Gå til innhold

Om å ha den rette innstillingen....


Anbefalte innlegg

Jeg vil her skrive om innstilliger på Nikon. Det forundrer meg at Nikon har så mange valgmuligheter i sine menyer. Det påminner litt om hestekraftkrigen mellom japanske motorsykkeser for 25 år siden, som kun et fåtall forstod noe av.

 

Min D90 var ikke ordenlig skarp. Jeg fixet det på følgrende måte:

 

Gå til SHOOTING MENU og velg VIVID og OK. Trykk til høyre på multibryteren og du kommer til en ny meny. SHARPNESS er satt til 3 som default. Øk den til 9 og OK.

 

Nå vil bildene bli vesentlig krispere og skarpere.post-295294-0-74130000-1361545196_thumb.jpg

 

Good Luck og god week-end. Happy shooting!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv synes jeg det er best å ha sharpness lavt i kamera, og øke det i post (redigering) i ettertid. Da får du sett bildet på stor skjerm, og du får sett hvor mye sharpness som er nødvendig (om nødvendig), du får mer kontroll over bildene du tar.

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Vivid brenner øynene mine.

Velg kompaktkamera hvor alt sånt er skrudd opp som standard.

Speilrefleks krever ofte litt mer arbeid for et fornøyelig resultat.

Skarphet og andre verdier justerer man ut fra hva man tar bilde av, avstand til motivet, lysmengde, ISO-verdi osv.osv.

Derfor er nok dette skrudd ned som standard i kameraet.

 

 

Lenke til kommentar

La bilder være overoppskarpet? Hvorfor det?

 

Oppskarping skal være passe, og ikke for mye. Bildene blir ikke skarpere - det er bare mikrokontrasten som økes, så det skal se "skarpere" ut. På bilder som allerede er skarpe med mye mikrokontrast ser det bare kunstig ut og gir stygge "haloer".

Dessuten gir lavere oppskarping bedre utgangspunkt for etterbehandlingen.

 

Så - sharpness skrudd opp til maks? Nei takk.

 

 

Edit: mer å lese her: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/image-sharpening.htm

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må man være så eplekjekke? Jeg har ikke billdebehandlingsprogram og ser heller ikke behovet, nettopp fordi mitt D90 gir meg muligheter til å foreta justeringer før jeg tar bildet.

 

Blir det for skarpt, kam ekspertene sikkert ordne det også i eftertid.

 

Bildet av skiltene er tatt med D90 og 18-300mm Nikon.

Lenke til kommentar

Du kan skarpe opp i ettertid - det er det å fjerne for mye oppskarping som er vanskelig.

 

Ja, helt enig i at noen er eplekjekke her i tråden - har bare en annen oppfatning om hvilken av debattantene det er.

 

 

Hvis du vil ha skarpere bilder - fjern UV-filter hvis du har det på og velg et annet objektiv - en superzoom som det du nevner her er et av Nikons _minst_ skarpe objektiver.

Endret av Trondster
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Problemet med å la kameraet ta seg av all oppskarping er at bildet gjerne bør oppskarpes i forhold til hvordan det skal brukes. Hvis man tar en fil som er oppskarpet i full størrelse og siden reduserer denne i oppløsning for bruk på web så synes ikke mye av oppskarpingen. Man bør altså skarpe opp bildet etter man har tilpasset oppløsningen på bildet i forhold til web-bruk.

 

Uansett blir ikke bilder tatt med uskarpe objektiv plutselig superskarpe med en innstilling i kameraet eller en runde innom photoshop. Samtidig er ikke viktigheten av et skarpt objektiv så stor i de aller fleste tilfeller, så lenge man ikke skal beskjære mye eller printe stort.

 

Selv tar jeg bare bilder i raw, og etterbehandler bildene mine i lightroom og photoshop. På litt forskjellige måter i forhold til om de skal vises på web eller printes. Da har jeg full kontroll over prossessen, istedenfor at jeg lar kameraprodusenten bestemme hvordan bildene mine skal se ut. Det tar bare et par minutter per råfil når jeg har bygget meg opp en bestemt arbeidsflyt, men det tar såklart en del tid og innsats å lære seg dette fra bunn av.

 

Dette er slik jeg gjør det, og slik jeg blir fornøyd, men det betyr såklart ikke at dette er en fasit. Folk er forskjellige.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Er dette en konkuranse om å være flinkest? Mitt bilde er skarpt nok for meg, til tross for at det er tatt med et uskarpt objektiv i følge Trondster.

 

Det finnes "lemons" blandt alle masseproduserte kameraer og oibjektiver. Jeg hadde et D7000 som backfocuserte med alle mine objektiver og det lot seg ikke justere til tilfredstillende resultat. Det forble ute av fokus.

Lenke til kommentar

Er dette en konkuranse om å være flinkest?

Nei, dette (ut fra førsteposten, i alle fall) later til å være en tråd om anbefalte innstillinger for hva slags innstillinger man bør sette på kameraet sitt. Her anbefales det å sette sharpness opp på maks, og så er det noen meddebattanter som leser dette og påpeker at de mener dette er en dårlig idé - at man på generelle vilkår ikke bør sette sharpness opp på maksimum.

 

Og - det vil jeg definitivt råde brukere til - ikke sett sharpness helt opp på maksimum.

Hvis man setter sharpness opp på maks så er det slett ikke sånn at man "tar mest ut av den skarpheten dyre objektiver kan gi", men derimot at man kan forstyrre bildet med stygge overoppskarpingshaloer.

 

Anbefaler å kikke på linken om oppskarping lenger opp i tråden. Og - gir gjerne tips om hva de forskjellige "mystiske" menyvalgene egentlig gjør og hva de kan brukes til, hvis du er interessert i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva syns du om mitt bilde?

 

Jeg personlig synes bildet er "glorete" og overskarpt, spesielt på de rød feltene på siden av skiltet. (på min skjerm ihvertfall). Men det er jo fint at du har funnet innstillinger du liker. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er negativ til instillingsmulighetene på kameraet dog? Det er jo fint at du kan få det som du vil, og andre kan få det omtrent som de vil?

 

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis DU er fornøyd med bildet og skarpheten uavhengigav hvordan skarpheten har kommet, så er jodet det viktigste.

 

Når du spør MEG om bildet du la ut er bra, så synes jeg ikke det. Det går nok litt på smak ogbehag, men det er alt for mye farger og i mine øyne virker det som om hele bildet har et grønnstikk (uten at det bør være sant)

 

Men poenget er at DU er fornøyd med bildet ditt.

 

Når man kjører opp skarphet på fullt i kameraet så blir bilder "behandlet" i kameraet. Det er altså ikke det bildet som kom gjennom objektivet du ser, men det bildet kameraet gir til deg etter at det har behandlet det.

 

Enkelt, ja, og de aller fleste amatørfotografer er tilfreds med dette. Jeg har selv vert der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...