Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Jeg drikker fort 1,5 til 3 liter om dagen, dette senker matlysten min og har ikke hatt noen negative virkninger enda, dette har jeg gjort i 5-6 år. Hvor vanskelig er det å kutte det helt ut? Hvis det er føles som veldig vanskelig, så er du "hekta", ikke sant? Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Det er ingenting som er blitt "motbevist" Det er kun myndigheter og politikere som påstår at det bare er "konspirasjonsteorier" Og folk flest er selvsagt så bevisstløse at de heller tror på myndigheter og politikere som følger sin egen aenda og bevisst lyver for folket, enn på de av folket som er i samme båt og prøver å advare dem. Men som sagt. Jeg kan ikke gjøre mer for dem som ikke vil tro meg. Det var vel egentlig litt bortkastet å linke til den websiden også, men jeg har nå ihvertfall prøvd så godt jeg kan å advare mot aspartam og pepsi max. Det har vært klart for alle vitenskapsfolk og forskere at aspartam er skadelig helt siden det først ble innført- Men det handler om penger og makt, og da blir folket ofret som vanlig. Det er å regne som en konspirasjonsteori jo. Jeg har hatt forskningsmetode på universitetsnivå (ikke at det er noe å skryte av, alle som har en grad har hatt det), men poenget er at i motsetning til 94'ern så kan jeg lese å vurdere forskning. Aspartam har akkurat den samme forhistorien som autisme-vaksine hypotesen. En liten dårlig studie fant en svak sammenheng, media lagde rabalder. Så kom det en lang rekke store gode studier som gang på gang ikke har funnet en eneste sammenheng. En liten studie kan finne en sammenheng mellom hva som helst, det handler bare om tilfeldigheter, - det er derfor det innenfor vitenskapelige miljøer ikke konkluderes på bakgrunn av en liten studie, men store metastudier av igjen store gode studier. Det er virkelig ingen tvil på noe seriøst plan om at aspartam i de mengder det blir brukt som søtstoff er fullstendig harmløst. Hvor vanskelig er det å kutte det helt ut? Hvis det er føles som veldig vanskelig, så er du "hekta", ikke sant? Grunnen til at det er vanskelig å kutte ut er fordi det inneholder koffein som er svært avhengighetsdannende. Endret 22. februar 2013 av aagmed 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Grunnen til at det er vanskelig å kutte ut er fordi det inneholder koffein som er svært avhengighetsdannende. Ok, det kan jo være forklaringen - men samtidig synes og føler jeg at søtdrikken fungerer på en litt annen måte enn kaffen. Lurer litt på om det er selve graden av søtsmak som trigger meg? Kaffe, er for meg mer knyttet opp mot de faste daglige rutinene, og får jeg min daglige morrakaffe, så er jeg helt fornøyd. Men når det gjelder pepsimax eller colalight, så synes jeg "suget" varer altfor lenge, sett i forhold til volum/inntaket. Jaja, det sitter jo i hodet, så sånn er det vel bare Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Ok, det kan jo være forklaringen - men samtidig synes og føler jeg at søtdrikken fungerer på en litt annen måte enn kaffen. Lurer litt på om det er selve graden av søtsmak som trigger meg? Kaffe, er for meg mer knyttet opp mot de faste daglige rutinene, og får jeg min daglige morrakaffe, så er jeg helt fornøyd. Men når det gjelder pepsimax eller colalight, så synes jeg "suget" varer altfor lenge, sett i forhold til volum/inntaket. Jaja, det sitter jo i hodet, så sånn er det vel bare Jeg tror ikke det er graden av søtsmak. Pepsi "MAX" har mer koffein enn de fleste leskedrikkene, - 2 liter pepsi max tilsvarer ca 1 liter med vanlig kaffe. Om du plutselig drikken en hel liter kaffe mindre om dagen enn du har gjort regelmessig over en lenger periode så kommer du til å kjenne det!!! Vi snakker skikkelig crawings, antagelig hodepine og trøtthetsfølelse over flere dager. Det kan jo også være en medvirkende "psykisk avhengighet" i forhold til at du opplever nytelse av å drikke det, - gudene vet at diverse dataspill kan være vanskelig å legge fra seg selv om de ikke konsumeres eller inneholder stimulanter. Endret 22. februar 2013 av aagmed 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Jeg tror det er graden av søtsmak. Pepsi "MAX" har mer koffein enn de fleste leskedrikkene, - 2 liter pepsi max tilsvarer ca 1 liter med vanlig kaffe. Om du plutselig drikken en hel liter kaffe mindre om dagen enn du har gjort regelmessig over en lenger periode så kommer du til å kjenne det!!! Vi snakker skikkelig crawings, antagelig hodepine og trøtthetsfølelse over flere dager. Det kan jo også være en medvirkende "psykisk avhengighet" i forhold til at du opplever nytelse av å drikke det, - gudene vet at diverse dataspill kan være vanskelig å legge fra seg selv om de ikke konsumeres eller inneholder stimulanter. Riktig, nå begynner jeg å skjønne disse merkelige sykdomstegnene. Har hatt sånn mild hodepine, og trøtthetstegn, gjerne ifm rett før at man skal igang med en treningsøkt. Og ser nå at i de periodene hvor jeg kuttet ut søtdrikken, hadde jeg heller ikke opplevd de samme symptomene. Legger til at jeg tror denne "svakheten" overfor virkestoffene i søtdrikker, har eskalert med aldring. Edit: Glemte å takke for hjelpen! Har faktisk tatt dette opp med fastlegen før, uten hell - skal nevne det for henne neste gang man må humpe innom legekontoret Huff, det er noe drit å bli mosegrodd ... Endret 22. februar 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Jeg har bare et kjapt lite spm her. Har gjort en del research på nettet, men mange ulike svar der. Spm. er som følger: Vil jeg bli feit av å drikke 0,5-1L pepsi max hver dag? Absolutt ikke. Det er vel sånn at å drikke sukkerfri brus øker matlysten (mener at det er på grunn av aspertam), så det fører til at du spiser mer, og kan gå på et kalorioverskudd. Dette tror jeg har blitt tilbakevist. Fordi det forsurer kroppen... kroppen skal være svak alkalisk med en PH på litt over 7, blodet skal ha en PH på 7,365 (små avvik på PH på blod kan være dødelig).For at blodet skal klare å kvitte kroppen fra syre må den hente mineraler fra skjelettet, blant annet magnesium og kalsium. Derfor vil forsuring av kroppen ofte føre til ben -og skjelettsykdommer. Er det aspartam du mener fører til dette? Det må du nesten komme med kilder på. Men det mest betenkelige er at pepsi max inneholder aspartam, som er sterkt kreftfremkallende og som også er skadelig for synet. Det du skriver her stemmer ikke i det hele tatt: http://tjomlid.com/2...arlig-aspartam/ http://tjomlid.com/2...e-enn-aspartam/ Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Ikke aspartam som fører til forsuring, det er vel boblene i brusen som gjør det. Eller rettere sagt karbondioksiden i brusen. Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Det er ingen kalorier i pepsi max så man blir ikke feit av det. Det er allikevel noe jeg ser regelmessig i media basert på studier hvor det er funnet en sammenheng mellom lett-brus og overvekt, - de skriver at man antar det er på grunn av at det gir søtsug. Nok en gang så er det basert på manglende forståelse for forskning. "Correlation DOES NOT IMPLY CAUSATION" er det noe som heter; med andre ord, selv om det er en sammenheng mellom konsum av lettbrus og overvekt så betyr ikke det at lettbrus gjør deg overvektig. En mer trolig forklaring er at lett-brus har mye stigma knyttet til seg, både gjennom feil-informasjon fra media og at det ikke er "trendy" i sunne-miljøer slik at folk som generelt er opptatt av helse drikker det i mindre grad. De som ikke er opptatt av helse tar seg ikke nær av det dårlige rykte spesifikt for lett-brus og drikker det uansett, samtidig som de spiser masse junk. Da vil man finne at de overvektige gjennomsnittlig drikker mer pepsi max. På samme måten vil man finne at overvektige bruker større klær enn normalvektige, men som vi alle skjønner så betyr ikke det at man blir feit av å bruke store klær. Altså sammenhengen beviser ikke et kausalt forhold. Endret 22. februar 2013 av aagmed 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Har vært borti noe om at søtstoffene gir hjernen ett falskt signal, og dermed narres kroppen til å tro at den fikk den ekte varen. Hvis man på denne måten "kødder med hjernen i lang tid" - kan det da medføre at man forykker noe av "balansen" i biologisk system? Altså at hjernen venner seg til å tro på bløffen, og reagerer ekte, på falske verdier? Endret 22. februar 2013 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Har vært borti noe om at søtstoffene gir hjernen ett falskt signal, og dermed narres kroppen til å tro at den fikk den ekte varen. Hvis man på denne måten "kødder med hjernen i lang tid" - kan det da medføre at man forykker noe av "balansen" i biologisk system? Altså at hjernen venner seg til å tro på bløffen, og reagerer ekte, på falske verdier? Nei, det vil ikke skje. Altså kroppen kjenner den sterke søtsmaken og forbreder seg på å få mye sukker inn i systemet (akkurat som PH, så er blodsukker reguleringen viktig for kroppen) ved å skille ut insulin. Når det da ikke kommer noe sukker så kan man da, en kort periode før kroppen justerer det tilbake selv, få lavt blodsukker som gir sukkersug. Men å sette likhetstegn mellom å få sukkersug og å spise sukker (som man gjør om man sier man kan bli feit av lettbrus) er etter min mening svært dumt. Man får det samme lave blodsukkeret (og tilhørende sukkersug) om man spiser sjokolade (som gir en topp også lavt) eller går litt for lenge mellom måltidene. Det som kjennetegner de som spiser sunt/er sunne er nettopp at de har viljestyrken til å ikke spise masse sukker selvom de føler søtsug nå og da akkurat som alle andre. Om jeg ikke tar helt feil så spekuleres det også i om kroppen faktisk blir bedre på å ikke forvente sukker i systemet hver gang hos de som spiser mye kunstig søtning, men det tror jeg ikke man vet sikkert enda. Endret 22. februar 2013 av aagmed Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Har vel skrevet det meste om hva jeg synes om aspartam i denne tråden; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1245053&st=0 Årsaken til at man blir sulten av stoffet tror jeg henger sammen med at nervene blir stresset av det og at man dermed trenger rask energi i form av glukose som en kompensasjonsmekanisme. Jeg merker i alle fall den stimulerende effekten av både aspartam og monosodiumglutamat. Hvor mye som er forventningsbasert kan jo diskuteres. Russell Blaylock som har skrevet boken jeg refererer til i innlegget hadde flere vitenskapelige referanser enn antall sider. De kildene jeg sjekket opp ang temaet samstemte. Aminosyrer som kroppen regulerer fysiologisk veldig snevert gjennom tregheten i bl.a. den enzymatiske nedbrytningen av naturlige peptidbindinger og som vi evolusjonært er tilpasset brytes når man får i seg stoffet uten at det er andre aminosyrer med som er bundet sammen, så selve blodprofilen blir unormal, spesielt når folk bare drikker brus eller tygger tyggis.P.g.a den naturlige tilpasningsen kroppen gjør øker folk gjerne dosene for å fortsette å ha den stimulerende effekten istedet for å ta hintet og la kroppen regulere seg inn homeostatisk igjen. Jeg bruker selv laboratorieutstyr for å måle bl.a. pH i urin og spytt for å si noe om reguleringen og det intracellulære miljøet (som varierer alt etter hvor man er i kroppen, men det er fremdeles relevant). Utstyret gir mulighet til å måle blod p.g.a høy oppløsning men det er noe jeg har valgt å ikke gjøre. At Kostholdsendringer og reduksjon av Pepsi Max har effekt på vekt og pH ser jeg spesielt på urin-målingene. Mange har veldig sur urin godt nede i 5-tallet og dette endrer seg etter omlegging. Så lav pH over tid liker ikke nyrene. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Har 0,5-1 liter Pepsi Max noko dramatisk effekt på pH som ikkje andre matvarer har? Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Årsaken til at man blir sulten av stoffe Blir man? Bevis? Edit: Åja, jeg ser jo at du baserer deg på svindleren Blaylock. Da kan man fint ignorere absolutt alt du skriver. Endret 22. februar 2013 av Pjassop 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Blir man? Bevis? Edit: Åja, jeg ser jo at du baserer deg på svindleren Blaylock. Da kan man fint ignorere absolutt alt du skriver. Står deg helt fritt å ignorere hva du vil. Selv om noen har enkelte kontroversielle meninger så betyr det ikke det samme som at alt de har gjort og står for er uredelig, noe som bl.a. er poenget med vitenskapelige referanser og etterprøvbarhet. Han er langt fra alene om dette. Denne linken er ganske grei på dokumentasjon, og den er også med i tråden jeg refererer til, noe som sier meg at du neppe har lest den og sjekket opp ting. http://tinyurl.com/exitotoxicity (Metasøk i journaler) Endret 22. februar 2013 av vidor Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 NEI så bare drikk ivei Man går ikke opp av å snuse heller. Snus i vei! 1 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Står deg helt fritt å ignorere hva du vil. Selv om noen har enkelte kontroversielle meninger så betyr det ikke det samme som at alt de har gjort og står for er uredelig, noe som bl.a. er poenget med vitenskapelige referanser og etterprøvbarhet. Han er langt fra alene om dette, og hvis du leser tråden. Det stemmer at man ikke automatisk er uredelig hvis man har kontroversielle meninger, men Blaylock er uredelig og er kjent for å spre ren løgn. Vitenskapelige referanser og etterprøvbarhet er det motsatte av det svindleren Blaylock driver med. Denne linken er ganske greit på dokumentasjon;http://tinyurl.com/exitotoxicity (Metasøk i journaler) Dokumentasjon på hva? 1 Lenke til kommentar
JaySpearing Skrevet 22. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2013 http://tjomlid.com/2013/01/29/rent-vann-er-giftigere-enn-aspartam/ pålitelig? Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 0.5 l Pepsi Max. http://www.kostdoktorn.se/den-konstigaste-blodsockerkurva-jag-sett/ Vil uansett ikke anbefale Pepsi Max fremfor vann og ordentlig næring. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 (endret) Det stemmer at man ikke automatisk er uredelig hvis man har kontroversielle meninger, men Blaylock er uredelig og er kjent for å spre ren løgn. Vitenskapelige referanser og etterprøvbarhet er det motsatte av det svindleren Blaylock driver med. Dokumentasjon på hva? Kan du gå igjennom de publiserte referansene hans og fortelle meg hvilke du anser som løgn og hva som er feil i dem ? Jeg kan oversende deg dem hvis du trenger dem. Det vil jo rydde bort evt. misforståelser istedet for å bare komme med overfladiske påstander, noe vi alle kan dra nytte av. Endret 22. februar 2013 av vidor Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Kan sikkert lese litt her også: http://www.dietdoctor.com/what-happens-if-you-drink-pepsi-max http://www.dietdoctor.com/update-on-the-pepsi-max-test http://www.dietdoctor.com/is-pepsi-max-bad-for-your-weight Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå