Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurdere å kjøpe brukt subaru


suuhoo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vurdere nå å kjøpe min første bil.

Har sett mye på subaru pga 4 hjulstrekk.

Ser på forester, ouback/legacy og impreza, og helst stajonsvogn da.

Tenker å bruke rundt 30000 så da blir det vel en bil fra ca 97 og oppover.

 

Så det jeg lurer på er om det er noen her inne som har noe erfaring med subaru? Hva er positivt å hva er negativt med de?

Er motorene driftsikker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal si jeg har fått rykte på meg her inne :p

 

Motorene er driftssikre som bare juling om de får god behandling.

Regner med du er ute etter en 2.0 N/A til den prisen, du får ikke brukbare turbomodeller til 30 lapper.

 

Hvis du er ute etter en bil å pynte på, så er Impreza veien å gå, da den finnes det utallige stylingdeler til.

Dog må du lete litt lenger for å finne en fin impreza til samme pris som en fin legacy, mye pga navnet.

 

Understellsdeler fra legacy, forester, impreza ifra samme året passer om hverandre.

Min 98 mod forester er full av deler fra imprezaer.

 

Legacy har bedre bagasjeplass enn impreza, også som stv.

Forester har enda litt bedre igjen.

 

Anbefaler deg manuelt gir, da firetrekksystemet på automaten er litt så som så, senterdiffen låser ikke med en gang, er en liten delay før du får hjelp av bakhjulene. Men ikke så ille som på visse andre bilmerker.

 

Ulemper - bruker litt mer drivstoff enn rekkemotor på samme volum, men jeg syns det er verdt det.

Kjørte min 2.0 gx 125 hk på rundt 0.85 blandet kjøring og 0,7 på langkjøring. På blandet kjøring var det som regel om å gjøre å tømme girene, ikke kjøre økonomisk, så der har du meg.

 

Det du skal se på når du kikker på en gammel subaru er:

-Er servicer fulgt?

-Er førerstolen mye slitt ? (hvis ja = mye korte turer = mer slitasje) kjøp heller en bil som har gått mange lange turer og har litt KM stand enn en som har kort km stand men bare brukt til og fra butikken.

-Sjekk kanalene under bakdørene, er det rust her?

-Sjekk for rust inni hjulbrønnene bak oppe i dempertårninnfestingen, er det rust her, STYR UNNA

-Sjekk for rust i plateskjøten i reservehjulsbrønnen. Har det kommet seg mye rust inn hit er det fint å styre unna.

 

Motormessig:

-Sjekk oljenivå

-Se at ikke reimer er morkne

 

Prøvetur:

-Hør etter raklelyder fra drivverk

-Kjør i sving i lav fart med maks utslag og kjenn etter nøkking/hør etter lyder, nøkker det i rattet har den gåen ytre drivknute foran.

 

Mer kommer jeg ikke på.

Still gjerne mer konkrete spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv vært å sett på en del Imprezaer i den prisklassen og litt opp. Nå har jeg altså bare prøvekjørt de litt, men samtlige kunne hatt godt av en ny clutch. Om dette er et generelt problem, eller om det var tilfeldigheter som spilte inn vet jeg ikke, men det er i hvert fall noe jeg ville sjekket. Ellers vil jeg si at 1,6 literen er litt vel slapp.

Lenke til kommentar

1,6 literen er litt slapp ja. Den har nok ikke toppfarten i femtegir for å si det sånn.

Subaruclutcher er spesielle og tar litt tilvenningstid, men du skal ikke se bort ifra at en gubbe/kjerringkjørt impreza kan trenge en ny clutch.

 

De er ikke akkurat oversized på 1,6'ene.

 

Men igjen, så finnes det mange bra alternativer til clutch til disse bilene som kommer til å vare lenger enn bilen :p

Lenke til kommentar

Først og fremst, takk for mange gode tips :)

 

Tenker vel mest på en 2 liters motor så man i allefall har litt kraft, har ikke vurdert turbo.

Og kommer ikke til å bruke mange kroner på styling, vil bare ha en driftsikker bil.

 

Da vet jeg iallefall litt mer om hva jeg skal se etter når jeg skal ut å se på bil.

Takk for hjelp så langt, er sikkert mer jeg lurer på etterhvert.

Skal prøve å oppdatere dere på hvordan det går :)

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med Legacy:

 

Så det jeg lurer på er om det er noen her inne som har noe erfaring med subaru? Hva er positivt å hva er negativt med de?

+ Den grunnleggende konstruksjonen er veldig solid

+ Svært oversiktlig og enkel å reparere

+ Stødige og komfortable på vinteren. Er ikke bare pga. firehjulsdriften, men hele bilen virker spesialbygd for å gafle over store strekninger på snøføre.

 

- Under middels kvalitet på interiør og detaljer (i hvert fall t.o.m. 90-tallet)

- Dårlig/manglende styrefølelse

- Hjulstøy.

 

Er motorene driftsikker?

Ja. Virker litt grovbygde, men er kjent for å gå langt. Lav kompresjon øker forbruket, som tidligere nevnt, men kan være en fordel for holdbarheten.

Endret av Konformisten
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

-Sjekk kanalene under bakdørene, er det rust her?

-Sjekk for rust inni hjulbrønnene bak oppe i dempertårninnfestingen, er det rust her, STYR UNNA

-Sjekk for rust i plateskjøten i reservehjulsbrønnen. Har det kommet seg mye rust inn hit er det fint å styre unna.

 

Jeg tar opp denne tråden igjen, siden jeg vurderer ca 10 år gammel Legacy.

 

Jeg har i mange år kjørt galvanisert Citroën der mye rart teknisk kan skje, men rust er ikke et problem. Er det omvendt på Subaru - bra driftssikkerhet teknisk, men rust er det som mest sannsynligvis vil gi stryk på EU-kontroll og sende bilen i grava? Eller er også rust på Legacy et relativt lite problem hvis bilen er pent behandlet inkludert oppfølging av rustbeskyttelse?

 

Er det forskjell på rustmotstandsdyktigheten på f.eks. Legacy 1998, 2002 og 2005 (grill og lykter etc ser forskjellig ut), eller er det i bunn og grunn samme karossseri med samme rustbeskyttelse, samme hulrom og samme plateskjøter?

 

Punktene jeg siterer, er de lette å oppdage for amatørbruktbilkjøper med lommelykt, og om man ikke ser noe der, så er det et trygt kjøp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...