Gå til innhold

Hvordan dempe ned bakgrunn i Elements?

Anbefalte innlegg

Har et bilde der jeg ser for meg å dempe ned bakgrunnen. Ønsker å gjøre bakgrunnen mer uskarp, og muligens også tone ned fargene en del slik at motivet i forgrunnen kommer bedre fram.

Verktøyet jeg vil bruke er Adobe Elements 9. Jeg har gjort dette tidligere men har glemt hvordan. mener å huske at jeg fant en video et eller annet sted forrige gang, men finner den ikke igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et bilde der jeg ser for meg å dempe ned bakgrunnen. Ønsker å gjøre bakgrunnen mer uskarp, og muligens også tone ned fargene en del slik at motivet i forgrunnen kommer bedre fram.

Verktøyet jeg vil bruke er Adobe Elements 9. Jeg har gjort dette tidligere men har glemt hvordan. mener å huske at jeg fant en video et eller annet sted forrige gang, men finner den ikke igjen.

Kanskje det vil gi deg litt bedre respons hvis du poster bildet og spør forumfolket om forslag til løsning?

Lenke til kommentar

Jeg ville masket bedre og ikke minst laget glidende overgang på bakken med gradvis blur mot bakgrunn. Slik det er nå ser det veldig redigert ut (dårlig sådan).

Naturligvis som alltid, hvorfor i all verden tar man bilde med blender f/7.1 når man ønsker å blure bakgrunn.... f/2.8 og du hadde spart deg hodebry i ettertid. Kan være nyttig å gjøre valg når man tar bildene i stedenfor å fikse manglene i ettertid; det er aldri en god løsning uansett hvor ekstremt flink man er i photoshop og lignende.

Edit:

Mitt poeng var, det er lurt å visuelt tenke seg hva man ønsker å formidle med et bilde når man ser gjennom søkeren _før_ man trykker ned knappen.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit:

Mitt poeng var, det er lurt å visuelt tenke seg hva man ønsker å formidle med et bilde når man ser gjennom søkeren _før_ man trykker ned knappen.

Det er jeg enig i, men situasjonen gjorde kanskje at TS ikke fikk tid til eller tenkte på å gjøre korreksjonene med kameraet i gitte situasjon.

Jeg vet ikke hvilken kamera TS har men jeg har mulighet til å legge inn forhåndsbestemte innstillinger og raskt kunne vri programhjulet dit så jeg er klar for actionfotografering på null tid.

Har også hatt mye glede av guiden "blender, lukker, iso og litt til".

Lenke til kommentar

Det er riktig Nautica.

Hadde ikke tid til å stille inn noe som helst i denne situasjonen, og bildet er også sterkt beskåret. Sitausjonen er ikke arrangert. Jeg gikk tilfeldigvis forbi. Flagerborgs utgave er langt bedre enn min. Spørmålet mitt var hvordan man får det til i elements. Har liten erfaring med slike manipulasjoner, da jeg stort sett bruker lightroom.

Et alternativ kunne også vært å byttet ut hele bakgrunnen med noe som er roligere. Forslag?

Legger ved en uredigert versjon eksportert fra lightroom.

post-222798-0-18730800-1361694463_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei flageborg

Har du mulighet til å forklare hvordan du fikk til dette?

Nja....forslaget mitt ble så sterkt kritisert at det kanskje er like greit å ikke vise hvorfor det gikk så galt... :hm:

Men ellers så anbefaler jeg gjerne Photoshop Elements 11 - mye for pengene :w00t:

Supert hvis du kan poste en versjon av bildet i full-size data - så kan både jeg og andre ha best mulig grunnlag for å poste et nytt forslag av bildet ditt?

Så kan flere bidra med en liten "how-to" innføring av egen manipulering...?!

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Ja det kunne vært fint å sett hva man klarer å få ut av det. Prøvde å laste opp råfilen, men fikk melding om at jeg ikke har tillatelse til å laste opp den filtypen (dng fil 21 MB).

Eksport fra lightroom til TIF ble på 96MB og det er vel litt stort?

Hvilket format/oppsett bør jeg bruke?

Lenke til kommentar

Nja....forslaget mitt ble så sterkt kritisert at det kanskje er like greit å ikke vise hvorfor det gikk så galt... :hm:

Personlig synes jeg du har gjort en helt grei jobb, så du får være mann nok til og overse de som eventuell kritiserer deg sålenge TS spør deg pent, selv ville jeg nok ha beholdt bildet oppimot originalen "full størrelse" og ikke bluret ut bakgrunnen i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...