chrisegg Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Nå begynner tiden snart å bli moden for å pensjonere min MacBook Air fra 2010. I den forbindelse er jeg på utkikk etter en ny Ultrabook, og lurer derfor på hva dere syns er den beste Ultrabooken på markedet? Jeg syns Dell XPS 13 virker spennende, spesielt med tanke på den nye skjermen (1080p) og den nye i7 prosessoren (i7-3537U). http://www.dell.com/no/p/xps-13-l321x-mlk/pd Er det andre alternativer med dette oppsettet? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Hva er den beste sportsbilen på markedet? Helt korrekt, det kommer ann på hvem du spør og hvilke kriterier man legger til grunn, noe fasitsvar finnes ikke. Her er en liste over ultrabooks med i7 CPU, fullHD(1080) skjerm (i7 lav volts prosessorene er dog bare dual core, ikke quadcore som vanlige i7 prosessorer - derfor knapt forskjell mellom i5 og i7 i ultrabooks!): http://www.prisjakt.no/category.php?l=s115603590&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s115603618 Og jeg drister meg til å si at alle er gode kandidater, noen har litt bedre batteritid en andre, et par har til og med dedikert grafikk. Ellers har de mye til felles. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Kan iallefall anbefale asus zenbook ux31a:) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Den beste ultrabooken er uten tvil Lenovo Thinkpad X1 Carbon Touch, men det koster. For å være helt alvorlig, OC-Freak har det korrekte svaret, nemlig at det ikke finnes noe fasitsvar. F.eks er det ingen av maskinene på lista som OC-Freak linker til som jeg i det hele tatt hadde vurdert, da de mangler et par ting som jeg må ha på en bærbar PC/ultrabook. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Har du vurdert Mac? Du har allerede en MacBook Air fra 2010, skriver du. Vil du ha Mac igjen, eller ikke? Alternativet er Windows 8. Jeg har blitt vant til Mac sin fantastiske touchpad og tastaturlayout. Mye nyttigere å ha taster for volum, enn å ha Scroll-Lock. Hva er kriteriene som din nye maskin må oppfylle? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Ta en titt på den oppgraderte 9-serien til Samsung, denne har nå fått PLS-skjerm med full HD nå Enorm byggkvalitet og superlett med 1,16Kg http://www.dustinhome.no/product/5010667419/samsung-900x3e-ci5-1-7-4gb-256-ssd-fhd-pls-13-3-w8/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1009 1 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Samsung er best. Rettere sagt 9 serien hvis du skal ha windows basert. Fattern har 15" og den ser litt ut som den designet er tatt rett fra MBA. Men helt rå ytelse, ikke stor forskjeld på ytelse mellom de to. Oppstartstid på godt under 15 sek. og ellers veldig rask. Ikke vedens beste å spille på, men ikke forvent mer når den ikke har dedikert gpu minne. Synes touchpaden er litt krunglette, men bare å bli vant til den etter å ha brukt trackpad på kompissene mine side macbooker. Men er en veldig god maskin. Men jeg personlig ville kanskje gått for en ny MBA. EDIT: laderkontaktrn er veldig tynn, og lett å knekke. Men bare å være forskiktig så gåt det bra. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Skal du først ha 9-serien til Samsung så ville jeg holdt med unna 15" versjonen, den har veldig dårlig innsynsvinkel. 13,3" versjonen har PLS skjerm og er ikke plaget med dette Lenke til kommentar
chrisegg Skrevet 23. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2013 MacBook Air er en veldig god maskin, men personlig så misliker jeg OS X. Det går selvfølgelig å installere Windows 7/8, men det har jeg selvfølgelig ikke fått til. Mine kriterier er: - 13,3" Full HD - i7 - 256GB SSD - 8 GB Ram Likte godt oversikten til prisguide, den har jeg ikke sett tidligere. Kanskje nye Zenbook Touch kan være et godt alternativ? http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-11---14-tom/asus-ux31a-c4043h/182871.5055/ Og for å kverulere var spørsmålet mitt hva folk syns er den beste, og det kan alle svare på Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Mitt personlige tips er å vente noen mnd med å kjøpe Ultrabook, intel "Haswell" kommer til sommeren og har enormt mye bedre batteritid, dessuten vil man også få berøringskjermer som ikke går på bekostning av vekten Men som nevnt før og også av andre, 13,3" samsung 9-serie med full HD er akkurat sluppet og på lager om kun en uke Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Skal du først ha 9-serien til Samsung så ville jeg holdt med unna 15" versjonen, den har veldig dårlig innsynsvinkel. 13,3" versjonen har PLS skjerm og er ikke plaget med dette Nei, jeg synes ikke det. Dessuten, su sitter jo rett foran skjermen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Mitt personlige tips er å vente noen mnd med å kjøpe Ultrabook, intel "Haswell" kommer til sommeren og har enormt mye bedre batteritid, dessuten vil man også få berøringskjermer som ikke går på bekostning av vekten Men som nevnt før og også av andre, 13,3" samsung 9-serie med full HD er akkurat sluppet og på lager om kun en uke Hva slags batterilevetid tipper du vi kan få på en MacBook Air 13"? Vurderer å kjøpe en, men min nåværende Mac er fremdeles i orden, så det haster ikke. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Ved lett surfing over wifi og middels lysstyrke på skjermen så klarer man vel rundt 6 timer med macbook air. Omtrent samme som andre gode ultrabooks. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Men med Haswell, da? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Det er det alt for tidlig å si. Eneste vi vet er at haswell skal være mer strømgjerrig enn ivy bridge. Om det er snakk om en forbedring på 5% eller 30% får vi nok ikke vite før i juni. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Tipper de prioriterer å lage laptopene tynnere, i stedet for å øke batterilevetiden :-( Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 24. februar 2013 Del Skrevet 24. februar 2013 Tipper de prioriterer å lage laptopene tynnere, i stedet for å øke batterilevetiden :-( Tja, kommer an på hvor tynt som er forsvarlig. Dessuten, blir det for tynt får de ikke plass til noen porter på maskinen. Lenke til kommentar
twb Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Jeg har selv en Samsung 900X3D, HD+ (1600 x 900). Skjermen skal være betydelig bedre enn på 15"-utgaven. Men det kan være at 15" som selges i Norge er bedre enn de litt labre erfaringene du kan finne på utenlandske fora. Jeg ser også at X3D i Norge har bedre spec enn det noen oppgir i utlandet. Batteritiden er oppgitt til opptil 10 timer, og det tror jeg på, for jeg brukte den i 8 timer i strekk en gang, med WiFi og lav lysstyrke (skjermen er så sterk at det gjør jeg faktisk til vanlig), og enda var det 15 % igjen. Den nye 900X3E har full HD (1920 x 1080), dette kan faktisk bli i minste laget på en 13" skjerm. Har du muligheten, så gå i en butikk og sjekk først. Hvis det er så smått at du må skalere opp bildet, så vil du møte på diverse problemer (ikke alle program takler det, du kan oppleve at ikke all skrift vises, nettsider vises ikke korrekt, osv.). Lenke til kommentar
Well Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Mitt personlige tips er å vente noen mnd med å kjøpe Ultrabook, intel "Haswell" kommer til sommeren og har enormt mye bedre batteritid, dessuten vil man også få berøringskjermer som ikke går på bekostning av vekten Men som nevnt før og også av andre, 13,3" samsung 9-serie med full HD er akkurat sluppet og på lager om kun en uke Er berøringsskjermer tyngre enn vanlige skjermer? Og blir de lettere? Har du en referanse hvor jeg kan lese mer om dette? (Jeg følger dessverre dårlig med utviklingen, utenom akkurat i det jeg trenger ny PC og forsøker å få et overblikk av hva som tilbys. Så nå prøver jeg å catche opp.) Hvor er den nye Samsung 9 annonsert? Vet du hvilke butikker som vil føre den? Hvordan er det forresten med blanke, kontra matte skjermer på Samsungs 13,3 ultrabook-typer? Jeg tror jeg kun har sett spesifikasjoner med matte skjermer i Norge, mens derimot på utenlandske nettsteder har jeg sett flere typer med blanke skjermer. Er modell-utvalget så forskjellige fra land til land? (Er det noen som forresten finner det lett å dekode produsentenes produktnavn? Syns alltid det er et slit hva de forskjellige prefix-typebetegnende nummere og bokstaver innebærer av forskjellig konfigurasjon. ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå