv osv osv type spill. Ikke fordi det ikke er mulig å lage tilsvarende til PC, men fordi det av forskjellige grunner ikke nødvendigvis vil være like lønnsomt. Og ja: spill lages i hovedsak fordi man vil tjene penger på det.

 

Jeg ser fram til nye versjoner av konsoller, og gleder meg til de: men jeg er ikke dum nok til å tro påstander om at de vil knuse spill PCer i ytelse, for det vil rett og slett ikke skje.

 

ps: ser en person over fokuserer på hva som er kult ... personlig ser jeg kun på nytte, og er gammeldags og har en drit dårlig mobiltelefon og ingen iPad fordi jeg ikke har behov for dette i det hele tatt. Men en Surface vurderer jeg da jeg i forhold til jobb ikke ønsker å drasse med meg en bærbar hele tiden - og uansett vil jeg aldri spille på en slik liten sak, da leser jeg heller en bok. Men å surfe nett, se videoer osv, det er jo greit å kunne.

Endret av aebriol
Lenke til kommentar

 

Hva baserer du denne uttalelsen på egentlig?

Den generelle diskusjon med folk i fra andre land og diskusjoner rundt hva de/jeg synes om prisene på HW i forhold til økonomien sin og sammenligninger deretter.

 

Poenget er at et PC er ikke bare for spill. Den kan brukes til omtrent alt. Det kan ikke en konsoll.

Siden det er dette du vil vil frem til så er jeg enig. Du kan, om du går inn for det, tjene tilbake kostnadene på en PC med en PC noe man skal være heldig for å greie med en konsoll.

Lenke til kommentar

Uten konsoller hadde gaming vært en nisje, og vi hadde ikke sett storspillene vi ser i dag, rett og slett fordi det er gigaprosjekter som koster sinnsykt mye penger.

Du kan leke "hva hvis" så lenge du vil ...

 

Personlig tror jeg lydløse stue PCer hadde vært standard i alle hjem, og at noen smarte mennesker hadde funnet opp noe lignende konsollkontroller likevel - bare koblet til TVen.

 

Det blir uansett rene spekulasjoner, men når du ser på ett globalt spillmarked som i dag er på noe rundt 400 milliarder kroner, så er det litt søkt å tro at det ville være en liten nisje uten konsollene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Såklart jeg kan det. Ingen, hverken du eller jeg vet hundre prosent hva som hadde skjedd. Men, og dette er jeg hundre prosent sikker på, er at utviklingen innen spill ikke hadde gått på denne måten uten konsoller. Husker i gamle dager, konsoller var det sosiale (som jeg hatet som pesten), mens vi nerdene dro med oss de gigantiske pcene våre og de ekstremt store CRT-skjermene for å lane. Var ikke alle som hadde nett på den tiden, og om man hadde det var det treigt som juling og kostet penger for hvor hvert minutt, og for å være sosiale innen spill måtte vi samles en gang i blant. Konsollene hadde derimot ofte splitscreen, og diverse partyspill. Så kom det etterhvert diverse (for meg, kjipe) sosiale spill som angår sang, det har kommet dansespill og slikt. Alt for casual-gamerne, de som gjerne holder seg til konsoll. De som har bidratt med ekstra mye penger, som igjen har gjort gaming stort. Tviler stort at vi hadde sett et globalt spillmarked som hadde vært verdt så mye om ikke konsollene og pcen hadde stått på hver sin side, og fokusert på hver sin side av gaming, som etterhvert har blitt mer og mer lik ettersom årene har gått. At vi hadde hadd lydløse stue-pcer som standard er så utopisk at jeg nesten ikke aner hva jeg skal si. Se på Steambox, tilogmed den dag i dag er fremtiden til disse usikker. I all min tid jeg har vært PC-gamer (siden starten av 90-tallet en gang) har det vært lett å se at konsoller og pcen som gamingsentral har komplettert hverandre, selv om jeg før hatet alt med konsoller som pesten (sånn rent bortsett fra å være med venner og spille PES på PS2 da).

Lenke til kommentar

Såklart jeg kan det. Ingen, hverken du eller jeg vet hundre prosent hva som hadde skjedd. Men, og dette er jeg hundre prosent sikker på, er at utviklingen innen spill ikke hadde gått på denne måten uten konsoller. Husker i gamle dager, konsoller var det sosiale (som jeg hatet som pesten), mens vi nerdene dro med oss de gigantiske pcene våre og de ekstremt store CRT-skjermene for å lane. Var ikke alle som hadde nett på den tiden, og om man hadde det var det treigt som juling og kostet penger for hvor hvert minutt, og for å være sosiale innen spill måtte vi samles en gang i blant. Konsollene hadde derimot ofte splitscreen, og diverse partyspill. Så kom det etterhvert diverse (for meg, kjipe) sosiale spill som angår sang, det har kommet dansespill og slikt. Alt for casual-gamerne, de som gjerne holder seg til konsoll. De som har bidratt med ekstra mye penger, som igjen har gjort gaming stort. Tviler stort at vi hadde sett et globalt spillmarked som hadde vært verdt så mye om ikke konsollene og pcen hadde stått på hver sin side, og fokusert på hver sin side av gaming, som etterhvert har blitt mer og mer lik ettersom årene har gått. At vi hadde hadd lydløse stue-pcer som standard er så utopisk at jeg nesten ikke aner hva jeg skal si. Se på Steambox, tilogmed den dag i dag er fremtiden til disse usikker. I all min tid jeg har vært PC-gamer (siden starten av 90-tallet en gang) har det vært lett å se at konsoller og pcen som gamingsentral har komplettert hverandre, selv om jeg før hatet alt med konsoller som pesten (sånn rent bortsett fra å være med venner og spille PES på PS2 da).

PCer som bråker mindre enn konsoller har man hatt i mange år.

 

Personlig begynte min gaming karriere på 386sx 25 og nintendo 8 bit samt den lokale videobutikken som hadde spillmaskiner, før vi fikk ting som amiga 500.

 

Du forutsetter i din argumentasjon at utviklingen av PC gaming ville vært lik hvis ikke konsoller hadde blitt noen stor sak: det er da en merkelig måte å tenke på, all den stund det åpenbart er ett marked for denne typen saker.

 

At man ikke har "steambox" eller annet enda skyldes hvordan gaming markedet er i dag, men å tro at alt som heter sosial spilling aldri ville ha blitt noe av hvis det ikke var konsoller, all den stund PCer kan gjøre akkurat det samme, enten de står i samme rom eller ikke, er da litt merkelig av deg?

 

Du får mene og være så sikker som du vil: det gjør ikke at du har rett.

 

Tenk selv: du forutsetter at ingen noensinne ville ha tenkt på muligheter som kinect, wii kontroller, guitar hero, singstar, quiz, +++ hvis man ikke hadde konsoller ... mens PCer kan gjøre akkurat det samme.

 

Det at utviklerne velger i dag å lage for konsoller gjør ikke at de ikke kunne laget akkurat det samme for PCer.

Endret av aebriol
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Visst man liker spill som Squaresoft lager Capcom Konami Etc så er Pc det dummeste man kan kjøpe.

 

De fleste spill jeg liker får man kun på Konsoll så jeg må ha Konsoll og Pc for de spillene jeg liker der.

 

Føler at Pc fans glemmer alle de gode spillene som er på konsoll og tar bare opp Call of Duty og andre barne spill, som om de ikke vet noe om maskinen i det hele tatt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pc fans har begynt og bli litt mere aggresiv og lage fakta før de sjekker den opp.

Som dette ((EA tjente mer penger på PC enn PS3 i 2011. Nuff said.))

Dette er bare inlegg som ikke beviser noe og heller bare lager større diskusjon,

 

Da kan man ta opp spørsmål som, hva om du legger Xbox og Ps3 salget tilsammen?

 

Er dette på spill som The Sims og Dragon Age hvor spillet er laget for Pc?

 

Jeg spiller ingen spill fra EA på konsoll hvorfor er dette så stort da?

 

EA lager ikke ordentlig konsoll spill så hvorfor skal jeg bry meg ?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Ting er ikke så rett fram, spill fordummes ikke bare på grunn av konsoll, det er mye andre grunner og man kan ikke bare slappe en (its your fault sticker) på Maskinen.

En vanlig fan av spill kan ikke bare plutselig vite hele spillebedriftens historie og salgs strategi.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

PCer som bråker mindre enn konsoller har man hatt i mange år.

 

Personlig begynte min gaming karriere på 386sx 25 og nintendo 8 bit samt den lokale videobutikken som hadde spillmaskiner, før vi fikk ting som amiga 500.

 

Du forutsetter i din argumentasjon at utviklingen av PC gaming ville vært lik hvis ikke konsoller hadde blitt noen stor sak: det er da en merkelig måte å tenke på, all den stund det åpenbart er ett marked for denne typen saker.

 

At man ikke har "steambox" eller annet enda skyldes hvordan gaming markedet er i dag, men å tro at alt som heter sosial spilling aldri ville ha blitt noe av hvis det ikke var konsoller, all den stund PCer kan gjøre akkurat det samme, enten de står i samme rom eller ikke, er da litt merkelig av deg?

 

Du får mene og være så sikker som du vil: det gjør ikke at du har rett.

 

Tenk selv: du forutsetter at ingen noensinne ville ha tenkt på muligheter som kinect, wii kontroller, guitar hero, singstar, quiz, +++ hvis man ikke hadde konsoller ... mens PCer kan gjøre akkurat det samme.

 

Det at utviklerne velger i dag å lage for konsoller gjør ikke at de ikke kunne laget akkurat det samme for PCer.

 

Grunnen til at konsollene denne generasjonen bråker er jo fordi de har blitt mer som pcer. Se på de gamle, uten vifter var det jo heller ikke noe bråk.

 

Og ja, jeg tror ikke pcer hadde formet gamingmarkedet som nå. For det første, det hadde trengt noen å fronte det på samme måte som konsollprodusentene. Hvem skulle tatt kostnadene? Skulle de forskjellige pc-produsentene frontet hver sin type, og lagd sin egen arkitektur, slik at vi plutselig hadde sett noe av det samme som i dag, med flere forskjellige systemer, bare at alle var pcer, eller skulle de samarbeidet på en måte? Og hva med det å koble pc til tv? Hvor lenge har man koblet konsollene til tv, og hvor lenge har det vært aktuelt å koble pcene til tv? Jeg vet godt at det funket før HD-tvens inntog, men det gjorde (ihvertfall) vi kun (personlig) for å se film. Det å lese og styre med andre ting på gamle tver er rett og slett et helvete, så frem til HD-tvene kom (som jo først ble vanlig i starten av denne konsollgenerasjonens inntog) ville det rett og slett blitt pcer som kun fungerte som mediaspiller for divx og som spillmaskin. Kontorarbeid og slikt kunne man sett langt etter, og da hadde man jo igjen vært der at man måtte kjøpe en pc for det og en for gaming som skulle koble til tven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og ja, jeg tror ikke pcer hadde formet gamingmarkedet som nå. For det første, det hadde trengt noen å fronte det på samme måte som konsollprodusentene. Hvem skulle tatt kostnadene?

Microsoft og Intel og AMD og NVIDIA og ATI.

 

Håper du er klar over at Microsoft så smått er involvert i PC markedet også ...

 

Logikken din er umulig å forstå her ... det er jo mange av de samme selskapene involvert, og akkurat den samme typen selskaper.

 

Det er egentlig veldig logisk ...

 

Du har i dag konsoller koblet til tv'er. Akkurat samme type kontrollere kan kobles til PCer.

 

Så fra CD spilleren og DVD spillerne kom, kunne fint alle 'konsoller' vært 'litt dyre' dvd spillere som kjørte windows, eller dos, eller linux.

 

Det er akkurat samme type teknologi som ligger bak.

Endret av aebriol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...