Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC bruker ekstremt lang tid på å starte

Anbefalte innlegg

Fikk ny HDD for noen dager siden, fordi den forrige var relativt full. Installerte Win7 64 bit på den ny HDDen (hadde 32 på den gamle). Etter dette så bruker pcen ekstremt lang tid på å starte opp. Først henger den leeenge på bootmenyen (rundt 1-2 min) før Windows-logoen kommer, og deretter blir skjermen bare svart, og det virker ikke som om skjermen får kontakt med pcen (skjermen blinker som om pcen ikke var skrudd på eller det ikke var tilkobling til pcen). Det tar kanskje 5-10 min før jeg får meldingen om at windows endelig starter opp, og jeg kommer til desktop.

Har prøvd å koble fra begge HDDene og starte begge HDDene uten den andre koblet til, men får samme problem. Den nye HDD er 2 TB og masse ledig plass, men har fortsatt samme problem når bare den er koblet til.

Det kan nevnes at jeg hadde dette problemet en uke tidligere, men det gikk vekk etter jeg restartet pcen noen ganger. Denne ganger går ikke problemet vekk.

Har 1000w PSU, 8800GTX skjermkort med siste drivere, 6GB ram, I7-prosessor. Noen som har tips? HAr sjekka pc-temp, og de er greie,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det virker jo som om det er noe galt med oppstartsfilene og at windows kjører en fix ved hver oppstart.

Legg inn win7 64 på ny harddisk uten den andre i. Legg inn 64 bits drivere til bl.a skjermkortet.

Den gamle bør vel formateres, ihvertfall må win vekk fra den.

Lenke til kommentar

...Er det mulig å formatere den andre slik at jeg beholder filene som ligger på den ...

Pr definisjon, nei. Formatering betyr å lage filsystem, det må nødvendigvis medføre en helt tom partisjon.

Anbefaler å bruke riktig begrep (f.eks reinstallere), kan bli forvirrende når mange bruker "formatering" i alle sammenhenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet kan man vel legge inn win med kun den 2 TB disken og se om win starter normalt da. Ferdig oppstartet kan man vel legge til den gamle disken, ikke restarte maskinen, kopiere over filene man vil ha til den nye, og formatere den gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...