anarcho rains Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Hei Jeg tar for øyeblikket kloramfenikol øyedråper. Det jeg har funnet ut av hvordan legemiddelet fungerer er at: "Noen antibiotika, som kloramfenikol og tetrasyklin, hemmer bakterievekst ved at de hemmer proteinsyntese på prokaryote, men ikke på eukaryote ribosomer. Både kloramfenikol og tetrasyklin hemmer imidlertid også proteinsyntese på mitokondrienes ribosomer." Til dere med mer farmakologisk kunnskap enn meg: Fører til kloramfenikol til redusert proteinsyntese i "hele kroppen" og dermed hemmer opptaket av proteiner og aminosyrer til musklene? Eller er det bare bakterier som blir rammet? Setter stor pris på eventuelt svar =) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Og du føler deg helt bra eller????? Lenke til kommentar
anarcho rains Skrevet 22. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2013 Formen er fin. Men jeg lurer på hvordan det er med tanke på styrketrening. Vanligvis har ikke slikt noen stor effekt, men jeg trener med veldig høyt volum (etter som jeg synes det gir best resultater). Det eneste jeg frykter er å bli overtrent etter en hard uke med potensielt lavere proteinsyntese. Noen som har relevant farmakologisk kunnskap å dele? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Såfremt du ikke har fått skrevet ut kloramfenikol i 10liters kanne så spørs det vel om du vil merke noen verdens ting. Lenke til kommentar
svalbardianer Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Hei! Medisinstudent (6. studieår) her. Ikke så veldig mye relevant farmakologisk erfaring, men gjorde et raskt søk på dette likevel. Her er bl.a. en tidlig studie fra 1979 som tyder på at kroppen tar opp svært lite kloramfenikol når man bruker øyedråper. Dessuten er det jo i utgangspunktet en svært lav konsentrasjon (5 mg/ml) og mengde (0,05-0,1 ml per dråpe), så mengden med kloramfenikol som går over i blodet ved korrekt bruk er uten klinisk betydning. (PS. Kloramfenikol kan være småskummelt når man gir det intravenøst, og kan i verste fall føre til aplastisk anemi med dødelig utfall. At kloramfenikol øyedråper regnes som en svært trygg behandlingsform er jo ytterligere et tegn på at lite går over i blodbanen.) Lenke til kommentar
anarcho rains Skrevet 23. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2013 Takker meget for svar mr. svalbardianer Jeg vet kroppen tar opp lite kloramfenikol når det kommer til øyedråper, men vet du om legemiddelet fører til redusert proteinsyntese i/til muskler? Fra det jeg selv har lest hemmer det enten bare proteinsyntesen i bakterier, eller i hele kroppen? Men hvilken av disse vet jeg ikke? Vet du noe mer om dette svalbardianer? =) Lenke til kommentar
svalbardianer Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 (endret) Som du sier i førsteposten, hemmer kloramfenikol proteinsyntese i mitokondrier, som alle celler i kroppen vår inneholder. Mitokondriene er de delene i cellen som forbrenner oksygen og produserer energi (ATP), noe du kanskje allerede vet. Samtidig vet vi at trening, og kanskje særlig kondisjonstrening, øker proteinsyntesen i mitokondrier, så det er derfor ikke utenkelig at dette kan ha en innvirkning på treningseffekten man får. I dette tilfellet mistenker jeg nok likevel at denne innvirkningen nesten utelukkende er teoretisk; med de ekstremt små mengdene kloramfenikol som når blodbanen, vil man nok ikke merke noen praktisk forskjell til eller fra. Den biologiske variasjonen fra dag til dag har nok langt større betydning. I samme lenke står det også beskrevet at mitokondrielle proteiner ikke har noen direkte betydning for økning i muskelmasse -- det er det muskelcellens egen proteinsyntese som står for. Man vil derfor kanskje få redusert kondisjon (lavere aerob kapasitet) på sikt dersom man lenge bruker kloramfenikol i store doser? Det blir jo selvsagt bare spekulasjon -- så vidt jeg klarer å se er det ikke gjort noen studier som kan bekrefte eller avkrefte dette. Forøvrig, dette vet du kanskje allerede, men prokaryote celler er celler uten kjerne, dvs bakterier; eukaryote celler er celler med cellekjerne, dvs alt fra amøber til planteceller til menneskeceller. Mitokondrier, som er en struktur inne i animalske celler som forbrenner oksygen og lager energi, stammer sannsynligvis fra bakterier vi en gang inngikk et symbiotisk forhold med. Mitokondriene har sitt eget DNA og, som blir tydelig i denne saken, sitt eget proteinsynteseapparat. Så... for å oppsummere: Kloramfenikol påvirker proteinsyntesen i hele kroppen, men den hemmer kun en liten del av cellens proteinsynteseapparat. Det påvirker sannsynligvis ikke muskelmasse, men kanskje utholdenhet/aerob kapasitet. Edit: Fant en studie fra 1976 der man så en økning i laktat (altså økt anaerob metabolisme) når man tilførte kloramfenikol til hjertemuskelceller in vitro (utenfor kroppen); det underbygger teorien om at kloramfenikol kan gi redusert aerob kapasitet. Vanskelig å vite hvor store mengder kloramfenikol det her er snakk om, men jeg er ganske sikker på at det er betydelig mer enn du får i deg via øyedråpene dine. Endret 23. februar 2013 av svalbardianer Lenke til kommentar
anarcho rains Skrevet 24. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2013 Tusen hjertelig takk, for utfyllende svar =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå