Gå til innhold

Kjøpe harddisk. Frustrert!

Anbefalte innlegg

Og SSD disker feiler ikke mener du? Min gamle OS disk, en Crucial M4 har vært døden nær et par ganger, heldigvis klarte jeg å få liv i den igjen ved å gjennomgå en prosedyre, så døren svinger begge veier her.

Feiler en SSD disk, er all data tapt, for godt.

Og 2 vanlige harddisker i RAID, hvor usikkert er det egentlig mener du?

Ingen med vettet i behold kjøper SSD til lagring, spesielt ikke om vi snakker 2TB. Bruk hodet ditt å les gjennom hva du faktisk foreslår.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og SSD disker feiler ikke mener du? Min gamle OS disk, en Crucial M4 har vært døden nær et par ganger, heldigvis klarte jeg å få liv i den igjen ved å gjennomgå en prosedyre, så døren svinger begge veier her.

Feiler en SSD disk, er all data tapt, for godt.

Og 2 vanlige harddisker i RAID, hvor usikkert er det egentlig mener du?

Leser du egentlig hva jeg skriver?

Lenke til kommentar

Etter erfaring så feiler SSD fortere per GB enn HDD.

Personlig har jeg hatt 3 SSD'er og 1 HDD som har feilet hittil. Jeg har anskaffet 5 SSD'er, og 14 HDD'er.

Nå har jeg kjørt 8 stk 2TB Seagate Barracuda i RAID5 med daglig volume check (testing) på mine 2 Areca-1212 i et år. Jeg har ikke hatt en eneste feil enda.

Personlig vil jeg ikke anbefale green disker da disse skrur seg av seg selv hvis dem ikke har vært i bruk en periode. Dette vil forårsake mange spinups og er en stor slitasje på disk.

Hvis TS vil være sikker på å ikke miste data hvis en disk krasjer, så kjøp en skikkelig kontroller (kan anbefale Areca da man kan bruke hvilke som helst kontroller iom dem kjører samme codeset, og at kontrollerne er bra og stabile.) og enten Western Digital RE eller RED, eller fra Seagate Barracuda eller Constellation

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Du spør om en del ting jeg allerede har svart på... så det ser ikke slik ut.

Greit. Du får bare foreslå 2TB SSD til 10.000kr til lagring, jeg anbefaler 2 x 700kr i vanlige harddisker i RAID om TS ønsker sikkerhet.

Personlig vil jeg ikke anbefale green disker da disse skrur seg av seg selv hvis dem ikke har vært i bruk en periode. Dette vil forårsake mange spinups og er en stor slitasje på disk.

Dette kan vel skrus av?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Greit. Du får bare foreslå 2TB SSD til 10.000kr til lagring, jeg anbefaler 2 x 700kr i vanlige harddisker i RAID.

Da er vi vel enige da... hvorfor forslagene ikke bare kan være forslag uten at noen absolutt skal kverrulere skjønner jeg ikke.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Dette kan vel skrus av?

I form av ny custom firmware til disken, ja. Men da er det like greit og tryggere å bare kjøpe en som ikke har dette innebygget. "Green Power" er laget mtp strømforbruk, uavhengig hvordan OS sier til disken hvordan den skal oppføre seg.

GP disker har for meg også feilet oftere enn ES disker. Største grunnen er jeg ganske sikker på er spindown/spinup.

Jeg har jobbet med servere, og har hatt et par kunder som har kjøpt GP-disker og satt dem i RAID. Det gikk ikke som planlagt :) Endte opp med at dem måtte bytte alle diskene. (Diskene failet i tur og orden grunnet access time fordi spindown hadde forekommet)

Lenke til kommentar

I form av ny custom firmware til disken, ja. Men da er det like greit og tryggere å bare kjøpe en som ikke har dette innebygget. "Green Power" er laget mtp strømforbruk, uavhengig hvordan OS sier til disken hvordan den skal oppføre seg.

GP disker har for meg også feilet oftere enn ES disker. Største grunnen er jeg ganske sikker på er spindown/spinup.

Jeg har jobbet med servere, og har hatt et par kunder som har kjøpt GP-disker og satt dem i RAID. Det gikk ikke som planlagt :) Endte opp med at dem måtte bytte alle diskene. (Diskene failet i tur og orden grunnet access time fordi spindown hadde forekommet)

Eller bare gjøre som i videoen her?

http://www.youtube.com/watch?v=J2eYyRI_F98

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Etter erfaring så feiler SSD fortere per GB enn HDD.

Personlig har jeg hatt 3 SSD'er og 1 HDD som har feilet hittil. Jeg har anskaffet 5 SSD'er, og 14 HDD'er.

Nå har jeg kjørt 8 stk 2TB Seagate Barracuda i RAID5 med daglig volume check (testing) på mine 2 Areca-1212 i et år. Jeg har ikke hatt en eneste feil enda.

Hvis TS vil være sikker på å ikke miste data hvis en disk krasjer, så kjøp en skikkelig kontroller (kan anbefale Areca da man kan bruke hvilke som helst kontroller iom dem kjører samme codeset, og at kontrollerne er bra og stabile.) og enten Western Digital RE eller RED, eller fra Seagate Barracuda eller Constellation

Det han er frustrert over er vel det han leser på komplett, ikke at diskene hans i seg selv skal feile.

Og en ssd kan jo like lett dø den også.

Hei!

Så mange svar, takker :)

Når det gjelder frustrasjonen, har du helt riktig "meg0709". Synes det var vell litt mye negativ tilbakemeldinger på HVER enkelt disk som falt i interesse. (på komplett.no)

Både Barracuda, WD Black, Constellation og WD Green.

Derfor var tanken slik: Om HDD hadde utviklet seg til å "faile" oftere (noe jeg fikk inntrykk av nå) kontra i fortiden da det virket som de spant og spant uten problem. Min siste var en WD Raptor, den fungere fortsatt. Nesten 10 år siden.

Hvis tilfellet var det; Ville jeg betalt ekstra for en SSD for en fail-safe proof. Likevel har jeg inntrykk av at det er hipp som happ. Det kan skje hvilken som helst harddisk.

Du anbefaller enten WD Red eller WD RE, samt Barracuda og Constellation.

Den står ikke på 24/7. Ønsker likevel at det er mulig å la den stå på to døgn uten problem. Jeg har forstått det slik at Constellation har dette i boks, mens Barracuda ligger hakket bak. Det står ingen anmeldelser på Constallation eller WD Red og WD RE. Jeg har av vane å lese anmeldelser på www.komplett.no...Men når jeg ser at folk sier du må "Kunne pc" og deretter forklarer om Computer ---> Manage osv. Blir jeg egentlig ganske oppgitt. Fordi dette vet jeg fra før, og jeg har dermed kanskje gjort en feil med å lese på komplett.no..Virker som det er en del der som ikke vet hvordan en pc fungerer. Nå skal jeg ikke være for "kjepphøy" heller. Fordi det er mye jeg ikke kan. Ser ihvertfall i etterkant, at jeg heller nå i fremtiden bør spørre her på Hardware, for et bedre svar. Istedet for en halvmisfornøyd "gekko" som ikke helt vet hva han/hun gjør....

Det skaper derimot forvirring, når en må skaffe ny firmware for å komme unna "lyd/støy" i en Barracuda. Gjelder det fortsatt eller er de som selges nå oppdatert med denne? Når jeg kjøper en HDD/SSD forventer jeg plug and play.

Jeg er egentlig ikke blitt så veldig mye klokere. Følelsen min sier at jeg bør gå for en WD Red/Re eller Seagate Constellation. Har aldri satt meg inn i RAID og ble litt forvirret da du nevnte "Areca kontroller"

Hva er dette?

Kjørte "RAID" med 4 stykk 750GB WD (husker ikke merke) før. Dette er 7 år siden. Da var det å plugge de rett i hovedkortet. Er det ett PCI kort jeg kjøper vedsiden av, som jeg plugger harddiskene i?

Foreløpig trenger jeg ikke mer enn 1 TB. Har allerede en ekstern harddisk med 1.5 tb som jeg har backups på. Det jeg ønsker, er lagringsplass til filmer, bilder, osv. Trenger ikke 100 % kjapphet, siden OS er på SSD og spill installeres også der. Derimot en "pålitelig" harddisk som tåler å bli slått av og på. Støy er ikke viktig, men som sagt; Når det nevnes at WD Black på komplett.no får kritikker som:

"Rask, MEN BRÅÅÅKER!!!"

"Fin harddisk og masse støy, way to go WD!"

"Misfornøyd, dårlige sectorer"

Osv osv, på mange av de nevnte harddiskene. Blir jeg veldig usikker.

Med tanke på WD Red og RE står det ingen ting om der.

Lenke til kommentar

En mekanisk harddisk vil jo alltids lage litt lyd når den jobber, men du får kjøpe en wd red disk da, koster jo 1100kr for 3TB på komplett.

Er vel ikke mye anna å gjøre enn å sende inn igjen disken om den er for bråkete.

Det er forstålig. Som sagt; WD Rapor 10.000 rpm før. Den var IKKE stlle. Hadde til og med OS innstallert på den. Jo mer TB desto mer problems?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det kommer klart nok frem her, men det er ikke et problem. HDD har IKKE blitt dårligere med tiden. Den failer IKKE mer desto mer GB det er på den, og i det store og det hele, er det generelt sett helt trygt å kjøpe harddisk, uten å måtte vite at det eksisterer firmware på en HDD. Som det er blitt sagt allerede, det er "bare" de som har dårlige erfaringer som skriver, de som har god erfaring skriver ikke...

Du trenger ikke være nervøs, og dersom det skulle være et problem, har du vært ekstremt uheldig, og det er bare å sende i retur, så får du en ny, fungerende en :-)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det kommer klart nok frem her, men det er ikke et problem. HDD har IKKE blitt dårligere med tiden. Den failer IKKE mer desto mer GB det er på den, og i det store og det hele, er det generelt sett helt trygt å kjøpe harddisk, uten å måtte vite at det eksisterer firmware på en HDD. Som det er blitt sagt allerede, det er "bare" de som har dårlige erfaringer som skriver, de som har god erfaring skriver ikke...

Du trenger ikke være nervøs, og dersom det skulle være et problem, har du vært ekstremt uheldig, og det er bare å sende i retur, så får du en ny, fungerende en :-)

Det er sant :)!

Tror du missforstod :), jeg mente; At jeg måtte oppdatere firmware på Seagate Barracuda pga at den "bråkte" og lurte på om de som ble solgt nå var av den typen ller den som var allerede oppdatert til siste firmware:)

Lenke til kommentar

Hei igjen xbox fan :)

Når jeg nevnte Areca controller, så mente jeg da en fysisk PCI-e enhet man kobler diskene til. Denne er laget for å sette opp disker i RAID, og kontrolleren har egen prosessor og minne som tar seg av databehandling som trengs å gjøres i et RAID.

Man kan også sette opp software RAID i BIOS på kovedkortet, men av flere årsaker er ikke dete anbefalt. En av de store grunnene er at databehandlingen må gjøres via maskinens CPU og minne, og hvis maskinen for eks krasjer av ulike grunner, så er datatapet mye mer sannsynlig enn ved en egen kontroller. Spesielt hvis du også velger å ha et backup-batteri tilkoblet kontrolleren.

Areca er et merke, ved siden av LSI, Adaptec, HighPoint, Sunsway osv.

Når det gjelder firmware på Barracuda grunnet støy, så blir nye disker levert med ny firmware. (det kommer an på om disken har ligget på lager i 10 år eller nylig kjøpt inn, men dette burde si seg selv )

Jeg har ikke opplevd noe støy fra mine Barracuda.

Hvis du vil se hvordan et oppsett ser ut, så kan jeg vise deg en liten demonstrasjon via teamviewer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...