Gå til innhold

Kjøp av Joggesko.


Anbefalte innlegg

Vet ikke om denne skal være her i Mote og velvære eller i et treningsfora, men prøver meg.

 

 

Tenkte å bestille meg nye joggesko nå i mars, og lurer rett og slett på hva som er "bra".

 

Skoene må funke til jogging på asfalt samt jogging i turløyper.

Må ha god demping.

 

 

Har sett på Nike Shox, men de virker litt overkill?

 

 

 

Noen som har noen gode tips? Pris tenker jeg ikke så mye på, men kan sette en absolutt maksgrense på 1500kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kjøpe joggesko etter føttene dine, ikke etter hva du får anbefalt på et forum.

 

Shox er ikke til å løpe med, samme hvor god dempingen er. Etter min mening er demping uansett overvurdert, med riktig teknikk trenger en ikke så mye demping. Shox er også veldig glatt i vått terreng.

 

Inov-8 Roclite 312 GTX er en sko som kan passe dine kriterier godt, men igjen; du må kjøpe sko etter føttene dine.

 

Hos Löplabbet vil de hjelpe deg med å finne riktig sko. Der har de utstyr og kompetanse til å måle blant annet pronasjon. De tar 200 kr for denne testen, men om du kjøper sko der får du det gratis/inkludert i prisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Drar nok ikke ekstratur til en storby for å sjekke fotene mine.

 

Er ikke ute etter supersko, bare sko som er gode på foten med nok demping, som fungerer til asfalt samt litt turløyper/stier. Trodde ikke joggesko skulle være så avansert.. :p

 

Men ser ut til at det blir et par Asics på meg. :)

Det er ikke joggesko som er avansert, men føttenem knerne og ryggen din.

Hvis du ikke har mulighet til å komme deg til Löplabbet så hvert fall dra å prøv forskjellige å se hvordan de funker i en sportsbutikk.

Feil sko kan ødelegge mye!

 

Om du pronerer kan du ofte se på sålen av vanlige sko, hvordan de slites.

Lenke til kommentar

Det er ikke joggesko som er avansert, men føttenem knerne og ryggen din.

Hvis du ikke har mulighet til å komme deg til Löplabbet så hvert fall dra å prøv forskjellige å se hvordan de funker i en sportsbutikk.

Feil sko kan ødelegge mye!

 

Om du pronerer kan du ofte se på sålen av vanlige sko, hvordan de slites.

 

Tidligere har jeg bare kjøpt joggesko på salg som har vært i min størrelse, hehe.

Grunnen til at jeg vil ha god demping er pga. jeg får vondt i selve buen under foten om jeg løper/jogger med "flate" sko.

 

Dette med pronering har jeg faktisk aldri tenkt på tidligere. Sålene på mine vanlige sko slites over hele høvla, egentlig.

Lenke til kommentar

For et halvt års tid siden tok jeg turen innom løplabbet i oslo, beste jeg noen gang har gjort! Tok 15 min inne i butikken og der fant jeg skoen som passet perfekt til meg var plaget med mye vondt i ryggen og dritt.

 

Sprang litt på mølla for å se hvordan jeg tråkker ned og målte litt ymse.

 

Så fikk jeg 4 sko som passet godt for meg. Kostet meg 1500kr for et par nike som er kjempegode både til jogging, springing osv. bruker de også til dagelig som en hverdagsko ( minner meg på at jeg må ned en tur til snart for å kjøpe flere parr)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil ha god demping er pga. jeg får vondt i selve buen under foten om jeg løper/jogger med "flate" sko.

 

Dette med pronering har jeg faktisk aldri tenkt på tidligere. Sålene på mine vanlige sko slites over hele høvla, egentlig.

Dette med buen under foten er også noe de tester hos Löplabbet. Du står på en glassboks slik at de kan se hvilke deler av foten som tar nedi.

 

Proneringen kan du sjekke selv, men det blir ikke like nøyaktig. Det du trenger er et par nøytrale sko, og en person som vet hva h*n skal se etter som kan se på føttene dine bakfra mens du løper. Hos Löplabbet løper du på en tredemølle med et høyhastighetskamera som filmer føttene dine slik at du får sett det i sakte film.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...