bergen Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hei Er det noen som vet om jeg kan lage en oppstartdiskett til Win98 el., bruke den til å formatere harddisken for så å legge inn win xp? Hvordan kan jeg komme inn i dos med hjelp av oppstartdisketten?? Takk for alle svar Lenke til kommentar
rabagast3 Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Her finner du win 98 boot disk http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm Lenke til kommentar
bergen Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Men kan jeg bruke win 98 oppstartdisketten og legge inn xp? Og hva gjør jeg for å komme inn i dos og formatere ved hjelp av oppstartdisketten? Lenke til kommentar
oddivato Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hei Du kan nok ikke bruke Win 98 disketten for å lagge inn XP. Formatere er ganske enkelt, sett inn disketten, start maskina, velg start uten CD og vent til det blinker en A osv. øverst til venstre. Skriv feks. format C: og trykk enter. Lenke til kommentar
energy_x Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Du kan ikke legge inn windows xp i dos, da må du først legge inn win98 så xp tror jeg....men det letteste er å boote fra xp cd'en og formatere fra den. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 men... hvorfor bruke win98-diskett for å formatere når du likevel kan bruke formateringsfunksjonen når du legger inn winxp...? under installasjonen av xp velger du bare å formatere disken - og så ferdig. du kan med fordel fjerne hele diskettstasjonen. den tar bare opp plass i kabinettet og har neppe noen særlig funksjon lengre. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 kan a kjøre xp instalasjon fra dos om du vil og da men Lenke til kommentar
bergen Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 men... hvorfor bruke win98-diskett for å formatere når du likevel kan bruke formateringsfunksjonen når du legger inn winxp...? under installasjonen av xp velger du bare å formatere disken - og så ferdig. Dette har jeg prøvd noen ganger nå, men av en eller annen grunn blir ikke disken formatert.. :-? Er det noe jeg må gjøre når jeg kjører cd`n? Prøvde akkuratt å formatere med win98 oppstartdisketten,m en fikk til svar at "format not supported on drive c:" Hvorfor ikke... :-? Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 nei funker det ikke med cd-en er det rart. Virker hd-en da? Test med en anen hd, gi hd-en til en venn og la han prøve å formatere via windows. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 men... hvorfor bruke win98-diskett for å formatere når du likevel kan bruke formateringsfunksjonen når du legger inn winxp...? under installasjonen av xp velger du bare å formatere disken - og så ferdig. Dette har jeg prøvd noen ganger nå' date=' men av en eller annen grunn blir ikke disken formatert.. Er det noe jeg må gjøre når jeg kjører cd`n? Prøvde akkuratt å formatere med win98 oppstartdisketten,m en fikk til svar at "format not supported on drive c:" Hvorfor ikke...[/quote'] "format not supported" betyr antageligvis at du kjører ntfs filsystem, hvilket ikke støttes av din dos oppstartdiskett. dermed kan du bare glemme å bruke den disketten. hvorfor får du ikke formatert med winxp-cden? hva slags feilmelding får du? hva skjer? hvis du beskriver problemet litt bedre, så blir det lettere å hjelpe... Lenke til kommentar
bergen Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Jeg får egentlig ingen feilmelding. Det som skjer er at jeg setter inn cd`n og etter at installasjonsprosessen har starta finner den ut at jeg har en windowsversjon liggende. Jeg får da valget om jeg vil legge den nye for seg selv eller skrive over den som ligger der. Jeg velger det siste og alt går fint, men den sletter kun windowsen som lå på disken og lar alt annet stå urørt.... Har prøvd 6 ganger nå med samme resultat hver gang. Det rare er at jeg har fått det til før, men husker ikke hvordan jeg da gjorde det... :o :o Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Antar at det ikke er noe på den disken du skal ta vare på? Hvis ikke, så skal du bare fjerne partisjonene som ligger der og lage nye. Alt dette kan du gjøre fra XP installasjonsprogrammet. Ingen vits i å rote med DOS. Kikk på denne: http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page1.htm Nederst ser du hvor du skal fjerne og lage partisjoner. Lenke til kommentar
bergen Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Kikk på denne: http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page1.htm Nederst ser du hvor du skal fjerne og lage partisjoner. Dette har jeg prøvd, men hvis jeg velger den partisjonen Windows allerede ligger på sletter den bare windowsen, men lar alt annet bli og prøver jeg den delen som er upartisjonert får jeg til svar at den er for liten... 8mb er kansje litt snaut... :o Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 "To delete the selected partition, press D" Du kan da umulig ha prøvd dette. Lenke til kommentar
bjalle Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Ikke alle har bootable cd eller mulighet for cd oppstart.Start med diskett og skriv fdisk velg delete non dos partion(ntfs) så velger du create primary dos partion start på nytt med diskett og skriv format c: nå er disken ferdig med en fat32 partion. Start så fra disketten igjen og velg start med cd rom hvis du skal installere 2000 eller xp må du finne installasjonsfilen i katalogen i386 tror den heter winnt eller winnt32. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Ikke alle har bootable cd eller mulighet for cd oppstart.Start med diskett og skriv fdisk velg delete non dos partion(ntfs) så velger du create primary dos partion start på nytt med diskett og skriv format c: nå er disken ferdig med en fat32 partion. Start så fra disketten igjen og velg start med cd rom hvis du skal installere 2000 eller xp må du finne installasjonsfilen i katalogen i386 tror den heter winnt eller winnt32. Helt riktig fremgangsmåte. Bare legger til at hvis du vil ha NTFS bruker du konverterings mulighetene som instalasjons progget tilbyr. -pg Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Syntes absolutt ikke det er den beste fremgangsmåten. Og det med å formatere i DOS og deretter konvertere til NTFS er jo bare tull. Veldig tungvindt og du får treg NTFS med for små clustere. Hvis du må boote fra floppy så bruker du de 6 floppyene som utgjør XP/W2K installasjonsprogrammet. De finnes blant annet på www.bootdisk.com Lenke til kommentar
bergen Skrevet 16. september 2003 Forfatter Del Skrevet 16. september 2003 "To delete the selected partition, press D"Du kan da umulig ha prøvd dette. Det valget kommer ikke opp... har sett igjennom prosessen på www.windowsreinstall.com og alt stemmer bortsett fra akkuratt det valget Lenke til kommentar
bergen Skrevet 16. september 2003 Forfatter Del Skrevet 16. september 2003 Ikke alle har bootable cd eller mulighet for cd oppstart.Start med diskett og skriv fdisk velg delete non dos partion(ntfs) så velger du create primary dos partion start på nytt med diskett og skriv format c: nå er disken ferdig med en fat32 partion. Start så fra disketten igjen og velg start med cd rom hvis du skal installere 2000 eller xp må du finne installasjonsfilen i katalogen i386 tror den heter winnt eller winnt32. Hvor skriver jeg inn fdisk? Når jeg er i Dos? Takk for alle svar... Lenke til kommentar
bjalle Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Du skriver bare fdisk på a: (disketten) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå