Gå til innhold

Kjøpe harddisk. Frustrert!

Anbefalte innlegg

Med "på et par år" mener jeg to år tilbake i tid, og det eneste spillet jeg har spilt etter 2010 som kommer i nærheten av Skyrims grafikk er Duke Nukem Forever. Duke Nukem Forever så faktisk bedre ut enn Skyrim hos meg, og det hadde jo faktisk retning.

Bra du koser deg med PC-grafikk, det merkes at det er 7 år siden siste konsoll kom ut ;)

Hei

Jeg er ganske frustrert nå, ikke veldig...men litt.

Skal kjøpe en harddisk til lagringsplass (Har ssd på OS'et)

Går inn på komplett.no og sjekker ut både Seagate og WD. Har alltid hatt WD og en har feilet. Da kom denne "knitre" lyden. Seagate har jeg bare hatt en gang og da feilet begge to.

Det skal sies at jeg slår på pcen hver dag, "desverre" men..:Den går vel i ca 16 timer...

Uansett. ALLE og da mener jeg alle diskene til WD som er i klassen jeg ønsker 1tb eller 2tb. Har fått en del "dårlige" kritikker på komplett.no

Om dårlige sectors, dør etter 1 dag..Ja.

Jeg får rett og slett ikke lyst til å kjøpe harddisk nå.

Kan det være at de har vært skikkelig uheldige? eller at det de bruker den som OS disk og det kan være problemet?

Hjelp ønskes!

Nå er det samme hvilken pris jeg betaler for harddisken. Jeg skal ha en som er "bra"...black, nas, greenpower...barracuda, constinational (eller hva den het)

Håper dere kan hjelpe.

Endret av xbox fan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri hatt en harddisk som har feilet, har stort sett holdt meg til Seagate, men i bærbar pc'er har jeg hatt det som produsenten har puttet inn. Har hatt 3 Dell bærbare og ingen problemer med hd der heller.

Vet ihvertfall at den ene Dell'en har Samsung hd.

Tror at de som klager på harddisker som feiler etter få dager rett og slett har vært uheldige med kjøpet, eller muligens i noen tilfeller vært uforsiktig med at hd har fått fysisk rystelse under lesing/skriving.

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at alle harddisker vil ha eksemplarer som feiler, og det blir solgt tusenvis av harddisker hver dag - hvis du ser statistisk på det så er det jo liten sjanse for at du får en av de som feiler - det er jo stort sett bare de som har problermer som gidder å gå inn og skrive kommentarer?

Skal du være sikker så kan du jo kjøpe to forskjellige og kjøre raid-1 ....

Lenke til kommentar

Finnes det terrabyte disker av SSD enda :O? Trodde max kapasitet lå på rundt 500gb ca?

Ikke mye inne på harddisker men finnes vel løsninger for å kjøre noen disker å kjøre i RAID (eller hva det heter) som får diskene til å vises som en enhet.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg har hatt massevis av Seagate og WD disker, har 7 disker fordelt på WD og Seagate nå (4 Seagate og 3 WD)

Har hatt flere WD og Seagate tidligere også, i 200GB, 250GB, 320GB, 1TB og 2TB, ingen har feilet.

Jeg har hatt EN disk som har feilet, det var en Samsung Spinpoint 250GB.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Jeg har hatt hatt massevis av Seagate og WD disker, har 7 disker fordelt på WD og Seagate nå (4 Seagate og 3 WD)

Har hatt flere WD og Seagate tidligere også, i 200GB, 250GB, 320GB, 1TB og 2TB, ingen har feilet.

Jeg har hatt EN disk som har feilet, det var en Samsung Spinpoint 250GB.

Du bruker de som lagring? :)

Hvilken anbefaller du av WD? Jeg tenker RED Nas, Black eller den GreenPower?

Lenke til kommentar

Bruker de som lagring ja.

Med mindre du har spesielle behov der diskene skal brukes 24/7, så er Greenpower diskene til WD et bra alternativ. Seagate har vel ikke Green disker lenger, men de har vanlige 7200rpm disker (Barracuda)

Greendiskene til WD spinner litt saktere enn Seagate sine barracuda disker (5400 vs 7200) men det har ingen praktisk betydning hvis du skal bruke de til lagring.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Han er frustrert over mye feil på diskene og vil ha ny disk som er bra, samme hvilken pris.

Hvorfor ikke anbefale SSD da?

Det er jo ikke mye feil på diskene, selfølgelig ser det ut som det er det, da nettopp de få som opplever feil, skriver en negativ anmeldelse om det. De som får en feilfri disk, noe de aller, aller fleste får, går jo ikke inn å skriver noe som helst om det. uten om noen veldig få.

Du skjønner vel selv hvor dumt det blir, å anbefale SSD i RAID til vanlig lagring pga noen negative anmeldelser av vanlige harddisker?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Det er jo ikke mye feil på diskene, selfølgelig ser det ut som det er det, da nettopp de få som opplever feil, skriver en negativ anmeldelse om det. De som får en feilfri disk, noe de aller, aller fleste får, går jo ikke inn å skriver noe som helst om det. uten om noen veldig få.

Du skjønner vel selv hvor dumt dette blir, å anbefale SSD i RAID til vanlig lagring pga noen negative anmeldelser av vanlige harddisker?

Er klar over det.... har selv ikke opplevd feil på harddisker.

Trådstarter derimot har gjort det og er villig til å betale for å slippe å tenke på det igjen... selv om TS sannsynligvis ville klart seg med en helt vanlig harddisk sier han at pris spiller ingen rolle og er villig til å betale for ekstra trygghet hvis det lar seg gjøre.

Da blir det vel ikke så dumt å anbefale SSD like vel... da synes jeg det er dummere å skal tvinge på andre sine egne meninger.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Er klar over det.... har selv ikke opplevd feil på harddisker.

Trådstarter derimot har gjort det og er villig til å betale for å slippe å tenke på det igjen... selv om TS sannsynligvis ville klart seg med en helt vanlig harddisk sier han at pris spiller ingen rolle og er villig til å betale for den ekstra tryggheten.

Da blir det vel ikke så dumt å anbefale SSD like vel... da synes jeg det er dummere å skal tvinge på andre sine egne meninger.

Jeg har ikke tvingt på noen, noe som helst. Men å bruke SSD til lagring, begynner å bli ganske dyrt hvis man skal opp på 2TB, da snakker vi oppunder 5000kr per TB. Da må det vel være bedre å koste på seg 2 stk vanlige harddisker i et RAID oppsett for brøkdelen av prisen, og fremdeles ha tryggheten?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tvingt på noen, noe som helst. Men å bruke SSD til lagring, begynner å bli ganske dyrt hvis man skal opp på 2TB, da snakker vi oppunder 5000kr per TB, da må det vel være bedre å koste på seg 2 stk vanlige harddisker i et RAID oppsett for brøkdelen av prisen, og fremdeles har tryggheten?

Skjønner ikke hvorfor jeg diskuterer med deg egentlig... det er ett tips og TS vet det er dyrt.

Han uttrykker at han er veldig frustrert på grunn av feilende disker og da er det kanskje ikke bare "trygghet" han søker... kjøper TS flere vanlige disker for å kjøre i RAID og de begynner å knitre å gi ulyder fra seg hjelper det lite på frustrasjonen at all data er trygg.

Uten tanke på kostnader er SSD det tryggeste å beste valget og når TS sier samme hvilken pris er det det som jeg anbefaler.

Neste steg på kostnadssiden vil være ditt forslag... men han utsetter seg for enda større risiko for feilende disker da han må kjøpe flere.

Lenke til kommentar

Det han er frustrert over er vel det han leser på komplett, ikke at diskene hans i seg selv skal feile.

Og en ssd kan jo like lett dø den også.

Frustrert er vel frustrert... føler man seg usikker er det samme hvor den følelsen kommer fra.

SSD kan dø den også... men ikke like lett, langt i fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...