Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger noe for å være "på" og fremoverlent

d'espresso

Anbefalte innlegg

Jeg er i en jobb der hvor jeg trenger og konstant være "på". Med "på", så mener jeg fremoverlent, engasjert (selv om jeg nødvendigvis ikke er det), "gira" og glad hele tiden. Jeg jobber med tyngre salg. Så er saken den at det ikke alltid er like lett å skru på den bryteren.

Har noen noe forslag på løsning? Jeg kan se for meg at et veldig tidlig stadie i alkohol-rusen er omtrent ønsket mål. Litt om meg i dag: Er i aktivitet regelmessig (uten å trene "hardt" så alt for ofte), spiser greit, tar kosttilskudd og drikker energidrikk.

Noen som har vært borti noe lignende og kan vite hva som funker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koffein bygger kroppen seg opp en toleranse for ganske fort - så når du har helt nedpå 5 kopper kaffe og 3 RedBull om dagen i en uke eller to, har ikke koffeinen noen oppkvikkende effekt lenger. Når du har bygd opp toleranse, blir det slik at du må ha i deg X antall kopper for å havne på det som før var normalnivået ditt.

Det beste er å holde seg i god form, sørge for å få tilstrekkelig søvn, og bruke koffein fornuftig (dersom man vil opprettholde en effekt av det).

Ellers er jeg av den oppfatning at en jobb som krever at man er "på" konstant, raskt vil sørge for utbrente medarbeidere.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

De som er gode selgere tror jeg får mye energi av tilbakemeldingen de får under prosessen, den verbale og ikke verbale energien frem og tilbake i møtet med andre. Det er vel ikke en tilstand en bare kommer i sånn uten videre, det er en energi som hentes ut, altså er salg givende for noen

Endret av festen
Lenke til kommentar

Energidrikker og slikt funker dårlig fordi blodsukkeret kræsjer innen en halvtime.

Har du vurdert tanken at kanskje denne type jobb ikke er for deg?

Stress av denne typen er ikke noe du ønsker å leve med ettersom du blir eldre.

Det som funker best er å trene utholdenhet og sørge for riktig ernæring. Blir du døsig på jobben kan du ta deg en liten joggetur rundt kontorlandskapet, eller ta noen jumping jacks, pushups osv. og en kopp te eller kaffe eller to.

Lenke til kommentar

Energidrikker og slikt funker dårlig fordi blodsukkeret kræsjer innen en halvtime.

Kan du dokumentere dette? Krasjer virkelig blodsukkeret av koffein? Om ikke, hva mener du det krasjer av? Ingen som har sagt at energidrikken skal inneholde sukker. Finnes energidrikker uten sukker vet du.

Lenke til kommentar

De som er gode selgere tror jeg får mye energi av tilbakemeldingen de får under prosessen, den verbale og ikke verbale energien frem og tilbake i møtet med andre. Det er vel ikke en tilstand en bare kommer i sånn uten videre, det er en energi som hentes ut, altså er salg givende for noen

Jeg er i en jobb der hvor jeg trenger og konstant være "på". Med "på", så mener jeg fremoverlent, engasjert (selv om jeg nødvendigvis ikke er det), "gira" og glad hele tiden. Jeg jobber med tyngre salg. Så er saken den at det ikke alltid er like lett å skru på den bryteren.

Har noen noe forslag på løsning? Jeg kan se for meg at et veldig tidlig stadie i alkohol-rusen er omtrent ønsket mål. Litt om meg i dag: Er i aktivitet regelmessig (uten å trene "hardt" så alt for ofte), spiser greit, tar kosttilskudd og drikker energidrikk.

Noen som har vært borti noe lignende og kan vite hva som funker?

Hva med å ta et dypdykk inn i fagfeltet? Les en bok eller fem om salg - driv med egenstudié av salg, salgsteknikker og menneskelig interaksjon ("bøker om sjarm"). Hent ut gode tips fra bøkene og prøv ut disse, notér deg hva som fungerer og ikke fungerer, du kan gjerne føre statistikk også.

Poenget her er å motivere deg selv ved å invistere i det du holder på med. Som bruker "festen" tror jeg at mye av energien kommer fra tilbakemeldinger. Ved å fordype deg selv i faget ved å leke og eksperimentere med salgsteknikker og måle nytten av disse ved statistikk og loggføring vil du effektivt få enda en kilde til tilbakemelding. Du vil få en utvikling og bli bedre. Det er en deilig følelse å bli bedre på det man gjør!

Jeg tror også du vil oppleve det som veldig gøy å holde på med denne prosessen - men det krever da at du fokuserer på prosessen og ikke bare på resultatene. Men det er trossalt salg, så det er viktig å bruke resultatene som en pekepinn på hvorvidt den nye teknikken du prøver fungerer eller ikke!

Kort sagt - Sørg for egenutvikling.

Lenke til kommentar

Er nok riktig mye av det du skriver. Jeg tror en god selger må kunne bevege seg intuitivt i forhold til andre sine forventninger og ha et indre øye for persepsjonen til den andre personen. Være god til å speile kunden og få de til å føle at de får full oppmerksomhet. Jeg tror de beste selgerne har en høy sosial intelligens. Det handler mye om det limbiske systemet, visualisering av situasjonen fra kunden sin posisjon og dynamisk bevegelse i forhold til dette. Skuespillere vil ha noe av det samme. De treffer også utrolig mange mennesker i løpet av et år. Og det er med på å styrke det. Det samme med salg. Erfaring er nok svært viktig.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Tenker litt annerledes enn de andre her.

Hva med å være tydeligere på når du er "på" så er du "på" og når du er "av" så er du virkelig "av!" Fungerer veldig bra for meg. Foreksempel når du kjører bil kan du være av. Da slapper du helt av (helst ikke musikk engang(!) Når du går ut av bilen skrur du knappen "on" og går inn i en boble. På den måten får du minst like mye tid til å slappe av :) Når dette går automatisk blir det veldig naturlig for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...