Gå til innhold

Bestille bilder


Anbefalte innlegg

Hei igjen,

 

Bestilte noen bilder i 10*15 som en test fra fotoknudsen. De kom tilbake i dag og du verden, jeg ble skuffet. Lys skarp rød ble til donkel mørk rød, alle fargene var veldig blasse. Kan ikke skjønne jeg har klart å gjøre noe feil.

 

-Kalibrert skjerm

-ekporterte ut i fra LR i SRGB-Glossy

 

Jeg brukte chatten hos fotoknudsen for å forsikre meg at det ikke ble lagt til noe autofarger, det skulle i såfall dukke opp på bestillingsside "C" om det var et valg. Dette så jeg ingenting til da jeg kom dit og bestilte derfor i god tro. Etter litt googling nå, var det en som skrev et sted at han hadde gitt opp å bestille derfra fordi "autofarger" var så godt gjemt bort at en ikke klarte å huke det av.

Noen med erfaringer omkring dette? Jeg misstenker at det har skjedd noe automatikk her....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser noen på foto.no anbefaler http://www.akernettfoto.no

 

Noen som vet om det blir lagt på autofarger her? Det er noe som heter fargefilter under bistilingen, men om jeg skrur av den blir det bare svart/hvitt, så da ser det ut til at fargefilter må være huka av for å få fargebilder. Men vet ikke om det i tillegg blir lagt på autofarger ved denne innstillingen.....

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har formatert pc og kalibrert skjermen på nytt. X-RITE.

 

Men jeg lurer på om dette ble riktig. Justerte kun Brightness og ikke contrast. Henger disse slik i sammen at en kan justere alt på den ene?

 

Nå har jeg brightness på 36

contrast 85

 

Ikke usansynelig at det er riktig? Men stusser litt på at jeg ikke måtte justere begge....?

Lenke til kommentar

Du ønsker antagelig å kalibrere og å profilere skjermen din. Det betyr å skru på skjermen inntil den fungerer optimalt ut fra ett eller annet kriterie (typisk skru ned brightness for å komme nærmere papir), og å gjøre Photoshop/Lightroom/... klar over skjermens virkelige respons.

 

Deretter ønsker du ideelt sett å ha en tilsvarende profil for printeren (dette kan kanskje lastes ned fra hjemmesiden til de du bestiller print fra).

 

Da har Photoshop/Lightroom all informasjonen den trenger for (i prinsippet) å rendre bildet på din skjerm slik at det best mulig ligner sånn som fila vil se ut gjennom den aktuelle printeren (softproof). Da kan du også redigere fila for å se bedre ut på print.

 

Dette er ikke en perfekt vitenskap, og det er mange praktiske fallgruber...

 

-h

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...