esbern234 Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Må si jeg finner det ganske utrolig hvis folk kan finne på å betale opptil 10 000,- for å sitte på dyr som i mange tilfeller har levd et jævlig liv... LINK 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 (endret) Arbeiderpartiet har erklært forbud mot pelsdyrnæringen som valgkampsak. Så vidt jeg vet er det bare Sp som kjemper i mot et forbud. Resten er på gli mot et forbud. Uansett valgresultat tror jeg pelsdyrnæringen blir forbudt innen et år. Endret 21. februar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Notelitten Skrevet 21. februar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 21. februar 2013 Fullstendig greit for min del, i tillegg spiser jeg kjøtt, ond og kynisk som jeg er. Synd om det blir forbud, da må vi begynne å importere pels, sikkert ikke ideelt for norsk økonomi. 13 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Jeg ser ikke helt problemet, men det er nå så. Lenke til kommentar
Populært innlegg tom waits for alice Skrevet 21. februar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 21. februar 2013 Her er flere adjektiver stashet på hverandre, så jeg får svare som dette: Smakløse: Jeg har ikke noe behov for å være smaksdommer. Jeg ville ikke kjøpt det, men om andre synes det er smakfullt så skal ikke jeg argumentere i mot. Luksus: Ingen problemer med det. Folk får kose seg som best de vet. Jeg har ikke råd til slikt tull selv,men om andre har det... Laget av norsk rev: Jeg har ikke noe problemer med at vi utnytter villdyr som ressurs. Ei heller tamdyr. Villdyr i fangenskap synes jeg ikke nnoe særlig om, og blir ikke lei meg om næringen forsvinner. Men jeg er ikke veldig glad i statlige forbud, og skulle ønske at gjennomsnittsnordmannen rett og slett slutte å kjøpe varer med "uetisk" opphav. Men det er nok for mye å forvente. Ellers antar jeg at utenlandske oppdrettsrever ikke har det noe bedre enn de norske, så akkurat opprinnelsen er ikke så vesentlig. Geir 12 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Skulle ønske at gjennomsnittsnordmannen rett og slett slutter å kjøpe varer med "uetisk" opphav. Ikke hold pusten mens du venter på at det skal skje. Tør du å gå igjennom dine egne ting og spore opphavet ? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Må si jeg finner det ganske utrolig hvis folk kan finne på å betale opptil 10 000,- for å sitte på dyr som i mange tilfeller har levd et jævlig liv... LINK Så det hadde vært greit hvis produktet ikke var "smakløst"? 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Hvordan smaker rev? (Eller ræv, som de sier nordpå). Bare lurer på om de som har prøvd delikatessen (luksusvaren) kan bekrefte at det er smakløst? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Ok, pelsdyr har det ikke bra (men har de det egentlig så mye verre enn andre husdyr?). Men i stedet for å legge ned næringen, burde det da være mulig å gjøre forholdene trivelige for dem. Ja, faktisk, fordi i tilfellet pels snakker vi om rent prangende forbruk, og om det er dyrt å drive etisk vil det egentlig ikke utgjøre noe stort problem. Kåpene vil bli dyrere, men også mer eksklusive. Færre vil kjøpe, men de vil betale mer. Alle blir fornøyde. Bøndene, revene, forbrukerne, dyrevernerne. 1 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 kvalmt, pels er vel største tegnet på usmakelig empati løse mennesker.. 4 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Hvordan smaker rev? (Eller ræv, som de sier nordpå). Bare lurer på om de som har prøvd delikatessen (luksusvaren) kan bekrefte at det er smakløst? Jeg har ikke smakt rev, men helt ærlig så tror jeg at det smaker rimelig pyton. Du kan se Kristoffer Clausen spise rev i videoen i denne saken: http://www.envillmann.no/2009/12/se-video-av-kristoffer-spiser-rev/ Tror jeg hadde holdt meg unna med mindre det var helt nødvendig. 2 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Ok, pelsdyr har det ikke bra (men har de det egentlig så mye verre enn andre husdyr?). Men i stedet for å legge ned næringen, burde det da være mulig å gjøre forholdene trivelige for dem. Ja, faktisk, fordi i tilfellet pels snakker vi om rent prangende forbruk, og om det er dyrt å drive etisk vil det egentlig ikke utgjøre noe stort problem. Kåpene vil bli dyrere, men også mer eksklusive. Færre vil kjøpe, men de vil betale mer. Alle blir fornøyde. Bøndene, revene, forbrukerne, dyrevernerne. Ja, pelsdyrene har det antagelig verst, selv om det vil være vanskelig å måle deres lidelser opp mot lidelsene til fjærkre. Pelsdyrene lever et svært begrenset liv i forhold til hvilke behov de har, som ville dyr. Du setter ikke slike dyr i små bur og lar dem "leve" der resten av livet. Hva slags liv er det for en rev eller mink? Eller hvilket som helst annet dyr på den størrelsen og med den mentale kapasiteten (rotter og hamster er langt bedre egnet for et burliv). Kyllinger og andre fjærkre blir overforet og plassert tett i tett med andre artsfrender, men jeg er overbevist om at de ikke er like ulykkelige, stresset og redde som pelsdyrene. Jeg ser også for meg at pelsbønder er enda mindre omtenksomme enn andre bønder, og lar dyrene lide med sår/sykdom og det som er i langt større grad. Det har jeg ingen tall eller kilder på, men det virker sannsynlig. Det er ikke mulig å drive en lønnsom pelsfarm hvor dyrene lever et verdig liv. Hvor mange millioner mener du at hver pelsbonde skal motta i statsstøtte for at dyrene hans skal ha det bra? Hvor mye er du villig til å bidra med? 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Ok, pelsdyr har det ikke bra (men har de det egentlig så mye verre enn andre husdyr?). Men i stedet for å legge ned næringen, burde det da være mulig å gjøre forholdene trivelige for dem. Ja, faktisk, fordi i tilfellet pels snakker vi om rent prangende forbruk, og om det er dyrt å drive etisk vil det egentlig ikke utgjøre noe stort problem. Kåpene vil bli dyrere, men også mer eksklusive. Færre vil kjøpe, men de vil betale mer. Alle blir fornøyde. Bøndene, revene, forbrukerne, dyrevernerne. Pelsdyr har det stort sett konstant forjævlig. Næringen drives av mennesker som velger å tro at dyr ikke har følelser eller rettigheter. Og hvorfor skulle de valgt å tro noe annet? De ville jo ikke fått sovet om natta. Om du skal holde slike rovdyr i fangenskap så skal de ha store innhegninger per individ. Det er snakk om minst 50x50 meter. Idag er det stuet sammen mange individer på en kvadratmeter. De er ikke utviklet for å tåle det. Det er omtrent som om mennesker skulle holdes i bur oppned. Det strider imot naturen og fører til enorme lidelser. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Ikke hold pusten mens du venter på at det skal skje. Jeg er blitt så gammel at jeg regner med at jeg ikke får oppleve noe av det jeg drømmer om her i verden. Men det er jo lov å håpe at jeg kan gjør mitt for at mine barn og barnebarn kommer et skritt nærmere. Tør du å gå igjennom dine egne ting og spore opphavet ? Selvsagt gjør jeg det. Da vil jeg ganske sikkert finne produkter av skinn av tvilsomt opphav (pels har vi ikke), ting laget av barnearbeidere i Kina osv. Jeg kjøper ikke bevisst slikt, men jeg regner med at jeg har gjort det uvitende noen ganger. Det er vanskelig å unngå, så mange ledd det er på veien. Hvordan skal en norske forbruker kunne vite at det er utdankede travhester i lasagnen? Vi er avhengig av at slikt avdekkes for oss. Geir 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Det er ikke mulig å drive en lønnsom pelsfarm hvor dyrene lever et verdig liv. Hvor mange millioner mener du at hver pelsbonde skal motta i statsstøtte for at dyrene hans skal ha det bra? Hvor mye er du villig til å bidra med? Poenget var nettopp det at det spiller fuck all rolle om en pelskåpe koster 50 laken eller 200 (eller mer), det vil alltid være et marked for det all den tid det er et rent luksusprodukt. Med disse pengene går det nok an å få levekårene opp på et nivå som overgår verdigheten til alle andre gårdsdyr (antallet måtte selvsagt kraftig ned). Man kan kanskje si det ikke er bra nok, og at alle disse dyrene burde være fri. Jeg vil vel egentlig mene at er det greit å holde gris, er det greit å holde pelsdyr. Eller hva med innekatter? Det synes jeg er fælt. Endret 22. februar 2013 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Hvordan smaker rev? (Eller ræv, som de sier nordpå). Bare lurer på om de som har prøvd delikatessen (luksusvaren) kan bekrefte at det er smakløst? Har spist hundekjøtt ved flere anledninger, og går ut fra at en rev smaker noenlunde det samme. Ganske så digg smak på hundekjøtt, selv om man ikke roper høyt rundt seg angående den kompetansen. Og når det gjelder våre kjære hester, så synes jeg det er et meget anvendelig dyr. Smaker utmerket, og ikke fullt så belastende å si at man har sansen for. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Pelsdyr har det stort sett konstant forjævlig. Næringen drives av mennesker som velger å tro at dyr ikke har følelser eller rettigheter. Og hvorfor skulle de valgt å tro noe annet? De ville jo ikke fått sovet om natta. Eg har vanskelig for å tru at pelsdyr har det så mykje værre enn andre husdyr. Eit pelsdyr som får synlege skader vil påvirke prisen som bonden får for pelsen, medan ei høne skal være svært misshandla før ein merker det på kjøttet eller ser det på egga. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Ok, pelsdyr har det ikke bra (men har de det egentlig så mye verre enn andre husdyr?). Definitivt! Dette er utemmede ville dyr med naturlig stort revir (hundrevis av meter) og lever i alene eller i små familieflokker. I fangenskap går det så vidt jeg husker går det 8-12 stykker per kubikkmeter bur. Tamdyr (hunder, kyr etc) har mye mer romlig frihet i hverdagen, og er sosiale dyr som liker nærvær av artsfeller og mennesker. Men i stedet for å legge ned næringen, burde det da være mulig å gjøre forholdene trivelige for dem. Ja, faktisk, fordi i tilfellet pels snakker vi om rent prangende forbruk, og om det er dyrt å drive etisk vil det egentlig ikke utgjøre noe stort problem. Kåpene vil bli dyrere, men også mer eksklusive. Færre vil kjøpe, men de vil betale mer. Alle blir fornøyde. Bøndene, revene, forbrukerne, dyrevernerne. Jeg er egentlig ganske enig i det, men tror ikke det vil utgjøre noen stor praktisk forskjell fra et forbud. Krever man et dugelig revir på f.eks 100*100m per rev så vil pelsdyrindustrien neppe finne god nok økonomi i det til å drive videre i den internasjonale konkurransesituasjonen. I praksis samme konsekvens som et forbud. Man kunne selvsagt satt opp enorme tollmurer og således skapt et kunstig lukket marked med helt egne priser, men det gir igjen en rekke andre problemer som smugling, økonomisk kriminalitet, misnøye i befolkningen osv. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Eg har vanskelig for å tru at pelsdyr har det så mykje værre enn andre husdyr. Eit pelsdyr som får synlege skader vil påvirke prisen som bonden får for pelsen, medan ei høne skal være svært misshandla før ein merker det på kjøttet eller ser det på egga. Pelsdyr har det svært mye jævligere enn andre dyr. Pelsdyr er ikke husdyr. Det er rovdyr. De fleste pelsdyr i Norge blir torturert og svært mange får synlige skader. Enten blir de bitt i stykker av andre dyr eller så biter de seg selv. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Visste ikke at "husdyr" var en egen dyregruppe. Men nå er ikke jeg biolog heller. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå