Bjerknez Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Bra du er fornøyd med Epson. Har aldri sagt at det ikke er bra Min Pixma Pro-1 koblet jeg til routeren og den funket med en gang. Siden dette er en ren fotoskriver for meg, så har jeg den bare koblet til hoved pc'en med USB. Det enke er ofte det beste. Har en billig laserskriver som jeg bruker til andre utskrifter som er trådløs. Men må man ikke bytte fargepatroner på R3000 hvis man skal skrive ut s/v kontra farge? Eller er det slutt på det? Lenke til kommentar
tow Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Min Pixma Pro-1 koblet jeg til routeren og den funket med en gang. Siden dette er en ren fotoskriver for meg, så har jeg den bare koblet til hoved pc'en med USB. Det enke er ofte det beste. Har en billig laserskriver som jeg bruker til andre utskrifter som er trådløs. Men må man ikke bytte fargepatroner på R3000 hvis man skal skrive ut s/v kontra farge? Eller er det slutt på det? Har en LBP5100 laserskriver som brukes til alt annet, er helt topp, men kunne faktisk ikke kobles til printserver, måtte kjøpe internt kort som kostet flesk. R3000 har 9 patroner, som dekker alle mulige typer utskrifter. Eneste er at den selv bytter patroner og forbruker en del (vet ikke hvor mye) blekk når man bytter mellom blank og matt utskrift. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Har hørt noen rykter om det ja. Pixma Pro-1 har egne blekktanker til alle typer utskrifter (12stk.) og er ikke nødt til å "bytte" på blekkpatronene. Dessuten så er vel Pro-1 sine blekkpatroner større (36ml.)? Lenke til kommentar
tow Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Har hørt noen rykter om det ja. Pixma Pro-1 har egne blekktanker til alle typer utskrifter (12stk.) og er ikke nødt til å "bytte" på blekkpatronene. Dessuten så er vel Pro-1 sine blekkpatroner større (36ml.)? Stemmer det, R3000 sine er 25,9. Pro-1 ser ut til å være en veldig god skriver. Jeg skriver ikke ut mer enn at forbruket er godt overkommelig, så velger jeg heller å skrive ut med maksimal kvalitet og ikke bry meg om et evt tap i bytte matt/blankt. Har ikke klart å finne noe data på hvor mye som går med når den bytter patroner. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. mars 2013 Del Skrevet 15. mars 2013 Uansett er nok forskjellen et vanlig menneske ser på utskrift svært liten mellom disse to og det hele koker nok ned til små nyanser etc. Det er ikke mer enn ca. 1mnd. siden jeg var totalt blank og helt uviten på hjemmeutskrift og profiler. På under en uke forsto jeg sammenhengen og etter kjøp av ny skjerm, kalibrator og Pixma Pro-1 så blir utskriftene mine HELT identisk med det jeg ser på skjermen. Jeg klarer faktisk ikke å se forskjeller, selv når jeg leter etter feil. Forutsetter så klart at man ser på utskriften i samme lys som skjermen er kalibrert for. Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Uansett er nok forskjellen et vanlig menneske ser på utskrift svært liten mellom disse to og det hele koker nok ned til små nyanser etc. Jeg har vurdert slike semiproffe skrivere et par ganger for å få A3, men endt opp med ikke å kjøpe fordi jeg ikke skriver ut nok. Konklusjonen av alle seriøse tester jeg har sett er at Canon og Epson stiller veldig likt mht bildekvalitet. HP var med for noen år siden, men ser ut til å ha trukket seg ut fra dette markedet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Tro meg... Med "riktig" skriver, skikkelig kalibrert skjerm og kunnskap om profiler etc. vil gi deg lysten på og skrive ut selv Nå er jo uansett ikke en skriver i den klassen noe supplement for fremkalling av 100+ feriebilder. Det blir for dyrt i forhold (men bedre), men til "godbildene" vil en slik skriver gi deg noen aha opplevelser Hadde jeg hatt en bunnløs lommebok så hadde jeg kjøpt meg A2/A1 skriver, men det får heller komme på sikt. A3+ gir meg de størrelsene jeg vil ha foreløpig. Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Med "riktig" skriver, skikkelig kalibrert skjerm og kunnskap om profiler etc. vil gi deg lysten på og skrive ut selv Jeg har kanskje ikke "riktig" skriver, men den er helt OK (R800-nivå) så det er ikke det som hindrer. Kalibrering har vært på plass rundt ti år. Problemet er mer hvor gjøre av store fine utskrifter. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 (endret) Her er mine erfaringer og synsing. Farger er vanskelig. Hvis du vil unngå problemet så bruk sRGB hele veien. Da mister du noe, men du tjener også tid som du f.eks kan bruke til å ta bedre bilder. De fleste skjermer er en tilnærming til sRGB (eller tilbyr en slik modus i menyen). De fleste utskriftstjenester antar at bildene de får inn er sRGB. Etc. sRGB er minste felles multiplum, og det konsument-verden jevnt over bruker. Nuvel. Jeg har et par Dell-skjermer (u2711s wide-gamut og en eldre 20" sRGB). Disse har jeg kalibrert og profilert med et x-rite i1 display pro kolorimeter (x-rite burde tas med bak vedskjulet og gis en omgang ris for de forvirrende navnene og nettsidene sine. Produktene er dog gode). Kalibreringen gjør at man kan få "fornuftig" lysstyrke, hvitbalanse etc, ting som helst stilles i selve skjermen. Profileringen gjør at Lightroom får kunnskap om skjermens målte egenskaper, og kan bake dette inn i rendringen sin. http://www.xrite.com...ew.aspx?ID=1454 Jeg har en x-rite colorchecker passport som lar meg profilere kameraet mitt under en gitt belysning. Det betyr at jeg ikke er avhengig av Adobe/Canon sine profiler. Integrasjonen med Lightroom er veldig smertefri, og jeg har 3-4 profiler som jeg veksler mellom (jeg skyter ikke passporten hver gang jeg bruker kameraet) http://xritephoto.co...ew.aspx?ID=1257 Jeg har en Canon pixma 9000 mk2 skriver. Canon har profiler for sine egne paper, og seriøse papir-produsenter har profiler for akkurat denne skriveren. Jeg har ikke vurdert å lage egne profiler, i følge endel eksperter så er det vanskelig å overgå proffene. http://www.canson-infinity.com/en/icc_choice.asp I Lightroom 4 så kom det en "softproofing" modus, hvor du kan la skjermen emulere print. Siden skjerm og printer/papir er vel beskrevet og begge deler er tilgjengelig for Lightroom så kunne man vente at softproof var en tett match med faktisk utskrift. Det er det ikke hos meg. Det er en forbedring, men både farger og gamma oppleves forskjellig. En mulig grunn til dette er at jeg ikke har målt/kjent belysning når jeg ser på utskriftene mine. Jeg er ikke villig til å gå så langt. Seriøse foto-tjenester bør tilby profiler for sine utskrifter som du kan bruke på samme måte i f.eks Lightroom. Jeg vet ikke hvor gode disse profilene er, eller hvilke resultater du kan vente. Et godt tips lengre opp i tråden var å passe på å skru av "tilpass bildene for meg", for da er all bets off. Kanskje må man vente at color-management bare bringer deg et stykke på veien. Hvis du er virkelig kritisk så bør du kanskje skru til ting ser bra ut på skjerm, så skrive ut (mindre utskrifter) på rett papir og fortsette å skru. Så skrive ut full-size utskrift på rett papir og henge på veggen i reell belysning, tenke deg om, og så skru litt til og sende siste versjon til innramming? -k Endret 16. mars 2013 av knutinh Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. mars 2013 Del Skrevet 16. mars 2013 Jeg har kanskje ikke "riktig" skriver, men den er helt OK (R800-nivå) så det er ikke det som hindrer. Kalibrering har vært på plass rundt ti år. Problemet er mer hvor gjøre av store fine utskrifter. Personlig har jeg gått "amok" på Clas'ern vedrørende kjøp ar bilderammer og jeg har skrevet ut og rammet inn snart 40stk. bilder i ymse størrelser som jeg har fyllt opp fotorommet mitt med. Jeg er også medlem i en fotoklubb hvor vi stadig har med utskrifter hjemmefra for evaluering etc. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 Tenkte å bestille er lerret på 40*50. Jeg eksporterer da ut fra LR Jpeg,Srgb, 100% kvalitet og sharpen for glossy papir. Noe mere som må tenkes på? Ser det har blitt diskutert å nedskallere/oppskalere DPI, og 80-90% kvalitet.... Hva er poenget med det, og bør jeg gjøre tilsvarende? Bildet er tatt med en d600 om det har noe å si hvor mange pixler det er? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Tenkte å bestille er lerret på 40*50. Jeg eksporterer da ut fra LR Jpeg,Srgb, 100% kvalitet og sharpen for glossy papir. Noe mere som må tenkes på? Ser det har blitt diskutert å nedskallere/oppskalere DPI, og 80-90% kvalitet.... Hva er poenget med det, og bør jeg gjøre tilsvarende? Bildet er tatt med en d600 om det har noe å si hvor mange pixler det er? Har du nok oppløsning så bruk 300DPI. Dette er uansett ikke nødvendig på lerret da man uansett ikke ser "skavanker" hvis oppløsningen er for liten grunnet papiret med mye struktur. Regn også med at bildet blir mye blassere i virkeligheten (på lerret) kontra det du ser på skjermen. Grunnen har med selve papiret å gjøre. Så når du er fornøyd med bildet slik du vil ha det på skjermen, så ta i litt ekstra med tanke på kontrast. Du slipper og oppskallere bildet ditt så lenge oppløsningen er god nok og det regner jeg med den er fra en D600 i den størrelsen du ønsker. men jeg vil tro at en DPI på rundt 200 (og gjerne litt under også) holder i massevis til lerret. Til glossy utskrift så bør DPI ligge mellom 240-300DPI i mine øyne. Når det gjelder kvaliteten på jpg-filen så anbefaler jeg å la denen stå på beste kvalitet når du skal bestille print. Altså 100%. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Tenkte å bestille er lerret på 40*50. Jeg eksporterer da ut fra LR Jpeg,Srgb, 100% kvalitet og sharpen for glossy papir. Noe mere som må tenkes på? Ser det har blitt diskutert å nedskallere/oppskalere DPI, og 80-90% kvalitet.... Hva er poenget med det, og bør jeg gjøre tilsvarende? Bildet er tatt med en d600 om det har noe å si hvor mange pixler det er? I utgangspunktet så ville jeg ha eksportert i kameraets native oppløsning med moderat eller lite print sharpening. Da er utgangspunktet best for at printe-sjappa kan skalere bildet til hva enn printeren fysisk opererer med, evt output sharpening og kjøre på. Hvis printesjappa er "proff" så kan det hende at de oppgir printerens native oppløsning. Da kan det kanskje gi mening å "printe til fil" med (f.eks) 300 dpi og oppskarpe selv etter smak. Det er fremdeles vanskelig å vite at bildet ikke blir skalert før det treffer papir. Når du skriver ut selv så er det visstnok slik at Canon skrivere jobber med 300/600 dpi mens Epson jobber med 360/720 dpi (i driveren finnes gjerne en "fine" vs "normal" setting). Mange mener at man bør velge 360 eller 720 dpi i utskriften dersom du skriver ut fra Lightroom til Epson siden dette ideelt sett innebærer at Epsons driver og firmware ikke gjør skalering (denne skaleringen er visstnok veldig primitiv - nærmeste nabo eller bilineær). Forskjellen mellom jpeg med 90% kvalitet og 100% kvalitet er normalt visuelt liten, mens filstørrelsen blir kraftig påvirket. Hvis du skal prosessere bildet kraftig (oppskarping, curves/levels etc) så kan det nok bety noe. I dette tilfellet så vil jeg si at det er uviktig om fila er 5 MB eller 25MB så lenge fotosjappa greier å ta imot den. Kjør på. -k Endret 19. mars 2013 av knutinh 1 Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Takker for svar Er det der det står 240 som er DPI? Var visst matt jeg skal eksportere til, hva er passende DPI da? og er det rigktig med pixel pr inch? Kan noen av dere litt lettfattelig forklare dette rund DPI? Endret 19. mars 2013 av D-600 Lenke til kommentar
se# Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Merk at å oppskarpe for glossy når du bestiller lerret er en veldig svak oppskarping. DPI betyr dot per inch hvor inch eller tommer som det heter på norsk er ca 2.5 cm. Dette sier noe om punkttettheten og 300dpi regnes som bra for små utskifter som skal sees på kort avstand. Som knutinh er et en del eksperter som anbefaler å gå for 720 dpi på proffe Epson-skrivere. 720 fordi det er delelig med maks printeropplsøning for Epson og teorien er at LR er bedre til å interpolere enn printerdriveren. Men for denne type optimaliseringer må du vite en del om printeren for å få forbedrigner du kan se med lupe. Jo lengere avstand et bilde skal sees på desto lavere dpi trenger du for at det skal se skarpt ut. Mange hevder de får fine A3-utskrfiter fra 3MP kameraer og det er sikkert korrekt hvis de ser på utskriften fra stor nok avstand. Edit: Ser at du hadde funnet ut at matt er bedre for lerret, du bruker i utganspunktet samme oppløsning for en gitt størrelse uansett papirtype, men du vil ikke ha like stor glede av oppløsingen på lerret. Endret 19. mars 2013 av se# Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 Takk for forståelig svar Sier ikke LR fra om jeg prøver å eksportere et bilde med for "mange" DPI. skrev 2000 der det står 240, og den eksporterte som vanlig....? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Er ikke noe poeng med 2000DPI for det menskelige øye kan ikke se høyere oppløsning enn rundt 240-300DPI uansett. Så du får ikke noe bedre bildekvalitet så vidt jeg vet om du velger DPI over 300. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Det digitale bildet har like mye detaljer og har like mye informasjon uansett hva du inntaster i PPI. Er bildet på 6000x4000 piksler, og du velger "300DPI" (eller rettere sagt 300PPI), så sier du at bildet skal skrives ut i en størrelse på 300 piksler pr. tomme, eller med andre ord at bildet skal skrives ut eksakt 6000/300 = 20 tommer bredt og 13 1/3 tomme høyt , med andre ord 20*2.54 = 50,8 cm bredt og 33,9 cm høyt. Hvis bildet skal skrives ut på en størrelse som er noe annet enn dette, så BLIR det en annen PPI eller skalering av bildet, uansett hva du har "valgt" i innstillingene - enten skal det digitale bildet skaleres til noe annet enn 6000x4000 piksler eller så skal printeren velge en annen PPI enn 300. Typisk er PPI fast på printeren - enten skal du skalere bildet før print eller så skal printeren skalere bildet før print. Det er egentlig bare noe stort poeng å knote med PPI hvis du ønsker at det er deg som skal skalere bildet. Skal du for eksempel printe ut det 6000x4000 piksler store bildet i 60x40cm, og du vet at printeren/trykkeriet bruker for eksempel 300 PPI, og du selv ønsker å skalere bildet, så regner du ut at 60x40cm i 300 DPI blir 300*60/2.54 x 300*40/2.54 = 7087 x 4724 piksler. Så kan du selv skalere opp bildet til denne størrelsen og skarpe det opp etter smak, før du avleverer det til trykkeriet/printeren. Og - det heter forøvrig PPI - Pixels Per Inch, og ikke DPI (Dots Per Inch). De minste punktene printeren kan skrive oppgis i DPI - kanskje har en blekkskriver 7200x4800 DPI, men bildet du mater til printeren skal ha "PPI" som oppskrift til printeren for hvor stort bildet skal skrives ut - hvor mange piksler i bredden på bildet som skal bli en tomme i bredden på papiret. (Mer om DPI vs PPI her). Endret 19. mars 2013 av Trondster Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 19. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2013 Takker for svar, dette var kompliserte greier Jeg lar den stå på 300, da funker det vel til det meste, og som du Trondster sier så blir vel dette justert automatisk der jeg printer ut uansett. Så 300 uansett om jeg skal skrive lerret, glosset papir eller hva, bør vel da være greit kanskje? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Det enkleste er å ignorere PPI - bare levere bildet i maks oppløsning og heller velge hvor stort bildet skal være i cm i det du overleverer det til printeren/trykkeriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå