Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

strøm fra ledning i veggen farlig? 2.5A 250v i munn

hebbo1980

Anbefalte innlegg

Eg sier jo at vedkommende skal til lege for undersøkelse. MEN DET HASTER IKKE.... At man får en legetime 1-5 timer etterpå er helt uproblematisk så lenge man har folk rundt seg.

JO DET HASTER! Som sagt: kvar har du fått dette frå? Slutt å spreie om deg med ting du ikkje har peiling på.

Kriterier for oppfølging

Skadet som oppfyller minst ett av følgende kriterier skal til sykehus umiddelbart etter nødvendig førstehjelp

Har vært utsatt for høyspent

Har vært utsatt for lynnedslag

Har vært utsatt for lavspent strømgjennomgang med sannsynlig strømvei gjennom kroppen

Har vært bevisstløs eller omtåket rett etter ulykken

Har brannskader

Har tegn på nerveskader (for eksempel lammelser)

Akutte og kroniske skader etter strømulykker

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da er vi tilbake til side 1 og 2, hvor eg i praksis siterte de samme kriteriene. Og her er det ikke sannsynlig strømvei _gjennom kroppen_...

Basert på det TS har skrive er eg einig i at det er lite sannsynleg, men diskusjonen gjekk på kva tiltak du set i gang med basert på tilstanden til personen.

Lenke til kommentar

Det har gått bra i dag heldigvis!

Det ble henvisning til sykehus for å være på den sikre siden. Ble tatt blodprøver å ekg test. Alt er bra. Det må nok være at strømmen kun gikk i munn, eller at strømmen ble dempet ned når han fikk det via sikkelet oppi kontakten hvis det er mulig.

Han er kriminell når det gjelder å ordne med stikk kontaktene så dem er barnesikret for lengst, men at han kan ta å få tak på kontakter koblet til apparater gjør at man ikke en gang kan legge i peisen før noe livsfarlig kan skje.

Det var til god hjelp med svar fra dere :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Basert på det TS har skrive er eg einig i at det er lite sannsynleg, men diskusjonen gjekk på kva tiltak du set i gang med basert på tilstanden til personen.

Og der kommer da helheten inn i bildet.

Den gitte situasjonen tilsier at det er lite sannsynlig at det har vært strømgjennomgang i kroppen. Ungen har fått strøm i seg, ja, men det er _sannsynligvis_ ikke alvorlig. Deretter må man følge opp med å sjekke den det faktisk gjelder. Og her fremstår vedkommende som sagt _helt_ ok ut, uten _akutte_ skader som må ha umiddelbar medisinsk behandling.

Men man skal naturligvis få det undersøkt. Men det er ikke behov for AMK/ambulanse. Trådstarter ringte her til legen sin, og fikk time samme dag. Helt _uproblematisk_. Hadde man fått time dagen etter hadde det vært noe annet, og hadde det da vært meg skulle legen ha fått høre hva eg mente.

Er det da noen uklarheter rundt hva eg mener?

Lenke til kommentar

Det har gått bra i dag heldigvis!

Det ble henvisning til sykehus for å være på den sikre siden. Ble tatt blodprøver å ekg test. Alt er bra. Det må nok være at strømmen kun gikk i munn, eller at strømmen ble dempet ned når han fikk det via sikkelet oppi kontakten hvis det er mulig.

Kjempeflott at det gikk så bra. Og supert at legen tok det såpass alvorlig at det ble grundig undersøkt. :)

Lenke til kommentar

Ja heldigvis! Det er nok helt riktig det du sier, det kan ikke ha vært akutt.

Men som du og alle andre sier, dra til legen for det er greit å sjekke opp.

Tok litt over 3 timer å mye venting pluss en lang reisevei så vi kom hjem for bare en times tid siden.

Det er verdt hvert minutt venting for å være helt sikker på at ungen har det bra.

Ja det er denne Playstation 3 ledningen den enden man plugger inn i selve spilleboksen som går rett ut i fra veggen.

Den er av plastikk med to hull ned, etter ca 1 cm ned i plasten sitter da kontakten med strøm så han har fått strøm via spyttet helt klart.

Mye god forklaring her å mye god kunnskap om emnet.

Lenke til kommentar

Og der kommer da helheten inn i bildet.

Den gitte situasjonen tilsier at det er lite sannsynlig at det har vært strømgjennomgang i kroppen. Ungen har fått strøm i seg, ja, men det er _sannsynligvis_ ikke alvorlig. Deretter må man følge opp med å sjekke den det faktisk gjelder. Og her fremstår vedkommende som sagt _helt_ ok ut, uten _akutte_ skader som må ha umiddelbar medisinsk behandling.

Men man skal naturligvis få det undersøkt. Men det er ikke behov for AMK/ambulanse. Trådstarter ringte her til legen sin, og fikk time samme dag. Helt _uproblematisk_. Hadde man fått time dagen etter hadde det vært noe annet, og hadde det da vært meg skulle legen ha fått høre hva eg mente.

Er det da noen uklarheter rundt hva eg mener?

Eg meiner du legg det fram på feil måte. Ja, det er lite sannsynleg av straumen gjekk gjennom kroppen, men det er basert på situasjonen, ikkje korleis ungen reagerte. Det er ikkje gitt at ein unge, eller eldre person, ville hatt noko teikn til ubehag, skader eller problem ved straumgjennomgang med sannsynleg straumveg gjennom kroppen. Det er det som er heile poenget med diskusjonen. Ein person kan framstå heilt normalt, tilsynelatande utan akutte skadar, men vedkomande skal framleis umiddelbart til sjekk. Det er fullstendig irrelevant korleis personen føler seg eller framstår. Kan straumen ha gått gjennom kroppen så skal personen til sjekk med ein gong. Det er ein akutt situasjon, sjølv om det ikkje nødvendigvis ser sånn ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er to forskjellige ting. Eg sjekker ikke tilstanden til ungen for å vurdere hvor strømmen tok veien. Dette har eg påpekt tidligere. Eg vurderer tilstanden til ungen for å vurdere om det er akutt, dvs må på sykehus med blålys, eller om det kan vente på en snarest mulig legetime.

Resultatet er nemlig det at dersom du ringer 1-1-3 og de sender sykebil uten at det er akutt, så ender man allikevel opp på legevakten i påvente av at en lege tar en sjekk av ungen og henviser videre. Det er slik ambulansetjenesten fungerer i Norge.

Er man i tvil, ringer man naturligvis 1-1-3. Men etter gjennomgangen eg tok så mener eg at det ikke er en akutt livstruende situasjon som krever ambulanse og blålys rett til sykehus.

Lenke til kommentar

Det er to forskjellige ting. Eg sjekker ikke tilstanden til ungen for å vurdere hvor strømmen tok veien. Dette har eg påpekt tidligere. Eg vurderer tilstanden til ungen for å vurdere om det er akutt, dvs må på sykehus med blålys, eller om det kan vente på en snarest mulig legetime.

Resultatet er nemlig det at dersom du ringer 1-1-3 og de sender sykebil uten at det er akutt, så ender man allikevel opp på legevakten i påvente av at en lege tar en sjekk av ungen og henviser videre. Det er slik ambulansetjenesten fungerer i Norge.

Er man i tvil, ringer man naturligvis 1-1-3. Men etter gjennomgangen eg tok så mener eg at det ikke er en akutt livstruende situasjon som krever ambulanse og blålys rett til sykehus.

Treng ikkje ringe 113, men ta ungen med til sjukehus. Akutt medfører ikkje nødvendigvis behov for ambulanse.

Har du nokre kjelder som støttar påstandane dine? Har du lese kva STAMI seier om det?

Kva baserer du påstanden om at han kan vente til første ledige legetime? Til ein lege som for øvrig ikkje nødvendigvis kan stort om straumskader, som sjølvsagt er ei anna side av saka.

Lenke til kommentar
Treng ikkje ringe 113, men ta ungen med til sjukehus. Akutt medfører ikkje nødvendigvis behov for ambulanse. Har du nokre kjelder som støttar påstandane dine?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/1998/nou-1998-9/4/2.html?id=348289

Begrepet «akutt» brukes hovedsakelig i to betydninger i medisinsk sammenheng:

«akutt sykdom» som peker tilbake på at tilstanden kom plutselig / uventet, og

«akutt» som kriterium for alvorlighet / hastegrad.

«Akutt» inngår også som egen hastegrad i henhold til Norsk indeks for medisinsk nødhjelp.

Den medisinske bruken av begrepet «akutt» korresponderer med den rettslige fortolkningen av «øyeblikkelig-hjelp»:

Hjelpen skal være

«påtrengende nødvendig», relatert til

«fare for liv», eller

«fare for alvorlig forverring av helsetilstanden».

Helsevesenets respons eller aksjon ved akutt sykdom, vil avhenge av sykdommens alvorlighetsgrad i øyeblikket, utviklingen over tid og omliggende faktorer. Respons uttrykker oftest bare hvor raskt pasienten må ha hjelp, men kan også inneholde hva slags hjelp som trengs (tiltak).

Utvalget legger til grunn at klassifiseringen av hastegrad, slik det er definert i Norsk indeks for medisinsk nødhjelp, er godt egnet som verktøy for å utløse riktig respons.

Har du lese kva STAMI seier om det? Kva baserer du påstanden om at han kan vente til første ledige legetime? Til ein lege som for øvrig ikkje nødvendigvis kan stort om straumskader, som sjølvsagt er ei anna side av saka.

Eg siterte STAMI i innlegg #21 her. Så ja, eg har lest hva de mener om det. Men eg kan sitere mer fra STAMI om ønskelig.

Når regnes en strømskade som alvorlig?

En strømskade regnes som alvorlig dersom hendelsen var så dramatisk at personen husker detalj fra den, selv lang tid i etterkant, at de fikk en umiddelbar helseskade med nedsatt bevissthetsnivå og at de følte seg mørbanket og hadde visse plager i kortere eller lengre tid etterpå.

I alle slike tilfeller bør lege kontaktes for en helsesjekk. Fortell legen hva som skjedde, om det var lavspent eller høyspent, måten man kom i kontakt med strømmen på, hvor lenge det varte, om eventuelle balanseproblemer eller fall, om den skadde har vært bevisstløs, hatt pustestopp, hjertestans, eller fått sår, smerter eller lammelser.

Strømskader kan være lumske, man kan ha alvorlige skader uten at de er synlige, og skadene kan utvikle seg over tid og vise seg først uker, måneder eller år etter ulykken. Bortsett fra ved små, kortvarige strømstøt fra en lavspentkilde, bør man derfor alltid oppsøke lege - også av trygde-, arbeidsrettslige- og forsikringsgrunner.

Lenke til kommentar

Skaden treng ikkje vere definert som "alvorlig" for at den er til stade. På eit sånt tidspunkt veit du ikkje om det faktisk har skjedd noko skade. Det er heile poenget med å bli kontrollert. Det er ikkje for å behandle ein skade, men finne ut om den er til stade.

Eg gidd ikkje diskutere meir semantikk med deg. Til alle andre som les i tråden vil eg avslutte med nok eit sitat frå Den norske legeforening og håpe at ingen tar dine råd.

Anbefalinger for henvisning til sykehus

Førstehjelp, varsling og henvisning til sykehus av strømskadede. Kriterier for hvem som bør henvises/legges inn i sykehus fremgår av ramme 1. Disse gjelder selvfølgelig for alle som utsettes for strømulykker, men i hovedsak berører det yrkeseksponeringer. Da elektrikere (og «hobbyelektrikere») ikke sjelden arbeider i høyden når de får elektrisk støt, er risikoen for fallskader stor. Prinsippene for førstehjelp finnes i Norsk indeks for medisinsk nødhjelp (6).

Kriterier for oppfølging

Skadet som oppfyller minst ett av følgende kriterier skal til sykehus umiddelbart etter nødvendig førstehjelp

• Har vært utsatt for høyspent
  • Har vært utsatt for lynnedslag
  • Har vært utsatt for lavspent strømgjennomgang med sannsynlig strømvei gjennom kroppen
  • Har vært bevisstløs eller omtåket rett etter ulykken
  • Har brannskader
  • Har tegn på nerveskader (for eksempel lammelser)

NB! Kontakt nødtelefon 113!

http://tidsskriftet.no/article/879460

– Ta strøm på alvor (PDF)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...