chrisse Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 God dag kom over noe sært på avtalegiroen på nettbanken angående bilforsikring på bilen min. Og da lurte jeg på om det er noen der ute som har vært borti noe lignende eller hva som er rett/galt i mitt tilfelle. Følgende hendelse er dette: Har en Volvo s60 2003mod som jeg har full kasko på med kjørelengde på 16'000km, men her om dagen overskridet det jeg den kjørelengde så jeg ringte DNB bilforsikring for å øke kjørelengden til 20'000. Så på 16'000km var prisen rundt 1'750 per måned, og da jeg økte den ble det litt over 1'900 per måned. Så dette er jeg enig i at det ble dyrere pr måned. Med tanke på økt kjørelengde. Men etter jeg økte kjørelengden så kom det en NY avtalegiro på nesten 300kr (med merknad DNB bilforsikring på nettbanken) Så nå har jeg 2stk avtalegiro hos DNB forsikring. En på 1'900kr og den andre på 300kr. Begge er til DNB forsikring. Da er det store spørsmålet: Er det riktig av DNB bilforsikring å trekke de ekstra 300kr per måned av meg når prisen på kjørelengden allerede er oppdatert? Takker for alle svar og syn på dette. Mvh Chrisse Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Er det ikke enklere å ringe DNB's kundeservice på 04800? Når du allerede har fått økt terminprisen og i tillegg fått en ekstrafakturering på 300,- må det være opplyst på noen av de hva det er for? Syns dette hørtes rart ut, men har aldri vært borti DNB så... Lenke til kommentar
chrisse Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Er det ikke enklere å ringe DNB's kundeservice på 04800? Når du allerede har fått økt terminprisen og i tillegg fått en ekstrafakturering på 300,- må det være opplyst på noen av de hva det er for? Syns dette hørtes rart ut, men har aldri vært borti DNB så... Ringte de i forigårs, men han jeg pratet med kunne ikke svare på det så skulle regnskap-ett-eller-annet ringe meg men har ikke ringt enda, så måtte bare forhøre meg litt. Lenke til kommentar
SD88 Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Dette hørtes veldig rart ut. At de i tillegg ikke vet hvorfor du har fått en ekstra faktura overrasker meg ikke i det hele tatt for å være ærlig. Sist gang de sendte meg en regning som de ville at jeg skulle betale så fortalte jeg til en av "sjefene" i banken at neste gang de prøver å sende meg en regning som ikke er min og prøver å stjele penger fra meg så ville jeg personlig komme ned til banken og trykke den faktura'en så langt opp i ræva på han at han ikke ville klare å drite på en måned. Etter dette har jeg aldri hatt noen problemer med dem Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Fakturaen for perioden frem i tid er sendt ut, mens de 300 kronene er for de dagene med økt km.stand fra forrige periode. Altså en korrigering. Se på datoene om du har eFaktura eller spesifisering i nettbanken. 2 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Har du sjekket pris hos Gjensidige? 1900kr i måneden for en 2003 modell var jo ganske drøyt. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Over tjue tusen for en slik en .. du må ha blitt lurt her. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Er han under 24 og han har kasko er prisen helt vanlig. 1 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 (endret) DNB var hvertfall klart dyrest når jeg sjekket bilforsikring. Med full kasko betaler jeg rundt 1600kr mnd for en Audi A6 1,9tdi 2004 modell med den kjørelengden. Kasko er ulønnsomt for min del så betaler 450kr mnd for 8k km året med ansvar, og jeg er 23år med 20+ bonus. DNB skulle ha 1200kr for det samme. Men regner med at trådstarter har sjekket det opp før han bestilte det. Endret 25. februar 2013 av Nikkor Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 TS er i følge profilen født i 1990 så han er godt unna den "magiske" 25 års-grensa som de fleste forsikringsselskaper operer med. Jeg hadde uansett tatt meg en ekstra runde med forskjellige forsikringsselskaper. Jeg er 26 og har en A6 2005-modell. Prisen med startbonus (20%) varierte fra ca. 16.000 (12' km og 12-16' i egenandel (avhengig av hva som var tilgjengelig) hos Gjensidige til nærmere 30' hos dyreste leverandør. Et tips som jeg benyttet meg av (om du har noen mulighet til det) var å få attest fra en tidligere arbeidsgiver at jeg har kjørt skadefritt i jobbsammenheng. Litt mailing frem og tilbake og jeg fikk innvilget 50% bonus pga av dette og sparer nesten 5000,- i året. Noen selskaper kan også tilby ett bonushakk i økning (om du er på 20% i dag kan du få 30%) om du flytter forsikringen til dem. Forsikring er vanvittig høyt priset og jeg tror de fleste selskaper foretrekker at du betaler 18.000 i året hos dem enn 20.000 hos en konkurrent. Bra for dem og bra for deg. Uansett. Får du prutet deg opp 10% i bonus så sparer du over 2000,- i året med den prisen du har i dag ;-) Lenke til kommentar
tNy Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Hvor får du for deg at han sparer 2000,- hvis han får høyere bonus? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Troller du nå? Høyere bonus fører til lavere premie. 10% av i underkant av 24.000 er godt over 2000,- Lenke til kommentar
tNy Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Nei, jeg troller ikke, gjør du? Vet du hvordan bonussystemet fungerer? Sakset fra gjensidige: "Husk at bonus ikke er det samme som rabatt på prisen. Dette skyldes blant annet at det ikke er alle skader som gir bonustap, og at det ikke er alle elementene i prisen som påvirkes." edit: Kan ta ett eksempel på en MC jeg hadde forsikret i gjensidige. 24900,- i året. Jeg flyttet over 10% fra bilen, da gikk den ned til 24350,-. Endret 28. februar 2013 av Ziuuung Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Siden jeg aldri har innhentet pris på en forsikring med 0% bonus og uten rabatter for sikkerhetsutstyr ol har jeg aldri fått muligheten til å regne ut nøyaktig hvor mye "avslag" de forskjellige bonustrinnene medfører, men tidligere erfaringer tilsier at det ikke er langt fra sannheten. Får man oppgitt en pris med xx% bonus kan man ganske nøyaktig regne seg frem til hva forsikringen vil bli om man skulle gå opp eller ned. Jeg har ganske nylig hentet inn priser fra mange selskap og prøvd med forskjellige bonustrinn for å se hvordan det influerte prisen og tommelfingerregelen med at en 10% endring i bonus fører til ca. +/- 10% endring i prisen har holdt gang på gang. For å ta mitt eksempel over så hadde jeg 20% i bonus og betalte 15284 per år. Etter at jeg fikk 50% bonus gikk prisen ned til 11122 noe som er en reduksjon på 27%. Med utgangspunkt i det du sakset fra Gjensidige kan det tenkes at de 3% som "mangler" stammer fra faste grunnbeløp for f. eks personskade og administrasjonsgebyrer som er konstante uansett hvilket bonustrinn man har. Som sagt ingen eksakt vitenskap som ren rabatt på en vare (der 50% avslag på en t-skjorte til 200,- er og blir 100,-), men det gir en god pekepinn. Jeg vet ikke hva som førte til at din forsikring kun ble redusert med en snau 500-lapp, men det kan jo tenkes at MC-forsikring regnes på en annen måte (selv om det høres rart ut for da er det jo ingen forutsigbarhet i hva man skal betale) f. eks pga at føreren er langt mer utsatt enn i en bil. MC har jeg 0 erfaring med, men ble bilforsikringen ca. 10% dyrere da du overførte bonusen til sykkelen (jeg antar at du f. eks hadde 50% på bil og 20% på MCen og at du etterpå hadde 40% på bilen og 30% på MCen)? Hvis du neste år nok en gang kun går ned 500,- på MCen hadde jeg vurdert å innhente priser fra flere selskap. 1 Lenke til kommentar
tNy Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Hadde kun 30% på bilen, da tidligere forsikringer ikke har stått på meg. Bilen kostet meg 7558 i året, og gikk opp ca det samme så jeg tjente ikke noe på det. Spurte forøvrig en konsulent i Gjensidige, og fikk beskjed om at hoppet fra 30% -> 40% ville ha mye større betydning for prisen. Og fikk klar beskjed om at bonussystemet ikke var en form for rabatt, som jeg er vandt til, hvis jeg feks tenker 10.000 og 50% = 5.000. Beklager kort svar, hæler ikke skrive mye på iPad! :-) Endret 28. februar 2013 av Ziuuung Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå