Budeia Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Nå er det 750 000 frø i frølageret på Svalbard. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.10924048 Disse frøene er fra matplanter, og skal kunne hentes ut i krisetilfeller for å gjenopprette plantenes eksistens. Jeg går ut i fra at frøene i tilfelle skal hentes ut for å bli sådd. Nå skjønner ikke jeg helt hvordan denne banken fungerer, men all min kunnskap om frø og korn tilsier at de mister spireevnen i løpet av sesongen. Hvis man f.eks. sår plenfrø som er flere år gamle, vil de ikke spire. Hvordan fungerer det da med dypfryste frø på 18 minusgrader i hundrevis av år? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Vil tro lagringsforholdene (temperatur og luftfuktighet) er av vesentlig betydning. Ut fra artikkelen virker det som temperatur under frysepunktet er av avgjørende betydning, og at permafrosten som sikrer kuldegrader selv ved lengre strømbrudd er en vesentlig grunn til at lageret ligger der det ligger. Dansk wikipedia har en forholdsvis grei artikkel om emnet, fant jeg ut etter litt research... Vanlige grasfrø (inkl. plenfrø) holder seg også noe lenger enn en sesong; ordinær "holdbarhet" er to år (dvs siste salgsdato ca. to år etter pakking), men sekker med forlenget holdbarhet enda ett/to år til, etter nye tester som viser at spireevnen fremdeles er tilfredsstillende, er helt vanlig å komme borti. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå