Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Juridiske problemer ang kjøp av brukt bil?


cmx2k

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

For en tid tilbake så kjøpte jeg en brukt bil fra midt-norge, da jeg bor i sør så fikk jeg denne sendt.

 

Betalte ca halvparten av bilens verdi (er ikke snakk om veldig mye penger, rundt 25,000kr) før den ble sendt og i tiden den var underveis betalte jeg rundt 5000kr til, altså totalt 30.000kr, av totale 50.000kr+frakten på 3500kr eller noe.

 

Det var problemer med bilen straks jeg mottok den, jeg ville gjerne beholde denne da den er av en av de litt mer sjeldne og finne tak i.

Fant ut at det var div motorproblemer og andre ting som ikke var helt opplyst om ang kjøpet.

Jeg brukte en del penger på og sette den i stand, (er mekanisk utdannet så det gjør jeg fint selv).

 

Det ble faktisk aldri skrevet noen kjøp/salgs kontrakt, der evnt mangler skal være nevnt, navn mellom kjøper og selger, kjøpesum osv, dette ble aldri skrevet.

 

Selger var først med på og slå av i pris her og der og mye surr og tull, noe deler kunne han ordne meg osv, noe som aldri skjedde, aldri mottok aldri noen deler osv.

 

Selger krever fortsatt resten av pengene, noe jeg ikke har sagt meg villig til og betale, i den grunn av at bilen hadde mange mangler utenom det som var opplyst, jeg ble opplyst om et par små bagateller med liten kostnad.

 

Så hun/han nekter jo også da og sende meg noen form for salgsmelding eller slikt, slik at jeg kan få registert bilen og hentet ut kjennemerkene til denne.

 

Det er jo såklart utrolig dumt at det aldri ble skrevet noen kjøp/salgs kontrakt med opplysninger som pris, feil/mangler, kjøper og selger osv.

 

Det eneste jeg har av dokumentasjon er kvittering/fraktbrev som viser hvem som sendte bilen, og hvem som skulle motta den, hvor den sendtes fra og hvor den skulle, med dato osv og stempel.

Har jo også kontoutskrifter som viser at det er foretatt overføringer av penger fra min konto til selger, samt jeg har noen kvitteringer på deler jeg har måttet bytte rett etter kjøpet som ikke var opplyst som mangler.

 

Selger prøver og 'presse' mer penger ut av meg, og nekter blankt for disse feilene og manglene (selv om disse var ganske åpenbare) har jo også venner og kjente som er vitne til disse problemene jeg har hatt.

 

Jeg kan faktisk heller ikke huske 100% eksakt kjøpspris som ble avtalt, og dette finnes jo faktisk ikke dokumentert noen plass heller forutenom en muntlig avtale som jeg ikke kommer helt på.

 

Ble lang post dette, hva bør jeg gjøre?

 

Her finnes jo ingen kontrakt som forteller pris/evnt mangler/kjøper-selger eller noe som dokumenterer dette, kun at bilen er sendt til meg, kontoutskrifter og kvittering på noen deler..

 

Takker for replays-.

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo såklart utrolig dumt at det aldri ble skrevet noen kjøp/salgs kontrakt med opplysninger som pris, feil/mangler, kjøper og selger osv

 

Ved kjøp og salg av kjøretøy, båter, MC osv. er et skriftlig kontrakt det eneste som er gangbart.( omreg. plikt osv)

Det kan påstås at muntlige avtaler gjelder men da har man bevisbyrden å bære på.(eller krige om)

 

:)

Lenke til kommentar

Det er jo dumt både for meg og selger at det ikke eksisterer en kontrakt..

 

Da kan jo ikke jeg dokumentere at denne bilen ikke hadde de feil og mangler som den faktisk hadde.

 

Det eneste som finnes av dokumentasjon i saken er jo bare at bilen er sendt fra selger til meg, og at jeg har overført penger til han 2 ganger.

Er jo litt synd det ikke var noen kontrakt for da kan jo verken jeg dokumentere at bilen ikke skulle ha alle de feil og mangler som den hadde, og selger kan jo heller ikke dokumentere hvilken pris bilen hadde/skulle ha..

 

Jeg er mest intressert i og få bilen omregistert på meg slik at jeg kan hente kjennemerkene, men er i samme tid på ingen måte intressert i og betale full sum siden den hadde så mange feil og mangler som den hadde..

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...