Gå til innhold

Bestille bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man følger med på forum hvor kalibrering blir diskutert er X-Rite regnet som den beste budsjett kalibratoren.

Spyder blir nesten ikke nevnt av dem som har erfaring med kalibrering hardware/software.

i1 Display Pro med CalMan software regnes som den beste og mest nøyaktige pakken, men i1 Display Pro med standard software fra X-rite er også nøyaktig nok for vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Etter litt googling, :) , kan det virke som at etter kalibreringen er utført blir denne fargeprofilen eller hva det kalles lagt til i en windows mappe under oppstart, slik at denne kalibrerte filen(fargeprofilen) som blir standard, ergo ingenting å forandre på i LR.....?

 

Var snakk om at en ikke trengte å kalibrere skriveren om en slå av "fargedriveren" på åskriveren. Forslag til hvordan dette utføres?

Lenke til kommentar

jeg har en spyder 4 pro. Men jeg blir ikke helt komfortabel med den.. Noen ganger jeg calibrerer så blir fargene helt på trynet, men grufulle fargestikk. Svart blir mørkerødt osv. Selv når den ser ut til å fungere, synes jeg de svart hvitt eksemplene som dukker opp etter calibrering, ser ut som de er bittelitt sepia. Kan dette ha noe med lyset i rommet, eller er det noen annet som gjør det?

 

Og så over til printing. Hvordan setter man opp printeren til å skrive ut akkurat det man ser i LR? Så langt har jeg prøvd en masse tester med alle mulige innstillinger. Og frustrerende nok er det når jeg lar skriveren styre fargene automatisk at resultatet minner mest om det jeg ser på skjermen. Jeg har skrevet ut mange flere testbilder og plagdes masse etter at jeg kjøpte kalibratoren. Ikke akkurat det som var hensikten med den.. :(

Lenke til kommentar

Hvis man følger med på forum hvor kalibrering blir diskutert er X-Rite regnet som den beste budsjett kalibratoren.

Spyder blir nesten ikke nevnt av dem som har erfaring med kalibrering hardware/software.

i1 Display Pro med CalMan software regnes som den beste og mest nøyaktige pakken, men i1 Display Pro med standard software fra X-rite er også nøyaktig nok for vanlig bruk.

 

Hva heter X-Rite som er den beste for justering da?

 

De har jo bare rot på hjemmesidene hva produktnavn angår. ColorMunki wtf? :p

 

Blåser i merke om det er Spyder eller X-Rite sålenge det funker best. Men syntes nå Datacolor virker mye ryddigere og renere i sin produktportefølje og markedsføring.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Jeg kjenner desverre ikke til denne skriveren, men det skal finnes ett sted i driverinnstillingene hvor det står noe slikt som "deaktiver fargestyring" etc.

 

Men det forutsetter jo uansett at skjermen din viser riktige farger og lys, ellers så blir utskriften "feil" uansett :)

 

Hva heter X-Rite som er den beste for justering da?

 

De har jo bare rot på hjemmesidene hva produktnavn angår. ColorMunki wtf?

Jeg bruker "X-Rite i1Display Pro" og den fungerer perfekt.

http://www.japanphoto.no/pantone-x-rite-gretagmacbeth-i1-display-pro

Lenke til kommentar

Jeg kjenner desverre ikke til denne skriveren, men det skal finnes ett sted i driverinnstillingene hvor det står noe slikt som "deaktiver fargestyring" etc.

 

Men det forutsetter jo uansett at skjermen din viser riktige farger og lys, ellers så blir utskriften "feil" uansett :)

 

 

Jeg bruker "X-Rite i1Display Pro" og den fungerer perfekt.

http://www.japanphoto.no/pantone-x-rite-gretagmacbeth-i1-display-pro

 

Er det inne på kontrollpanel-enhetsbehandling du gjør dette?(windows)

Lenke til kommentar

Takker for gode råd BjerkneZ :)

 

Da er programvaren innstallert og kalibrering utført. Profilen ble da hetenes "DEll U2412M.icm", tok navnet til skjermen min.

 

Når jeg går inn på kontrollpanel-fargebehandling, kan jeg der sette hvilken enheter som skal bruke denne profilen. Jeg har ikke testet enda, men her kan jeg iallefall merke av at printeren skal benytte seg av denne og ikke standard som var fra før.

 

Et spm dukket opp. Når jeg nå går inn i LR og ser på bilder som er redigert før kalibrering, ser ikke dette så hakkende gæli ut. Når jeg ser på de samme bildene, men som er eksportert ut fra LR. Og ser på de via Windows fotovisning, ser dette ikke bra ut i hele tatt.Om jeg derimot viser de i "picture Viewer" vises de helt ok, Forslag til hvorfor dette?

 

Og når jeg trykker på knappenene på skjermen, så har den gått fra "standard" til "Custom mode", men lystyrken og kontrast står fortsatt der den gjorde....

 

I programmet kunne jeg se "før-etter". finnes det muligheter når man er inne i feks LR til å vise "før-etter" for å se hva som er forskjellen også inne i LR?

Ettersom de bilden esom fra før var redigert i LR ser såpass bra ut fortsatt er jeg usikker på om denne profilen blir brukt i det hele tatt....

 

Tanker omkring dette?

Endret av D-600
Lenke til kommentar

Hva heter X-Rite som er den beste for justering da?

 

De har jo bare rot på hjemmesidene hva produktnavn angår. ColorMunki wtf? :p

 

Blåser i merke om det er Spyder eller X-Rite sålenge det funker best. Men syntes nå Datacolor virker mye ryddigere og renere i sin produktportefølje og markedsføring.

i1Display Pro og ColorMunki er to forskjellige produkter. De mest ivrige insisterer på at man burde bruke begge to. Men jeg vil tro at det er mer Nerdene som nærmest har farge kalibrering som hobby som synes det er nødvendig.

 

Det jeg leser av erfaringer og tester er at hardwaren fra X-rite er mer nøyaktig og gir jevnt over samme avlesning hver gang mens Spyder Colorimeter kan variere veldig fra gang til gang.

 

Som nevnt tidligere så bruker de fleste CalMan software sammen med i1Display Pro sensoren. Det er et mer avansert software og skal kunne gi mer nøyaktige avlesninger. Men hvor stor forskjell det er mellom CalMan og X-Rite original software er litt vanskelig å få greie på når man leser diskusjonene rundt dette.

 

CalMan softwaren kan i alle tilfelle kjøpes senere som tillegg etter at man har kjøpt og erfart med X-Rite softwaren.

CalMan software kan forøvrig kjøpes til de fleste Colorimeter og Spectrometer.

 

Både X-Rite hjemmesiden og CalMan hjemmesiden er ganske rotete og navigere på med veldig mange forskjellige pakke varianter å velge mellom.

 

Skal prøve å lit "kart informasjon":

Begynner med SpectraCal som lager CalMan software: Begynner her og velger enten Residential & Commercial AV eller Photo & Graphics Professional eller Personal Home Theatre.

 

Photo & Graphics Professional er ganske grei og burde tilfredsstille de de fleste her med en kombipakke til $299 eller bare software hvis man har i1 Display Pro sensoren til $149.

 

Personal Home Theatre har en mer omfattende forklaring. Gå i bunnen på hver side og klikk til neste side. Det er forskjellige lisenserings tilbud for softwaren her, som jeg regner med låser opp utvidelser av softwaren og også tilpasser det for forskjellige sensorer.

Denne siden man eventuelt kommer til viser en oversikt over de forskjellige pakke lisensene.

Detaljerte beskrivelser med linker lengre nede på siden.

 

Som man ser så er det to forskjellige sensor typer; Colorimeter og Spectrophotometer.

 

Jeg hoppet over Residential & Commercial AV, da dette er mye dyrere pakker med en startpris på $1495.

Denne oversikten gir litt peiling på hva de forskjellige software typene støtter av sensorer.

 

X-rite har veldig mange produkter. For folk her på forumet så vil det stå mellom Colormunki vs i1Display Pro.

Hvis man søker litt rundt så vil man finne at i1Display pro sensoren er litt bedre på ren skjerm kalibrering. Mens Colormunki kan både kalibrere skjermer og lage farge profiler fra printet foto papir.

i1Display Pro og Colormunki Display er et Colorimeter.

Colormunki Photo er et Spectrophotometer..

Colormunki Display kan bare brukes sammen med X-Rite software.

 

Noen linker som diskuterer forskjellene: http://photo.net/dig...om-forum/00aBaC

http://www.avsforum....-i1-display-pro

Ellers er det bare å google Colormunki vs i1Display Pro.

Når man ser referanser til D3 sensorer så er dette den nye i1Display Pro, i motsetning til de eldre versjonene av sensoren.

 

Importøren i Norge, Profildata gir litt oversikt over alle X-Rite produktene, og som man ser så er det veldig mange forskjellige (og dyre) pakker som finnes; http://www.profildat.../produkter.aspx

Gå til menyen på venstre side for å finne flere kalibreings produkter fra bl.a. Datacolor/Spyder.

Det finnes også kombinasjons pakker for skjerm kalibrering og papir farge profiler med andre sensorer enn f.eks. Colormunki for dem som printer hjemme og vil legge mye penger i profilering.

 

X-rite ColorChecker Passport sammen med en i1 Display Pro burde gi den beste farge kontrollen fra man tar foto til man har ferdig redigert det på skjermen.

 

Vet ikke helt om dette klargjorde noe særlig.

For å summere; i1Display Pro med X-Rit software, som kjøpes billigst fra Japan Foto, eller i1Display Pro med CalMan software rett fra SpectroCal, er den enkleste og beste løsningen for de fleste.

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan virke som om jeg sliter med det samme som denne karen her:

 

https://foto.no/cgi-...r.cgi?id=661063

 

At de bildene som jeg før kalibreringen ser greie ut i LR, men forjævelig ut i Windovs bildefremviser. Disse ble eksportet ut i SRGB fra LR, så da er det vel Windovs bildefremviser som sliter med fargestyringen etter at jeg kalibrerte, men at det vises riktig i LR?

 

I "print" delen i LR4 kunne jeg velge min kalibrerte profil for print under" color management", men når jeg printer ut på min HP Ennvy 110 blir eksponeringen fin, men feks gult i LR blir oransje på print...

 

Forslag til mine to skisserte problemer?

Endret av D-600
Lenke til kommentar
Høres ut som om du har eksportert bildene i et annet fargerom. Pass på at du har SRGB valgt under eksporten fra LR.

Windows bildefremviser har ikke en egen fargeprofil og derfor må du bruke en annen bildefremviser. Finnes mange der ute som er gratis.

 

Skjedde det samme hos meg og sikkert hos alle andre også.

Lenke til kommentar

Betryggende å høre:)

Noen spesielle programmer du kan anbefale?

 

Dette med at gult blir mere oransje på min printer, er det nærliggende å tro at det er mon printer som er begrensningen, så om jeg bestiller fra en proff aktør vil det ligne mer det som skjermen viser enn det min billige printer klarer?

Lenke til kommentar

Når skjermen din er kalibrert korrekt og du har slått av fargestyringen for skriveren din, så skal fargene på utskrift være ganske lik det du ser på skjermen.

 

Jeg bruker vertfall Faststone Image Viewer.

 

Husk at når du skriver ut fra Lightroom så må du velge riktig profil ved utskrift. Altså papir profil.

 

Bildene som kommer ut fra skriveren skal bli helt likt det bildet du ser i Lightroom når du softproofer bildet med riktig papir profil.

Lenke til kommentar

Dette med at gult blir mere oransje på min printer, er det nærliggende å tro at det er mon printer som er begrensningen,......

Det kan være printeren, men selv enkle blekkskrivere skal kunne gi OK utskrifter. Det er mange som sliter med å få oppsettet helt riktig så oppsettet ditt er også en mulig årsak. Det du kan gjøre er å ta et par bilder som du har testet selv og bestille kopier i en butikk. Da får du sett at bildefilene er OK (eller ikke).

 

Er de ikke OK, må du selvsagt finne ut hvorfor. Er de OK bør du gå gjennom oppsettet ditt en gang til og se om noe er feil. Som flere har påpekt må du passe på at ikke både LR (eller PS) og printeren prøver seg på fargestyring samtidig, det er også viktig å velge riktig profil for papiret du bruker.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...