Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny eier av hybelen jeg leier - gjør dette leiekontrakten ugjyldig?

danielwt

Anbefalte innlegg

Hei, for 2 år siden startet jeg leie av en hybel, ett år senere fkiftet hybelen eller hybelhuset som jeg leier av eier. Derfor lurer jeg på, den kontrakten som meg og hybeleier skrev under på var med den forrige eieren, derfor har ikke den nye eieren skrevet under leiekontrakt med meg.

Nå vil jeg gjerne si opp hybelen, men syntes opptil 1 års oppsigelse er svært drøyt, noe som jeg ikke la merke til da jeg signerte kontrakten. Men jeg lurer nå på, kan dette eierskifte ha gjort kontrakten ugyldig siden jeg ikke har skrevet under noe kontrakt med den nye eieren? eller er den fortsatt gyldig?

Takk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedregelen i norsk kontraktsrett er at partene ikke kan overføre rettigheter og plikter etter en avtale til andre uten motpartens samtykke. Dette utgangspunktet er modifisert i husleieloven:

§ 8-6. Eierskifte

Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen.

Gir erververens forhold saklig grunn til det, kan leieren kreve at avhenderen er ansvarlig sammen med erververen for riktig oppfyllelse av forpliktelsene etter avtalen, med mindre det stilles betryggende sikkerhet. Leierens krav om at avhenderen skal hefte for oppfyllelsen, må settes fram overfor avhenderen innen seks måneder etter at leieren fikk eller burde ha fått kjennskap til eierskiftet.

Utleieren gis her en ubetinget rett til å overføre sine rettigheter og plikter som utleier til den som kjøper boligen. Denne overføringen innebærer dermed ikke noe kontraktsbrudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...