Gå til innhold

Frigjøring fra betinging


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt endel på hva betinging egentlig er, og hvor betinget vi er i samfunnet vårt. Vi sitter på telefonene konstant, må alltid ha noe og dulle med.. facebook, email, angrybirds, you name it. There comes the question: vil redusert betining føre til større frigjørelse? alle disse duppedingsene, og generelt alt som gjør oss så betninget til stimuli nå - gjør dette oss mindre følelsesfylt og mer ignorant? på mange måter kan mange oss kalle oss selv "stimuli junkier" kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For mye stimuli har bakdeler, men det har alt som det blir for mye av. Her er det mer valg av stimuli som er avgjørende. Wordfeud er et bedre stimuli enn angry birds med tanke på kompleksiteten i tankegangen som kreves. Facebook og twitter kunne nok mange ha fordel av å bytte ut mot cafe-besøk.

 

Jeg tror nok at du kanskje bruker uttrykket betinging litt feil her, men siden jeg er i godt humør i dag så legger jeg godviljen til. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis man klarer og gidder å fjerne seg fra alt som fanger oppmerksomheten vår i konsumsamfunnet - først da får man øye på hva både fri vilje og personlig frihet egentlig betyr for en selv, og øket livskvalitet.

 

Anbefales varmt!

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

For mye stimuli har bakdeler, men det har alt som det blir for mye av. Her er det mer valg av stimuli som er avgjørende. Wordfeud er et bedre stimuli enn angry birds med tanke på kompleksiteten i tankegangen som kreves. Facebook og twitter kunne nok mange ha fordel av å bytte ut mot cafe-besøk.

 

Jeg tror nok at du kanskje bruker uttrykket betinging litt feil her, men siden jeg er i godt humør i dag så legger jeg godviljen til. ;)

 

Hehe ja finnes jo god og bra betinging ja :) jeg bare vet at økt betinging fører blant annet at mange blir utoldmodige, ikke det at det er bra med BRA betninging, men samtidig, når du er fant til å tulke med noe hele tiden, går det fort over feks toldmodighet. Imediate gratifcation er stikkordet :) tenker også at det går utover toldmodigheten, man vil ha ting gjort FORT! ofte. kommentarer?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Typisk trekk ved "adhd-samfunnet" vårt - folk jages opp og jager hverandre opp, og gjerne bare for overfladiske øyeblikk og enda tettere avhengighet til ting .... Alt skal skje nå!!! Ferdig med en opplevelse, og dermed er det å mase om å få en ny rush - ikke så ulikt vanlige narkomane surrehuer

Lenke til kommentar

Ja, hva slags stimuli hadde folk før i tida? Et vikingskip som kom tilbake fra tokt, et omreisende teater på martn, en farende fant, et kirkeorgel, en spellemann?

 

Våre høyteknologiske dingser handler ikke bare om stimuli, det handler også om status. Grunnen til at mange kjøper og bruker tid på dingsene er at de vil henge med. De vil følge strømmen og vise at de har råd og er kule nok. En viktig del av opplevelsen er å vise fram duppeditten til andre, og skryte av den.

 

Hylland-Eriksen har skrevet en bok om hvordan teknologien har skapt en spesiell form for utålmodighet. http://folk.uio.no/geirthe/Tyranni.html

Lenke til kommentar

Hehe ja finnes jo god og bra betinging ja :) jeg bare vet at økt betinging fører blant annet at mange blir utoldmodige, ikke det at det er bra med BRA betninging, men samtidig, når du er fant til å tulke med noe hele tiden, går det fort over feks toldmodighet. Imediate gratifcation er stikkordet :) tenker også at det går utover toldmodigheten, man vil ha ting gjort FORT! ofte. kommentarer?

Høres mye ut som synsing.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...