Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

gtx 580 crash

Anbefalte innlegg

hei!

har hatt min gtx 580 Evga superclocked siden nov. 2011, men for omkring en måned siden begynte den å føre til at skjermen ble svart eller at hele pc-en tok en omstart. Enkelte ganger begynner også viften å gå veldig fort under oppstart, men temperaturen er på rundt 50-60 grader når jeg kommer inn i Windows. Problemet kan oppstå når som helst mens pc-en er på.

Jeg sendte kortet i retur, der fikk jeg tilbakemelding om at det fungerte helt fint, men at et mulig problem kunne være psu.

psu'en jeg har er en Coolermaster Real Power M850

Jeg skjønner derfor ikke at dette kan være problemet da denne skal være bra nok og pc-en har fungert helt fint inntil nå nylig.

er det noen her som har en mulig løsning på problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg er ikke sikker på hva som er galt, men 50-60 grader på skjermkortet når du kommer inn i Windows er helt på jordet. Mine 2 GTX 580 ligger på 30-32 grader når jeg kommer inn i Windows, noe de har akkurat nå. At viften går fort under oppstart er normalt, det gjør mine også, men kun noen få sekunder.

Så jeg vil påstå at hvis du har de temperaturene, da er det noe galt med enten vifte styring, selve kortet eller avlesningen av temperaturene på kortet. Hvilken program bruker du for å sjekke temp på det kortet?

Lenke til kommentar

bruker msi afterburner for å lese av temperaturen på kortet.

jeg tror ikke den hastigheten viften har under oppstart er normal da den først har oppstått nå som jeg har problemer med omstarter(lyden som kommer fra hastigheten er svært høy).

edit: har visst feil opplysninger om kortets temperatur ved oppstart det ligger på 30-40.

50-60 avlesningen er fra et gtx260 som jeg bruker helt stabilt i samme systemet.

Endret av Bullistix
Lenke til kommentar

Husker du hvor varmt skjermkortet var da det var nytt? Jeg hadde msi gtx 580 twin frozr 2, og det ble rimelig varmt. Hva er temperaturen under load? Se om det er mye støv på kjøleribbene. Test kortet i en annen maskin. Prøv med en annen psu hvis du har mulighet for det. Du må bare feilsøke, utelukke hvor det ikke er feil. Til slutt vil du finne ut hva som gir deg problemer.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke temp på kortet når det var nytt, men fant ut at kortet nå ikke takler load i det hele tatt (crasher når jeg starter opp dead space 3 og crasher i wow login). Når jeg satt inn kortet etter at det kom tilbake fra testing hos komplett fikk jeg spilt wow en time før det crashet. det kan derfor tyde på at problemet er varme relatert. Noe som er rart fordi hos komplett testet de kortet med følgende resultat:

Skjermkortet har blitt testet OK.

Kjørt FurMark i over 15 timer samt noen minutter i Heaven. Opplever ingen problemer med system som rebooter her.

Skjermkortet hadde en temperatur på 75 grader på max belastning.

Lenke til kommentar

samye83, hva mener du med rimelig varmt?

Var 40-50 under idle, og ble lett 80 under load(klokket). Lightning kortene dine har bedre kjøling enn de vanlige twin frozr.

TS: Bruk msi afterburner også setter du stock spenning litt oppover. Se om det blir stabilt eller ikke. Jeg hadde et gigabyte 580 som var ustabilt på stock spenning, sendte det inn og fikk et nytt

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...