Gå til innhold

Bli en Dropbox-mester med ti enkle tips


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk over hvor serverene til Dropbox står, ingen har peiling, men står de i USA (...)

At ingen har peiling er vel å ta i litt. Dropbox bruker Amazon S3 som backend. Serverne er altså plassert i Amazon sine datasentre.

 

Fra https://aws.amazon.com/s3/faqs/#Where_is_my_data_stored

Q: Where is my data stored?

Amazon S3 offers storage in the US Standard, US West (Oregon), US West (Northern California), EU (Ireland), Asia Pacific (Singapore), Asia Pacific (Tokyo), Asia Pacific (Sydney), South America (Sao Paulo), and AWS GovCloud (US) Regions. You specify a Region when you create your Amazon S3 bucket. Within that Region, your objects are redundantly stored on multiple devices across multiple facilities.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvilke sensitive filer det er alle her driver å lagrer i skyene.

For min del er det stort sett snakk om ting som har med penger å gjøre, dvs selvangivelser, lønnslipper kontrakter og slikt som ikke alle trenger å ha tilgang til. De er ikke bare kryptert fordi jeg lagrer det i skyen, men og fordi jeg har det lett tilgjengelig på flere maskiner via Dropbox. Og da er det ikke alltid maskinen er like godt beskyttet for uvedkommende.

 

Man kan jo selvsagt også kryptere nakenbildene sine om man er av den typen. ;)

Det er en del kjendiser som kunne vært tjent med det.

Lenke til kommentar
Mitt nyttigste tips, og som erstatter tips 10 ++: Sync other foldersJeg skrev den for SkyDrive, men samme funker på Dropbox og lignende tjenester. Også Linux har støtte for dette (med andre kommandoer)Poenget er å lage en link mellom en mappe i Dropbox mappen og mappen en vil synce. F. eks. har jeg en del filer som jeg ønsker skal ligge i D:\prog, men også vil synce. Da lager jeg en lenke fra C:\<noe>\Dropbox\prog til D:\prog. Så tror Dropbox/SkyDrive at filene ligger i dens mappe og syncer disse.Fordelen er at en ikke trenger å flytte på filer eller rote med andre ting for å få det syncet.
Veldig lurt! Takk for tipset :)

 

Høres genialt ut, har savnet det i dropbox.

 

Finnes det en slik løsning for oss som er fengslet i Apple-verden også? :)

Lenke til kommentar

Høres genialt ut, har savnet det i dropbox.

 

Finnes det en slik løsning for oss som er fengslet i Apple-verden også? :)

 

ln -s /home/dsovik/MAPPE ]/home/dsovik/Dropbox/MAPPE

 

Mulig at du kan gjøre det i Finder også. Det kalles symlinking (og er ikke det samme som shortcut).

Endret av Occi
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg begynte så smått på et dokument på laptopen som jeg synket mot Dropbox. Etter en liten stund fortsatte jeg på dokumentet fra min stasjonære. Jeg skrev en del på dette og synket kontinuerlig. Da jeg reiste på ferie og skulle se på dokumentet igjen (med Dropbox-programmet kjørende), så mistet jeg alt jeg hadde skrevet på den stasjonære da det virket som programmet synket med den versjonen som lå på min laptop. Hva gikk galt/gjorde jeg galt og hvordan forhindre det i fremtiden?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har lastet ned Dropbox og har 1 TB tilgjengelig. Har flyttet 60 GB med bilder over i Dropbox fra en ekstern hardisk uten problemer. Men bildene ble da også lastet ned på min Mac og opptar tilsvarende plass der. Prøvde å laste ned bildene fra en annen PC, men de legger seg allikevel på Macen.

Er det slik det fungerer? Som backup er Dropbox en utmerket funksjon, men hadde håpet på mere diskplass. Hjelper jo ikke med 1 TB på Dropbox når jeg har kun 250 GB på min Mac.   
 

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned Dropbox og har 1 TB tilgjengelig. Har flyttet 60 GB med bilder over i Dropbox fra en ekstern hardisk uten problemer. Men bildene ble da også lastet ned på min Mac og opptar tilsvarende plass der. Prøvde å laste ned bildene fra en annen PC, men de legger seg allikevel på Macen.

Er det slik det fungerer? Som backup er Dropbox en utmerket funksjon, men hadde håpet på mere diskplass. Hjelper jo ikke med 1 TB på Dropbox når jeg har kun 250 GB på min Mac.

Dropbox er hovedsaklig ment for å synkronisere filer på tvers av maskiner. Om du ønsker kan du derimot velge hva du vil synkronisere ved å gjøre følgende:

 

https://www.dropbox.com/en/help/175

 

Alle filer vil alltid være tilgjengelig via nettsidene deres, men hadde kanskje vært praktisk med en funksjon som viste filene lokalt, men kun lastet de ned når du prøvde å åpne de. Støtte for dette ville derimot blitt en stor utfordring å få på plass til både Windows, OS X og Linux som Dropbox alle støtter.

Lenke til kommentar

 

Alle filer vil alltid være tilgjengelig via nettsidene deres, men hadde kanskje vært praktisk med en funksjon som viste filene lokalt, men kun lastet de ned når du prøvde å åpne de. Støtte for dette ville derimot blitt en stor utfordring å få på plass til både Windows, OS X og Linux som Dropbox alle støtter.

 

 

Slik det fungerer med OneDrive. Kan markere filer/mapper som "online only" i explorer. Da ligger de der, men tar ikke diskplass. Om man prøver å åpne en fil lastes den kjapt ned.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Slik det fungerer med OneDrive. Kan markere filer/mapper som "online only" i explorer. Da ligger de der, men tar ikke diskplass. Om man prøver å åpne en fil lastes den kjapt ned.

Men fungerer det for noe annet enn Windows? OneDrive har jo en liten fordel med at det er laget av Microsoft selv :)
Lenke til kommentar

 

Jeg har lastet ned Dropbox og har 1 TB tilgjengelig. Har flyttet 60 GB med bilder over i Dropbox fra en ekstern hardisk uten problemer. Men bildene ble da også lastet ned på min Mac og opptar tilsvarende plass der. Prøvde å laste ned bildene fra en annen PC, men de legger seg allikevel på Macen.

Er det slik det fungerer? Som backup er Dropbox en utmerket funksjon, men hadde håpet på mere diskplass. Hjelper jo ikke med 1 TB på Dropbox når jeg har kun 250 GB på min Mac.

Dropbox er hovedsaklig ment for å synkronisere filer på tvers av maskiner. Om du ønsker kan du derimot velge hva du vil synkronisere ved å gjøre følgende:

 

https://www.dropbox.com/en/help/175

 

Alle filer vil alltid være tilgjengelig via nettsidene deres, men hadde kanskje vært praktisk med en funksjon som viste filene lokalt, men kun lastet de ned når du prøvde å åpne de. Støtte for dette ville derimot blitt en stor utfordring å få på plass til både Windows, OS X og Linux som Dropbox alle støtter.

 

Ok, takk for det. Men hvis jeg sletter bildene fra Mac,en min så forsvinner de fra Dropbox også. Da må jo det bli det samme hvis Mac,en blir ødelagt, kan jeg finne bildene igjen da?

Lenke til kommentar

Ok, takk for det. Men hvis jeg sletter bildene fra Mac,en min så forsvinner de fra Dropbox også. Da må jo det bli det samme hvis Mac,en blir ødelagt, kan jeg finne bildene igjen da?

Nei, det kreves at slettingen også synkroniseres. Så om Mac'en din blir ødelagt vil ingenting skje.

 

Vil derimot nevne at jeg har hatt en kamerat som har opplevd en Dropbox klient gått berserk og slettet alle hans filer og deretter blitt synkronisert til resten av hans maskiner. Tror Dropbox hjalp han med å opprette filene, men var litt mas. Dette er dog endel år siden. Moralen er uansett at ting kan gå galt, og hvis du har kritiske data er altså ikke Dropbox alltid nok.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...