Gå til innhold

Virtual Reality: Oculus Rift tråden! hva skal man med PS4 og Xbox720?


Anbefalte innlegg

Jeg fant ingen "Ordentlig" tråd som omhandlet Oculus Rift, så jeg tenke jeg skulle lage en.

 

Det er kanskje ikke alle som har fått med seg hva Oculus Rift egentlig er.

Oculus Rift er kort og godt ett headsett, med to 3D skjermer. En for hvert øye. Jeg er ikke så flink til å forklare, og det kan bli litt kjedelig å lese om jeg skal forklare alt, så jeg anbefaler alle å ta en titt på disse videoene!

 

http://www.youtube.com/watch?v=KJo12Hz_BVI

 

http://www.youtube.com/watch?v=uso6vxZ5O4c

 

Man kan allerede bestille Oculus rift developer kit, og få den i posten allerede i mars - april!

 

Det er hauevis med Indie developers og store selskaper som venter å få klørene i disse developer kitsene, for å lage nye spill og oppdatere gamle spill slik at de får Oculus Rift support.

 

Her er noen Rift supported spill og indie projekter:

 

http://www.youtube.com/watch?v=5H2rL-lBxRs

 

Og hvem trenger vel å betale 20 000 for å skaffe seg en KING size LED-TV når du enkelt og greit kan laste ned "Virtual Cinema"?

 

http://www.youtube.com/watch?v=bJpO4tUZ3HE

 

Playstation 4 og Xbox 720.... er ikke noe jeg egentlig ser frem til, etter at denne ble vist frem!

 

Hva syntes dere om Oculus Rift?

Og hvilken andre spill har dere funnet som skal støtte Oculus Rift? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gleder meg til OR. Setter glatt til side noen lapper på en slik. Hadde ikke hørt om virtual cinema, den ser også stilig ut, selv om det proporsjonene virker rare når man ser dem på en flatskjerm langt borte. Realiteten blir jo forhåpentligvis at "kinolerretet" opptar hele synsfokuset ditt og kinosalen bare blir i periferien.

Lenke til kommentar

Konseptet ser jo tøft ut, men ikke glem at VR har vært prøvd før. Det funket helt fint da også, men det tok aldri av. Jeg håper Oculus blir bra, men det gjenstår å se. Jeg forventer det verste og håper på det beste. :)

 

90-talls-VR'en var dyr, headsettene var tunge og klumpete, synsfeltet var smalt, frameraten var lav, oppløsningen var lav, bevegelsestrackingen var treg, det var kun en håndfull applikasjoner tilgjengelig.

 

tumblr_m926ynPzP31qhex74o1_500.jpg

 

 

 

Oculus ser ut til å rette opp alle disse tingene.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

90-talls-VR'en var dyr, headsettene var tunge og klumpete, synsfeltet var smalt, frameraten var lav, oppløsningen var lav, bevegelsestrackingen var treg, det var kun en håndfull applikasjoner tilgjengelig.

 

Oculus ser ut til å rette opp alle disse tingene.

Det lover bra, men jeg vil se det i praksis først. Alt vi har sett til nå er noen folk som får prøve en techdemo.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det lover bra, men jeg vil se det i praksis først. Alt vi har sett til nå er noen folk som får prøve en techdemo.

 

Jada, men på grunnlag av reaksjonene til prøvekaninene, oppbackingen av folk som Chris Roberts og John Carmack, og hvor langt de later til å ha kommet med prototypen, tillater jeg meg litt forsiktig entusiasme.

Lenke til kommentar

Tja, den første reaksjonen er en ting. Hvordan det føles å spille etter et kvarter eller en halvtime er noe helt annet. Når den første "wow..." følelsen har lagt seg gjenstår det å se hvordan spillene i seg selv er. Angående Chris Robert og John Carmack har de nok ikke like stor betydning nå som for noen år side. Chris Roberts har gjort fint lite av interesse i det siste, skjønt det kan forhåpentligvis endre seg med Star Citizen. John Carmack driver stort sett og utvikler bedre spillmotorer, men spillene han lager har vært middels, for å si det mildt. Jeg håper Oculus blir bra, men er skeptisk.

Lenke til kommentar

Ekstremt spennende prosjekt dette, det ser sykt gøy ut. Eneste er at det krever sin maskin da en må ha en maskin som klarer å levere 120fps i 3D. Sikkert mulig å ikke ha på 3D funksjonen også? Og da blir det fort noe lettere for hardwaren å levere.

 

Men ang tråd overskrifts så er svaret enkelt, spillene.

Lenke til kommentar

De forventer vel å ha produksjonsmodellen klar i løpet av 2013. Developer-modellen foreligger jo straks.

 

60 fps på hver av skjermene (som har 640×800 hver for seg, og en total samlet oppløsning på 1280 x 800) tror jeg ikke er noe stort problem med moderne grafikkort. Synsfelt er 110 grader, så da går det an ved hjelp av litt trigonometri å finne ut hva det ville tilsvart i diagonal størrelse, oppløsning og avstand fra en vanlig skjerm, om man vil ha noe å sammenligne med.

Lenke til kommentar

Er dette lav oppløsning egentlig? Tenker litt på ps vita, den har jo fint bilde og god oppløsning den. Helt til man ser på spesifikasjonene = 960 × 544. Det ser lite ut, men det ER jo mye til å være på en så liten skjerm, For skjermen ER jo liten. Det er jo også tilfelle med rift skjermene også, de er bitte små. I tilegg til dette, så er det bare Prototype modellene som har så lav oppløsning. De skal komme med høyere oppløsning når det kommer alment på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...