Gå til innhold

PlayStation 4 takler 4K

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

PS4 støtter for video, mao, det er på tide å finne seg en ny TV? Om spillene er i 4K bryr jeg meg ikke så mye om (ennå). Men jeg vil gjerne ha 4K blåstrålefilmer på en 4K TV. Fortsetter Sony sin multimediatrend så blir neste TV og mobil fra Sony. Dog det er fire år til ny mobil og 6 år til ny TV...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du tror folk flest ikke klarer å skille 4K fra 1080P på en 4K skjerm?

Regner med at en 4K skjerm er "litt" større enn en gjennomsnittsskjerm er i dag.... håper du har tatt det i beregningen når du påstår at folk flest ikke får med seg forskjellen.

4K har 4 ganger så mye piksler som 1080p, og de eneste som ser nevneverdig forskjell er de med perfekt syn, eller de som sitter med nesa oppi TV'en.

Det alle vil legge merke til er den reduserte kvaliteten på modeller, teksturer, lyseffekter osv som de må ha for å klare å rendre spillet i 4k-oppløsning.

Nesten alle de nyeste spillene til PS3 og Xbox 360 er rendret i 720p eller mindre og så oppskalert til 1080p, og det er tydelig at spillutviklerne har kommet frem til at helhetsinntrykket av spillet blir bedre når oppløsningen er lavere mens andre grafiske elementer ser bedre ut.

Det er klart 4K hadde vært bedre enn 1080p, men det er ikke nok kraft i dagens maskinvare til å støtte dette uten å måtte ofre for mye i bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Har 55 tommer lcd skjerm med aktiv bak-led belysning. Og i sitter 4,5 meter ifra skjermen og jeg må skru ned oppløsningen til 1360x768 for ellers blir skrift i vindows og nettleser i minste laget, for lesning. ved 1080p

Så ef skjønner ikke vitsen med 1080 på mobil hehe

Lenke til kommentar

Har 55 tommer lcd skjerm med aktiv bak-led belysning. Og i sitter 4,5 meter ifra skjermen og jeg må skru ned oppløsningen til 1360x768 for ellers blir skrift i vindows og nettleser i minste laget, for lesning. ved 1080p

Grunnen er enkel... høy oppløsning vil si at man ikke ser piksler noe som ihvertfall jeg synes er ett tegn på "dårlig kvalitet"

For eksempel.... for en spesiell oppløsning så fungerer en skriftstørrelse helt perfekt men det er ikke alltid vil ha akkurat den størrelsen.

Har man veldig lav oppløsning på skjermen så vil en annen skriftstørrelse se rar ut fordi skriftstørrelsen ikke passer oppløsningen og man må runde opp eller ned til nærmeste piksel.

Har man veldig høy oppløsning så vil det være en piksel som passer nesten uansett skriftstørrelse... litt kronglete skrevet men håper du forstod.

Lenke til kommentar
Så du tror folk flest ikke klarer å skille 4K fra 1080P på en 4K skjerm?Regner med at en 4K skjerm er "litt" større enn en gjennomsnittsskjerm er i dag.... håper du har tatt det i beregningen når du påstår at folk flest ikke får med seg forskjellen.
4K har 4 ganger så mye piksler som 1080p, og de eneste som ser nevneverdig forskjell er de med perfekt syn, eller de som sitter med nesa oppi TV'en. Det alle vil legge merke til er den reduserte kvaliteten på modeller, teksturer, lyseffekter osv som de må ha for å klare å rendre spillet i 4k-oppløsning. Nesten alle de nyeste spillene til PS3 og Xbox 360 er rendret i 720p eller mindre og så oppskalert til 1080p, og det er tydelig at spillutviklerne har kommet frem til at helhetsinntrykket av spillet blir bedre når oppløsningen er lavere mens andre grafiske elementer ser bedre ut. Det er klart 4K hadde vært bedre enn 1080p, men det er ikke nok kraft i dagens maskinvare til å støtte dette uten å måtte ofre for mye i bildekvaliteten.

Det er her du har feil, antagelig har du aldri sett en 4k skjerm enda. Så sony sin nyeste 4k i Kina og kvaliten var bokstavelig talt fortryllende, jeg ble hekta å loopet demo videoen deres flere ganger. Alle de hundrevis av 1080p skjermene rundom vaert utrolig kjedelige. Bestemte meg for å ikke skaffe ny tv foer jeg har råd med 4k.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min PS3 for 6500 kr, mener veiledende pris var 7000 kr.

Som jeg skrev i ett tidligere innlegg hadde PS3 stor drahjelp av Blu-Ray siden frittstående spillere kostet like mye og med PS3 fikk man Blu-Ray spiller på kjøpet i tillegg til konsollen.

7000 kr blir litt for mye for PS4 mener jeg... sa 4000 kr tidligere men kan strekke meg til at rundt 5000 kr kan være en ok lanseringspris.

Jeg skjønner ikke hvorfor en konsoll basert på AMD-hardware nødvendigvis skal melkes like hardt i starten som det var med PS3. Dette taper de forsprang på!

Tenk alle de land som har opplevd finanskrisen noen hakk hardere enn oss. Nei, jeg tenker at Sony heller bør legge fokus på å tjene inn hardware'n noe mer over spilltitlene som kommer!

Lenke til kommentar

Det går jo an å bruke flere piksler til å vise bokstavene da vel. Slik at alt bare ser mer "smooth" ut. :w00t:
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor en konsoll basert på AMD-hardware nødvendigvis skal melkes like hardt i starten som det var med PS3. Dette taper de forsprang på!

Tenk alle de land som har opplevd finanskrisen noen hakk hardere enn oss. Nei, jeg tenker at Sony heller bør legge fokus på å tjene inn hardware'n noe mer over spilltitlene som kommer!

Melkes de like hardt hvis prisforskjellen er 2000 kr.... det klarer ikke jeg se.

Lenke til kommentar

Greit at man har en viss prisstigning. Håper likevel Sony lærte av PS3 sin høye introduksjonspris. Hvorfor skal det måtte melkes så hardt i starten alltid, og er det virkelig lønnsomt å gjøre det slik med gamer-markedet?

Er ikke antall brukere i gamer-markedet ganske stort, og vil ikke kr 5 ekstra per spill fort betale inn noe dyrere hardware for å ta et lavt tall?

Hvorfor kan ikke introduksjonsprisen være f.eks. kr 2500,- med litt færre bundlede spill. Og heller gi en introduksjonsrabatt på la oss si 5 spill som man kan velge fritt eller noe sånt. Nå har jeg lite greie på hva den utpekte AMD-CPU vil koste. Tradisjonellt har AMD hatt relativt lav pris i forhold til konkurrentene mangen ganger. Poenget må jo være å få ut flest mulig konsoller, og ikke sitte med et forsteinet sinnelag hvor man skal melke i det lengste. Hvorfor ikke heller finne et prisleie å melke per spilltittel som alternativ?

Lenke til kommentar

Greit at man har en viss prisstigning. Håper likevel Sony lærte av PS3 sin høye introduksjonspris. Hvorfor skal det måtte melkes så hardt i starten alltid, og er det virkelig lønnsomt å gjøre det slik med gamer-markedet?

Er ikke antall brukere i gamer-markedet ganske stort, og vil ikke kr 5 ekstra per spill fort betale inn noe dyrere hardware for å ta et lavt tall?

Hvorfor kan ikke introduksjonsprisen være f.eks. kr 2500,- med litt færre bundlede spill. Og heller gi en introduksjonsrabatt på la oss si 5 spill som man kan velge fritt eller noe sånt. Nå har jeg lite greie på hva den utpekte AMD-CPU vil koste. Tradisjonellt har AMD hatt relativt lav pris i forhold til konkurrentene mangen ganger. Poenget må jo være å få ut flest mulig konsoller, og ikke sitte med et forsteinet sinnelag hvor man skal melke i det lengste. Hvorfor ikke heller finne et prisleie å melke per spilltittel som alternativ?

Melke markedet... ja, PS3 var dyr men den ble vel uansett solgt med tap.

Det du ber om er at Sony sponser oss kunder enda mer...

http://www.tu.no/tester/2009/08/25/fortsatt-ps3-tap-for-sony

Du bør virkelig sjekke fakta før kommer med slike påstander om at Sony melker kundene sine... det er heller motsatt!!

Lenke til kommentar

Det blir vel uansett feil å kalle noe for melking fordi det er dyrt... Melking er når et firma drar et konsept langt lenger enn det burde for å spare penger ved å slippe å begynne på et nytt prosjekt.

Skal man kalle PS3 for en melkeku så ville det vært det faktum at de lagde flere forskjellige modeller av det samme prinsippet, samt vente lenge til neste konsoll. Dog er det helt normalt i denne bransjen, så det blir vel litt feil også i denne sammenheng å referere til melking.

Dog forventer jeg at PS4 blir en del rimeligere. Når PS3 ble lansert så kom den med en Blu-ray spiller som i seg selv kostet flere tusen kroner, og en helt ny egendesignet prosessor. Mens PS4 ikke kommer med noen fancy maskinvare. En forholdsvis "vanlig" og økonomisk korrekt CPU fra AMD, og Blu-Ray spiller som ikke koster mer enn et par hundrelapper i disse dager. Ja, det er ikke noe banebrytende eller spesielt maskinvaremessig. Så prismessig så synes jeg en lanseringspris over 4500kr blir for drøyt, og at prisen burde havne rundt 3500-4000kr etter noen uker, og tipper som flere andre har hintet til, at vi får se en pris rundt dette.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det blir vel uansett feil å kalle noe for melking fordi det er dyrt... Melking er når et firma drar et konsept langt lenger enn det burde for å spare penger ved å slippe å begynne på et nytt prosjekt.

Skal man kalle PS3 for en melkeku så ville det vært det faktum at de lagde flere forskjellige modeller av det samme prinsippet, samt vente lenge til neste konsoll. Dog er det helt normalt i denne bransjen, så det blir vel litt feil også i denne sammenheng å referere til melking.

Dog forventer jeg at PS4 blir en del rimeligere. Når PS3 ble lansert så kom den med en Blu-ray spiller som i seg selv kostet flere tusen kroner, og en helt ny egendesignet prosessor. Mens PS4 ikke kommer med noen fancy maskinvare. En forholdsvis "vanlig" og økonomisk korrekt CPU fra AMD, og Blu-Ray spiller som ikke koster mer enn et par hundrelapper i disse dager. Ja, det er ikke noe banebrytende eller spesielt maskinvaremessig. Så prismessig så synes jeg en lanseringspris over 4500kr blir for drøyt, og at prisen burde havne rundt 3500-4000kr etter noen uker, og tipper som flere andre har hintet til, at vi får se en pris rundt dette.

Tipper en pris i USA på 600 dollar som direkte regnet vil bli ca 3500 kr i Norgen, reell veiledende tipper jeg vil bli ca 5000 kr men utsalgspris nok vil bli 4000-4500 kr.

Tror jeg treffer rimelig bra på prisen da...

Lenke til kommentar

Det er blitt indikert at prisen vil ligge rundt $400, så tipper en norsk pris på 3600.

Høres litt for godt ut til å være sant men håper så klart i det ytterste... virker uansett lite trolig når man ser på PS3 prisene i dag. At den kommer under 4000 kr i utsalg ved lansering er noe jeg tviler på.

Lenke til kommentar

Høres litt for godt ut til å være sant men håper så klart i det ytterste... virker uansett lite trolig når man ser på PS3 prisene i dag. At den kommer under 4000 kr i utsalg ved lansering er noe jeg tviler på.

Kanskje, men trur prisen på PS3 i dag er såpass "høg" endå fordi dei ikkje har hatt nokon spesiell grunn til å senke prisen noko spesielt meir. Folk kjøper jo maskina uansett.

Lenke til kommentar

Kanskje, men trur prisen på PS3 i dag er såpass "høg" endå fordi dei ikkje har hatt nokon spesiell grunn til å senke prisen noko spesielt meir. Folk kjøper jo maskina uansett.

Såpass høy?

Jeg synes PS3 prisen er langt fra høy ihvertfall.

1500 kr hvorav 300 kr er moms til staten gir en pris på 1200 kr.

Trekker man fra Fortjeneste til selger, frakt, pakking, etc så klarer ikke jeg se for meg at prisen på PS3 er høy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...