Gå til innhold

Om å ha den rette innstillingen....

Anbefalte innlegg

Jeg bruker jpg kun i ett tilfelle selv og det er sammen med Olympus E-P3 og Art Filters. Har stort sett på ett Art Filter som kalles Grainy Film1 og ett eksempel på dette er bildet under som ble akseptert av Vogue.it for for en times tid siden. Årsaken til at dette er i jpg og ikke RAW er fordi kameraet lager kun Art Filter bildene i jpg, men samtidig så tar det vare på farge RAW fila slik at man kan bruke fargebilde hvis det fungerer bedre enn sort-hvit.

post-46959-0-23369200-1363476102_thumb.jpg

Eneste som er gjort her er å beskjære såvidt det er samt rette opp bildet manuelt i Lightroom 4.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo absolutt noe du burde gjort selv via råfila!

Ikke bilder tatt med Olympusen - grunnen til at jeg gjør dette er at det filteret emulerer film såpass bra at jeg ikke redigerer disse filene men lar de være det de er. Sparer mye tid og filene er såpass rølpete i utrykket rett fra kamera at eneste jeg stort sett gjør er å rette opp bildene og beskjære før hiver de ut på nettet.

Lenke til kommentar

Ikke bilder tatt med Olympusen - grunnen til at jeg gjør dette er at det filteret emulerer film såpass bra at jeg ikke redigerer disse filene men lar de være det de er. Sparer mye tid og filene er såpass rølpete i utrykket rett fra kamera at eneste jeg stort sett gjør er å rette opp bildene og beskjære før hiver de ut på nettet.

Sånn jeg føler det med filene fra 60d. Skjønner du meg nå ? Uansett skikkelig kule bilder du tar fo2re.

Lenke til kommentar

Ja og nei hehe - dette er kun noe jeg kan gjøre med Olympusen pga resultatet de gir, mens i Nikon land er det redigering som gjelder, men tar ikke samme type bilder med de 2 kameraene. Nikon brukes 95 % på bilder av mennesker pga blitsstyring m.m., mens Olympusen er i hovedsak med rundt utendørs.

Lenke til kommentar

Er visst flere fotografer på vei hit etter at de så bildene jeg har tatt i Hydroparken, er ikke mye industri igjen i det her landet eller eksotiske ferjer/tog som de som er på Tinnoset. Har en serie derfra som skal legge ut bilder fra rundt påsketider.

Lenke til kommentar

Ja vi kommer oss. Bildet av Pinky er muligens en liten smule på den hårde siden, men det er er jo et bilde med smell i.

Det var som svarte! Var det Leisa’en som slo til her.

Som en kuriositet legger jeg her og ut 2 bilder fra min første digitale maskin Olympus c860L med hele 1,3 megapiksler. Det fikk best i test og mest kamera for pengene det året. Mitt filmbaserte Minolta ble da pensjonert og fikk hvile seg.

Ett godt råd er å ikke inngå veddemål på lyse dagen om at du skal ta bedre bilde med ditt systemkamera enn en som utfordrer deg med mobiltelefonenen. Du risikerer å tape.

Legger og med et bilde fra min Nokia x7.

post-296260-0-46245400-1363480279_thumb.jpg

post-296260-0-86591600-1363480311.jpg

post-296260-0-38770300-1363480334_thumb.jpg

post-296260-0-44887200-1363480458_thumb.jpg

post-296260-0-47278600-1363480490_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Som en kuriositet legger jeg her og ut 2 bilder fra min første digitale maskin Olympus c860L med hele 1,3 megapiksler. Det fikk best i test og mest kamera for pengene det året. Mitt filmbaserte Minolta ble da pensjonert og fikk hvile seg.

Ett godt råd er å ikke inngå veddemål på lyse dagen om at du skal ta bedre bilde med ditt systemkamera enn en som utfordrer deg med mobiltelefonenen. Du risikerer å tape.

Hvorfor legger du ut Leica sitt eget produktbilde som "ditt" mobilbilde ?

https://www.google.no/search?q=leica+v-lux+20&hl=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=XZRFUe-zK5GRhQfH8YGYBw&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1347&bih=1011

• Liker 4
Lenke til kommentar

Min mennig er at de bildene du viser her er svært utbrente i himmelen og skarpheten på de gule blomstene ser litt glorete ut (kantene er veldig skarpe og unaturlige) På bildet av gutten ser jeg at kameraet har slitt med de sorte buksene i kontrast til det andre lyse. Ingen konturer i buksene sees og detaljer på skoene til gutten er relativt uskarpe. Men dette er min mening og jeg bruker aldri kameraet i min Galaxy S3 eller i Ipaden til noe annet enn for å vise bilder i jobbsammenheng for rask overføring via SMS. Kan aldri tenke meg å bruke et mobilkamera til bilder jeg skal nyte. Mulig jeg er gammeldags men det blir for enkelt og snevert for min del.

Endret av helge.bringeland
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har helt rett, Helge. I bunn og grunn viser vel bildene hvilken enorm utvikling digitale kamera har hatt på rundt 15 år. Helt voldsomt, og faktisk ganske imponerende utvikling.

Og fortsatt er teknologien bare i barndommen...:-)

Lenke til kommentar

Du har helt rett, Helge. I bunn og grunn viser vel bildene hvilken enorm utvikling digitale kamera har hatt på rundt 15 år. Helt voldsomt, og faktisk ganske imponerende utvikling.

Og fortsatt er teknologien bare i barndommen...:-)

Ja og så setter i alle fall jeg pris på alle de mulighetene for forskjellige innstillinger man selv kan foreta i et moderne systemkamera i forhold til mobilen.

For ikke å snakke om de fantastiske DOF mulighetene f.eks. et fullformats kamera gir med et f1,4 objektiv.

Lenke til kommentar

Ja og så setter i alle fall jeg pris på alle de mulighetene for forskjellige innstillinger man selv kan foreta i et moderne systemkamera i forhold til mobilen.

For ikke å snakke om de fantastiske DOF mulighetene f.eks. et fullformats kamera gir med et f1,4 objektiv.

Vi har alle våre ulike krav og forventninger, enten det gjelder innstillingsmuligheter, DOF, ferdige JPG rett fra kamera, 14-bit ukomprimert RAW, ett -1- bilde av totalt gjennomarbeidet motiv eller fyre løs på serie...+++

Det fine er at vi alle kan velge akkurat det vi liker selv. Hva andre liker og ikke liker er rimelig irrelevant for vår egen fotografering. Vi kan selvfølgelig lære litt av andre, men kan bruke lærdommen som vi vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har alle våre ulike krav og forventninger, enten det gjelder innstillingsmuligheter, DOF, ferdige JPG rett fra kamera, 14-bit ukomprimert RAW, ett -1- bilde av totalt gjennomarbeidet motiv eller fyre løs på serie...+++

Det fine er at vi alle kan velge akkurat det vi liker selv. Hva andre liker og ikke liker er rimelig irrelevant for vår egen fotografering. Vi kan selvfølgelig lære litt av andre, men kan bruke lærdommen som vi vil.

Du har helt rett , det ville jo også vært kjedelig om alle hadde samme kamera og objektiver , samt at vi tok de samme bildene. Hva skulle vi da diskutert :)

Lenke til kommentar

Mest det siste, også Asdic. Det er lenge siden jeg har fått få mye ufortjent oppmerksomhet. :)

Kan ikke være såååå lenge siden, du ble jo medlem her 22 februar. Eller kanskje du mener siden du kalte deg Snekker'n...? :-)))

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...