Gå til innhold

Noen som har erfaringer med RC-helikopter med kamera

Prins Mild

Anbefalte innlegg

Har behov for å filme enkelte ting som ligger lite tilgjengelig fra bakken, og lurer på om jeg skal skaffe meg et helicam, RC-styrt UFO eller annen dings som kan fly oppe i lufta og filme. Ser det finnes mange løsninger der ute, alt fra rimelige RC-helikoptere til 500 kroner til avanserte gyrostyrte UFO'er med mulighet for å feste kamera på.

Eneste krav jeg egentlig har, er ønske om live streaming mot skjerm på bakkenivå, og høyest mulig kvalitet i forhold til pris.

Noen som har erfaringer med slikt? Trenger å vite litt mer om

• Kvalitet på video (detaljnivå, snø, sluring under bevegelse etc)
  • Stabilitet på flyving
  • Batteritid / mulighet for å få tak i flere batterier
  • Batteritid med og uten filming
  • Stabilitet på flyving
  • Hva skjer hvis helikopteret kommer ute av syne?
  • Lokalisering ved flystyrt (GPS-sender etc)

Eks hva er forskjellen på disse?

1. http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?template_file=product.html&artnr=510332
  2. http://www.smafly.no/radiostyrt-hobby/rc-hobby-og-lek/rc-helikopter/twister-helicam-m/lys-rtf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et multicopter vil være å foretrekke til filming, siden lastevnen er større, det er mer stabilt samt lettere å manøvrere. Det meste du lurer på bunner i grunn ut i hvor mange penger du ønsker å legge i dette. For brukbar foto/videokvalitet samt FPV-utstyr går det fort noen tusenlapper. De du linker til der ville jeg nok ikke vurdert å kaste bort noen penger på. Med Twister-helikopteret får du heller ikke overført noe video direkte til en skjerm. Disse koax-helikoptrene fungerer også kun når det er så godt som vindstille.

Vil anbefale deg å besøke Modellflynytt.no og FPV.no. I tillegg kan det være greit å lese dette så du er obs på reglene rundt dette. F.eks. så skal det for all fotografering fra lufta innhentes tillatelse fra NSM (med unntak av fotografering fra rute/charter/taxifly).

http://nrkbeta.no/20...vlig-spionasje/

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Korrekt som >Jonas< sier. Styr unna de helikopterene du ser på. Legger du på et par gram ekstra vekt, så styrter dem med en gang. :)

Du er ute etter et multikopter. Du må også legge inn noen tusen kroner for at du skal få noe ordentlige greier. Har du et solid budsjett?

Avhengig av avstand, så vil du mest sannsynlig ikke få noe bedre kvalitet enn 640x480~ oppløsning. Men du kan feks bruke et Gopro kamera som tar opptak i 1080p, samtidig som den sender deg live feed med 640x480~ oppløsning, evt tilsvarende kameraer.

Multikopteret er de farkostene med best stabilitet (mtp budsjett).

Avhengig av hvilken "Main kontroller" (Hjerne) på helikopteret du kjøper, så kan det skje forskjellige ting om helikopteret går ut av rekkevidde.

På mitt, om jeg mister signalet, så kjører helikopteret automatisk hjem igjen, noe som er veldig praktisk.

Si litt mer info om budsjett, så kan jeg forklare mere i detalj på hva du "bør" handle.

Men: Det vil koste deg noen tusen.. Dog absolutt verdt alle pengene.. ;)

Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg er fullt klar over at man får bedre kvalitet ved å sette inn eget kamera og at de dyrere helikopterene har bedre løftekapasitet og stbilitet i dårlig vær.

Mitt bruk skal primært være å få oversikt over et lite skogstykke jeg eier, hvor det er ulent å komme seg frem. Noen personer er i så måte ikke berørt så så kravene til personvern og tillatelser tror jeg vil være begrenset i så måte.

Kvaliteten behøver derfor ikke være så høy, men det er jo litt kjedelig hvis detaljene blir uskarpe og nesten borte ved snø etc. Jeg skal på ingen måte tjene penger på dette. Vil holde meg på innkjøp maks 2-3000,- inkl. alt. Er behovet større, vil jeg nok kontakte noen som gjør slikt profesjonelt.

Et helikopter som returnerer til basen hvis signalet blir borte hørtes imidlertid fristende ut...

Hva med evt. Parrot AR.Drone 2,0 som filmer i HD?

Lenke til kommentar

Hva med evt. Parrot AR.Drone 2,0 som filmer i HD?

Den har en rekkevidde på rundt 50-75 meter. Den styres ved hjelp av iPad eller iPhone over wifi, noe som er veldig dårlig.. :)

Kjøper du deg en ordentlig kontroll så får du fort 1km+ rekkevidde.

Du får nok lett et multikopter til rundt 3000kr, men med radio, kamerautstyr osv, så blir det fort litt lite budsjett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har erfaring med det silverlight. Tar helt ok film, mulighet for å styre om du skal ta film/bilde fra kontrollen, den har til og med live sending slik at du kan se det kameraet ser på kontrollen.

Men, det er for svakt. Hovedrotoren er helt grei, kunne vært litt kraftigere men helt ok. Men halerotoren er for svak. Kommer du et par meter over bakken eller med en veldig svak vind så klarer ikke halerotoren å gi nok kraft til å styre. Så helikopteret går sakte men sikkert en vei uten at du klarer å gjøre noe med det.

Enig med de andre, invister i en quad (eller hexa...). Jeg har en v929 (riktignok uten kamera... en liten quad) som flyr utrulig bra. Har bestilt et kamera som jeg kan feste på, ikke noe avansert men et lite keychain kamera.Total kostnad på quad + kamera er ca 300 kr.

Kan tenke meg jeg kan ta en helt grei film med den kombinasjonen. Kan gi tilbakemelding med film om ønskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg utforsket SilverLit, og kan bare konstatere at dette ikke er noe til mitt formål.

Det er umulig å navigere med når det kommer 4-5 meter i høyden, i hvert fall med tanke på filming. Det havnet også oppe i et tre og innenfor et gjerde med høye elektriske tråder.

Tror jeg derfor må begynne med et litt større helikopter som flyr stabilt og som man kan finne igjen eller som flyr tilbake når det mister kontakt med senderen eller går tom for batteri. Et keychain kamera er sikkert bra non mht kvalitet. Det blir jo lenger lyst ute nå fremover!

På SilverLit kan man ikke bytte batteri, og det tar 60 minutter å lade. Et helikopter med mulighet for å bytte batteripakke slik at man kan fly mer er derfor av interesse.

Lenke til kommentar

Synd jeg såg tråden for sent. Håper på svar i en annen tråd om "oppgradering" av silverliten. Helikopteret er helt kurant, hadde det hatt en mye sterkere halerotor. Hadde vært greit om jeg kunne bytte motor til en sterkere en.

Når det gjelder hva du er på jakt etter, så spørs det jo alt hva du forventer av kvalitet. Kjekt med at quad'en/helien flyr tilbake selv om du mister kontakt, men samtidig så mister du kontakt så er du langt borte. Fløy ca 50 meter opp i lufta med min v929, hadde fint radio kontakt men hadde store problem å se quaden. Flyr jeg borover? Nedover? Er propellene på? Et skikkelig helikopter og quad har vel gjærne en rekkevidde på flere hundre meter, og du har vel ikke tenkt å stå med stjærnekikkert og fly :) Med mindre du har planer om live vide overføring da. http://www.draganfly.com/uav-helicopter/draganflyer-x6/features/wireless-video-system.php

Stabilitet, hva er det du skal filme? Skal du filme huset ditt ovenfra? Skal du filme et fulerede i et tre? Skal du se ned i pipa di? Jo mer nøyaktig jo dyrere bør helien din være. Jeg har sikla lenge på en slik en http://www.helipal.com/storm-drone-ff-flying-platform-rtf.html, som i følge de filmer jeg har sett flyr veldig stabilt og klarer en vekt på ca 500 gram. Den har jo og batteripakke så du slipper den timen med lading.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har ikke sett tråden for sent. Jeg har ikke bestemt meg ennå, men forsøker å finne ut hva som vil passe for mitt formål.

Ser nå at Jernbaneverket Bane Øst nå tester ut en drone med kamera. Dronen koster under 3000

kroner og filmer i HD 720p kvalitet. Skal visstnok styres via en app og dronen sender ut et wifi-signal slik at den fungerer som et aksesspunkt.

Rekkevidden sies det ingen ting om, men den skal visstnok stå stille og vente hvis telefonen ringer. Kanskje det er 50 meter som gjelder her også? Etter å ha vurdert litt, tror jeg 50 meter er godt nok for meg. Jeg bør jo kunne se doningen som kjøres?

Kanskje da denne kan være noe: http://ardrone2.parrot.com/

Ser også at man kan både få tak i batteri (til ca. 250,-) og kan få opptil 300m rekkevidde med en range extender. Denne videoen er jo fra et sted uten strøm: http://www.youtube.com/watch?v=wyUWJ1PxzzY

http://www.youtube.com/watch?v=JHxJc5g_TLM

Leste også at man kan få drop-out på signalet hvis man bruker en iPhone, men at Android-telefoner har bedre signalmottagelse og er dermed mer stail.

Endret av Prins Mild
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er jeg for sent ute nå da :)

Bygg din egen drone, det har jeg gjort. Totalt har det komt på ca 1500 (mye fordi jeg i starten ikke helt viste hva jeg kjøpte...). Den flyr ganske bra, har ikke montert noe kamera på den enda men dronen min klarer uten tvil å løfte et kamera.

Utrulig nok så hjelper nrk deg i å bygge et slikt fartøy : http://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-bygger-du-ditt-eget-quadkopter-del-1/ i tillegg må du ha en kontroll. Du trenger bare en 4 kanal (selv om det er annbefalt med en større en), og de finner du på finn.no og rcmarked.no (jeg kjøpte min 9 kanals der). Skal du filme kan du plassere kamera på dronen din (men pass på, her har luftfartsverket mange regler), skal du se live så annbefaler jeg et fatshark system (finnes på hobbyking).

Da har du et leketøy som du også kan bruke til å filme det du trenger å filme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...