Grandestar Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Hei! Jeg fikk en liten acer aspire one her om dagen(brukt selfølgelig). Grunnen var at den var så og si ubrukelig. Jeg tenkte jeg kunne bare gjøre en kjapp reinstallasjon av windows og slette alt som var på den så ville den bli så god som ny. Men jeg forundrer meg over hvor treg den fortsatt er. Den kan umulig være så ubrukelig otb? Selve oppstaten tar ikke forferdelig lang tid, men når jeg åpner nettleser og skal bytte mellom viduer er den forferdelig!! Har uinstallert alt av ubrukelig programvare og antivirus som kommer med maksinen, skrudde den opp og fjernet støv(var ikke mye). Installert drivere og det jeg kan komme på av ting og tang. Denne makinen kommer med windows 7, så har naturlig nok skrudd av alt av aero og jåleri, så den ser ut som en windows 98, men dog er den treg som bare det! jeg mener UBRUKELIG! ikke snakk om å se på en film på youtube. Kan se en liten film på vlc hvis jeg avslutter explorer.exe og annet av programvare. Snakket med han jeg fikk den av og han sa den fungerte helt fint når han fikk den. Lest mye på nette om at man burde oppgradere ram osv, men tviler på at det skal være nødvendig, skal jo kunne fungere med maskinvaren som følger med. Tenker å installere windows xp, bruker mindre ressurser og jeg liker det fremdeles bedre enn etterkommet. Men lurer på om dette kan være noe annet. maskinen blir ikke overkommelig varm. Prøvde å kjøre ubuntu 12.10, for se om det forandret noe. Men var samme problemet. Noen forslag? Acer Aspire One: NAV 50 Intel Atom N450 1,6GHz 1GB RAM 250GB HDD Windows 7 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Vel, det må jo nesten være et hardware-problem. Du kan prøve å åpne lokket å se om vifta er full av skitt, men tror egentlig ikke at det er problemet. Har nesten helt identisk problem på min laptop (3 år gammel), men jeg skal kjøpe ny imorgen. Jeg prøvde 3 forskjellige OS og alle var like treg. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Lurer veldig på det der selv. Blir enkelte maskiner dårligere med årene? Jeg har stort sett aldri opplevd at en ny maskin, selv en svinbillig en, oppleves som treg, men de fleste laptops med et par år på baken virker håpløst trege. Litt er nok innbilning grunnet eksponering for bedre greier, men er det alt? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Er ikke denne maskinen beregnet på Windows XP? Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Er ikke denne maskinen beregnet på Windows XP? Den opprinnelige Aspire One ble levert med Linpus Linux og Windows XP, men tipper modellen trådstarter snakker om kom med Windows 7 Starter. Lenke til kommentar
Grandestar Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Vel, det må jo nesten være et hardware-problem. Du kan prøve å åpne lokket å se om vifta er full av skitt, men tror egentlig ikke at det er problemet. Har nesten helt identisk problem på min laptop (3 år gammel), men jeg skal kjøpe ny imorgen. Jeg prøvde 3 forskjellige OS og alle var like treg. Har skrudd den helt fra hverandre ned til prossesoren, var ikke nok stoov til skape dette problemet. Er ikke denne maskinen beregnet på Windows XP? Vet ikke med de eldre, men er ihvertfall en windows 7 plaster paa den Lenke til kommentar
Grandestar Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Lurer veldig på det der selv. Blir enkelte maskiner dårligere med årene? Jeg har stort sett aldri opplevd at en ny maskin, selv en svinbillig en, oppleves som treg, men de fleste laptops med et par år på baken virker håpløst trege. Litt er nok innbilning grunnet eksponering for bedre greier, men er det alt? Pcer blir slitene og komponenter kan bli slitte. F.eks hvis prossessoren din jobber veldig hardt og blir fryktelig varm kan det skade permanent uten at den kraesjer helt. I tillegg kan vifte og kjoolesystem bli fult av stoov. Dette kan fikses ved aa spraye med komprimeret luft inn i vifta mens du holder den stille. Eller du kan aapne hele pcen og fjerne stoovet(husk aa jord deg selv). du kan ogsaa bytte ut thermopastaen paa prossessoren. En reinstallasjon av hele systemet en gang i blandt fungerer bra, da faar du fjernet mye unoodvendig dritt du har installert over aarene. Maa jo nesten ta standaren ogsaa. Ha et up to date antivirus program. Men som du sier saa tror jeg ting blir tregere fordi andre ting blir raskere. pc er en forbruksvare.. Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Pcer blir slitene og komponenter kan bli slitte. F.eks hvis prossessoren din jobber veldig hardt og blir fryktelig varm kan det skade permanent uten at den kraesjer helt. I tillegg kan vifte og kjoolesystem bli fult av stoov. Dette kan fikses ved aa spraye med komprimeret luft inn i vifta mens du holder den stille. Eller du kan aapne hele pcen og fjerne stoovet(husk aa jord deg selv). du kan ogsaa bytte ut thermopastaen paa prossessoren. En reinstallasjon av hele systemet en gang i blandt fungerer bra, da faar du fjernet mye unoodvendig dritt du har installert over aarene. Maa jo nesten ta standaren ogsaa. Ha et up to date antivirus program. Men som du sier saa tror jeg ting blir tregere fordi andre ting blir raskere. pc er en forbruksvare.. jeg har en laptop som er 8 år gammel, går så det griner. Riktignok har den XP. 2GHz Pentium og 1 GB RAM. Det er en reserve-PC nå og den greier ikke alt, men å surfe med Opera og 10 faner går greit. Og har kjørt Photoshop CS5. Ja, jeg har reinstallert Windows og i tillegg har jeg installert TuneUp Utilities som har eliminert en del unødvendige programmer, slik som update flash, update ditt, update datt, osv. Vi har altfor mye penger i Norge, men at PC er forbruksvare synes jeg er for drøyt. Noen komponenter kan få seg en trøkk, men vil tro det hører med til sjeldenhetene. Vil tro at flaskehalsen er RAM her. Så enten oppdatere til 2Gb el så mye som går. Eller satse på noe som TuneUp Utilities som gjorde underverker med min, jeg hadde samme problem. Ok, mine 2 cent. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Er kanskje også mulig at f.eks. nettleserne blir tyngre å kjøre, for ikke å snakke om selve nettsidene, og at dette påvirker helhetsinntrykket. Lenke til kommentar
Grandestar Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 jeg har en laptop som er 8 år gammel, går så det griner. Riktignok har den XP. 2GHz Pentium og 1 GB RAM. Det er en reserve-PC nå og den greier ikke alt, men å surfe med Opera og 10 faner går greit. Og har kjørt Photoshop CS5. Ja, jeg har reinstallert Windows og i tillegg har jeg installert TuneUp Utilities som har eliminert en del unødvendige programmer, slik som update flash, update ditt, update datt, osv. Vi har altfor mye penger i Norge, men at PC er forbruksvare synes jeg er for drøyt. Noen komponenter kan få seg en trøkk, men vil tro det hører med til sjeldenhetene. Vil tro at flaskehalsen er RAM her. Så enten oppdatere til 2Gb el så mye som går. Eller satse på noe som TuneUp Utilities som gjorde underverker med min, jeg hadde samme problem. Ok, mine 2 cent. Var mer en spøk det med forbruksvare. Men for en som bruker det nyeste av høytkrevende programmer og spill. blir man nødt til å bytte ut en gang i blandt, om ikke hele pcen saa ihvertfall kommponenter. Har en annen acer laptop som fungerer bra, omtrent 4år gammel, men hvis man skal spille nye spill holder det bare ikke. Er jo best å ha en stasjonær når man gamer mye, men for meg som er student og reiser mye, flytter en gang i året, da blir det tungvindt. Tilbake til topic. Tok ut batteriet, noe som hjalp litt. Prossessor bruken peeker ikke 100 lenger. men er fortsatt ikke helt der den skal være. pluss at to av bena på undersiden var på batteriet så nå vipper den frem og tilbake:p genial løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå