Gå til innhold

Har HD5870 - Oppgradere til HD7950/7970?

tore_v1

Anbefalte innlegg

AMD/ATI har kommet med et fristende tilbud. Jeg vet at jeg skal kjøpe Crysis 3 og jeg pønsker på å kjøpe Bioshock: Infinite. Dette betyr at jeg skal kjøpe spill for en tusenlapp, grovt regnet.

Så er spørsmålet - jeg har altså følgende skjermkort:

SAPPHIRE RADEON HD5870 VAPOR-X

Jeg er ikke direkte misfornøyd, eller kjenner et gnagende behov for oppgradering, men med Never Settle: Reloaded dukket det opp en tanke om å oppgradere til HD7950 eller 7970 for å spare penger på spillene samtidig som maskinen fikk en liten oppgradering.

Resten av maskinen er som følger:

INTEL X25-M 2,5# 80GB SSD

KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB

SAPPHIRE RADEON HD5870 VAPOR-X

AMD PHENOM II X6 1055T 2.8GHZ

ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3

NOCTUA NH-D14

Spørsmålet mitt blir da:

Vil HD7950 være en god oppgradering? Er HD7970 verdt de ekstra 6-700 kronene?

La oss si at jeg sparer 900 på spillene jeg uansett kommer til å kjøpe og at jeg kanskje kan få 6-700 igjen for skjermkortet mitt som jeg følgelig selger ved kjøp av nytt skjermkort?

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelseforskjellen mellom et 7950 Ghz ed og 7970 Ghz ed er ikke så veldig store, personlig hadde jeg spart pengene og gått for 7950 som er helt grei så lenge du spiller på opp til 19xx / 16xx oppløsning og på en skjerm (du kan selvsagt spille på flere skjermer med noe lavere innstillinger i spillene).

Lenke til kommentar

Takker og bukker. Jeg spiller på en eldre 24" Dell (2407 eller hva det het. Holder fint til mitt bruk!).

Jeg skal også sjekke opp om det er signifikante forskjeller i F@H på disse to variantene.

Jeg tolker dere til at regnskapet gjør det til en "trygg" oppgradering.

Når det gjelder overklokking tror jeg ikke jeg vil satse på dette i første omgang, men det er interessant å ta høyde for å kunne leke seg litt..

Lenke til kommentar

Det er korrekt, og noe jeg i grunn vet, men tanken min var å kombinere kjøp av skjermkort med innkjøp av to spill jeg uansett skal kjøpe. Om jeg skal kjøpe et nVidia-kort må jeg kjøpe C3 og Bioshock Infinite ved siden av og litt av poenget faller bort.

Det jeg var opptatt av var hvorvidt det hadde noe for seg å bytte og om resten av maskinen blir en flaskehals samt hva som gir mest bang-for-buck av 7950 og 7970.

Lenke til kommentar

Det er korrekt, og noe jeg i grunn vet, men tanken min var å kombinere kjøp av skjermkort med innkjøp av to spill jeg uansett skal kjøpe. Om jeg skal kjøpe et nVidia-kort må jeg kjøpe C3 og Bioshock Infinite ved siden av og litt av poenget faller bort.

Det jeg var opptatt av var hvorvidt det hadde noe for seg å bytte og om resten av maskinen blir en flaskehals samt hva som gir mest bang-for-buck av 7950 og 7970.

Muligens prosessoren din kan være en flaskehals med tanke på 7950/7970.

Finnes sikkert noen tester som kan bekrefte dette

Lenke til kommentar

Det kan bli problematisk, da jeg ikke tror at oppgraderinger av AM3-plattformen er spesielt lett tilgjengelig.

Kanskje 7850/7870 er et alternativ om cpu kanskje blir litt for svak.

Fant en lignende sak i farta:

http://www.tomshardw...-gtx580-ati7950

Edit: http://forums.hexus....7970-3gb-8.html (Se på de forskjellige postene)

Endret av MariusSR
Lenke til kommentar

Det må bli 7950/70 (Crysis 3 følger bare med ett av disse to kortene).

Jeg prøver å finne en indikasjon på om CPU blir for svak. Sjekket Tomshardware og et par grafer der, og det virker som det i det store og det hele ikke er så massive forskjeller mellom 1055 og de andre alternativene som finnes. Det vil i så fall bety en 4-kjernes cpu i stedet for en seks-kjerners uten at jeg vet hva slags påvirkning dette vil ha for multitasking og FAH.

Prisguiden gir en grei oversikt, men det var ikke det store utvalget. Jeg tror jeg lar cpuen jeg har forbli enn så lenge så får jeg heller se om jeg ikke får dratt den opp til 3,5 Ghz. Det får heller bli et plattformskifte når jeg i fremtiden bytter cpu. Virker som det er temmelig meningsløst å bytte cpu på en så "gammel" plattform som AM3 er.

Innser at en i7 ville vært et bedre valg for mye av det jeg bruker maskinen til. Den står stort sett med FAH døgnet rundt i tillegg til at jeg bruker den til spilling to-tre dager per uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...